Member Group RichardK Posted November 16, 2013 Member Group Share Posted November 16, 2013 Dag allen, Het doopboek van 's-Gravendeel bestaat niet meer. Dat is jammer, maar hulp is mogelijk onderweg. Arie M. Butterman is namelijk van plan om het boek - of althans een groot deel daarvan - te reconstrueren. Gewoon met de hand, door te gaan zoeken in de huwelijksbijlagen, in de hoop daar extracten uit het doopregister aan te treffen. Met die extracten kan het doopboek deels worden teruggehaald. Het klinkt als "veel werk" en dat is het ook. Maar als er hulp komt, dan wordt het werk per persoon allengs minder, toch? Ik heb daar een blogbericht over gemaakt: Please login or register to see this link. Wie absoluut geen zin heeft om zich door mijn blog heen te worstelen kan ook direct terecht op de website van Piet Molema: Please login or register to see this link. Groeten van Richard link aangepast op verzoek van RichardK door Modje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Archie Posted November 16, 2013 Member Group Share Posted November 16, 2013 Richard, Weet je zeker dat de eerste link de juiste verwijzing bevat? Het kan natuurlijk ook mij liggen dat ik geen blog zie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Petra Posted November 16, 2013 Member Group Share Posted November 16, 2013 Richard, ik heb een reactie geprobeerd te plaatsen op je blog, maar zo te zien ben ik gestruikeld over de anti-spam code: ik lag er opeens weer uit. Nu (ook) maar even een bericht hier. Het is een geweldig idee van dhr. Butterman, maar waarom zou hij het op deze manier doen? Het lijkt me veel praktischer om dan meteen een Ortsfamilienbuch op te zetten. Met vrijwel dezelfde moeite veel meer resultaat. Een ander voorbeeld: Henk Boon heeft het (deels onleesbare) doopboek van Wildervank in de Groninger Veenkoloniën gereconstrueerd. Dat doe je niet alleen door huwelijkse bijlagen na te lopen, maar ook het latere bevolkingsregister - met meer of minder betrouwbare geboortedata - en de overlijdensakten - met benaderingen van het geboortejaar - van de desbetreffende plaats. En dan niet alleen zoeken in 's-Gravendeel, maar ook in de dichtstbijzijnde grote stad. Wildervankster informatie (en ja, ook huwelijkse bijlagen) vind je tot in Amsterdam terug! Petra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted November 16, 2013 Author Member Group Share Posted November 16, 2013 @Archie Dat dacht ik inderdaad, maar ik zie nu dat ik een vorige link (die nog in mijn buffer stond) heb geplakt. Foutje, kan gebeuren. Hier de juiste: Please login or register to see this link. @Petra Misschien een goed idee om dat even door te spelen aan Piet Molema? Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts