Jump to content

Ouders gezocht van Oene Sabbes geb. ~1745 te onbekend.


hans vd Veen
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Ik zoek de ouders van :

Oene Sabbes (van der Veen), geboren ~1745, overleden op 21-12-1823 te Leek, 78 jaar oud. Hij trouwt op 28-03-1773 te Leek met Jacobje Sipkes (Lan(d)t), geboren ~1736, overleden op 24-03-1814 te Leek, 78 jaar oud (leeftijd waarschijnlijk onjuist). Oene is afkomstig van Zuidbroek en Jacobje van Leek. Oene is in ieder geval tot 1814 praam/turfschipper.

Ze krijgen te Leek de volgende kinderen:

Grietje Oenes van der Veen (1774-1829)

Sipke Oenes van der Veen (1775-1836)

Sabbe Oenes van der Veen (1778-0000) geen verdere gegevens bekend

Jacob Oenes van der Veen (1782-0000) geen verdere gegevens bekend

Menke Oenes van der Veen (1784-1839)

Klaaske Oenes van der Veen (1788-0000) verm. jong overleden

Klaaske Oenes van der Veen (1793-1859)

Gezien de namen van de kinderen vermoed ik dat er richting Friesland gezocht moet worden. Ook al omdat 9 jaar eerder  Jochem Sabbes, turfschipper, (0000-1783) trouwt in Leek. Hij trouwt op 08-01-1764 te Leek met Harmke Hindriks (1742-1826). Hij zou een broer van Oene kunnen zijn en is afkomstig van Harlingen.

Dit echtpaar krijgt de volgende kinderen:

Hindrik Jochems (1764-0000)

Grietje Jochems (1766-0000)

Sabbe Jochems (1768-0000)

Geeske Jochems (1772-0000)

Aukje Jochems van der Veen (1774-1828)

Jacobje Jochems (1778-0000)

Sabbe Jochems van der Veen (1781-1867)

Als ik e.e.a. naast elkaar leg en in Harlingen en omgeving ga zoeken kom ik eigenlijk alleen maar uit bij het echtpaar Sape Jochems en Grietje Ates, gehuwd te Harlingen 19-05-1733.

Aan de ene kant klinkt het allemaal best logisch, aan de andere kant kan het ook allemaal toeval zijn...Ik zoek eigenlijk dus bewijs dat het broers zijn (of juist niet) en of Sape Jochems en Grietje Ates inderdaad de ouders zijn. 

Bij voorbaat dank,

Hans

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Hans,

Geen hard bewijs maar wel nog een aanwijzing, dit lijken de grootouders:

Achtkarspelen, huwelijken 1706

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 maart 1706 in Surhuisterveen

Bruidegom: Jochem Saepes

    Bruid: Antje Oenes

Trouwregister Hervormde gemeente Surhuisterveen 1688-1772

Inventarisnr.: DTB 27

over wie nog

Jochum Sapes schipper te Surhuisterveen, tr. ald. 5 maart 1706 Antje Oenes; TIE S18 203(1731)

Bron: Collectie Pieter_Nieuwland, persoonsgegevens.

En over de waarschijnlijke ouders nog een kleine aanvulling via via

Please login or register to see this link.

:

Jochums,Sape van Suijderhuijsterveen en Grietie Ates van HRL, huw.aang. 4 apr 1733 HRL, Comende voor de Bruijd Sijbren Johannis, turfdrager binnen dese Stad; huw.aang. Gerecht HRL 1733

Is dit een broer van Oene en Jochem?

Doop 04-03-1765 Groningen; Nieuwe Kerk

Kind Sabbe

Geslacht m

Vader Ate Sabbes

Moeder Trijntje Jacobs

Bron Algemeen doopboek 1755-1778 Kerkelijke gemeente - Groningen

Collectie DTB (toegang 124)

Inventarisnummer 151

Doop 20-04-1766 Groningen; Nieuwe Kerk

Kind Grietje

Geslacht v

Vader Aate Sabbes

Moeder Trijntje Jacobs

Bron Algemeen doopboek 1755-1778 Kerkelijke gemeente - Groningen

Collectie DTB (toegang 124)

Inventarisnummer 151

Over hem verder nog, via

Please login or register to see this link.

Persoonsgegevens van Ate Sjabbes Holt, geboren te Harlingen op 30 november 1731, overleden te Peize op 31 januari 1821, zoon van Sjabbe Jochem en Joritje Tjeerds.

• Hij was gehuwd met Trientjen Jacobs.

Kinderen uit dit huwelijk:

1. Jacob, geboren te Peize op 17 juni 1768.

2. Sjabbe, geboren te Peize op 30 december 1770.

3. Antje, gedoopt te Peize op 17 september 1775.

4. Tjeert, geboren te Peize op 28 oktober 1779.

• Verwijzingen:

1. Kadaster 1832: eigenaar van, sectie E, perceel 145

2. Kadaster 1832: eigenaar van, sectie E, perceel 146

3. Kadaster 1832: eigenaar van, sectie E, perceel 151

en via

Please login or register to see this link.

Diaconieboek van Peize 1785-1805

21-12-1793 L van Ate Sabbes voor het laken over zijn dochter 1-10-0 Grietien Atens, d.v. Ate Sjabbes Holt

8-12-1791 van Aate Sabs 14 gld. 18 st. 6 d. volgens ackoort het welke voor houd dat op zijn tijd niet is uit de kerken bos en van Ransou (Ter Hansouw) gekomen volgens kondice Ate Sjabbes Holt had (met anderen) aangenomen om hout te kappen in het Kerkenbos en bij Ter Hansouw, wat niet op tijd gebeurde? zie onder

21-3-1800 B de vrouw van Ate Sabbes 6-4-5 Trientien Jacobs, e.v. Ate Sjabbes Holt

18-12-1800 L van Aate Sabbes voor het laken over zijn vrouw Trientien Jakops 1-10-0 Trientien Jacobs, e.v. Ate Sjabbes Holt

Diaconieboek van Peize 1805-1812

20-7-1808 L van Ate Sabbes voor het laken over zijn nigt 1-0-0

21-7-1808 B de meid van Ate Sabbes 0-17-9 Ate Sjabbes Holt

Komen de geboortedatum en de ouders uit de ovl. akte?

Groeten van Jacqueline

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hey Jacqueline,

Dat lijken inderdaad de grootouders gezien de namen en de woonplaats.

De link met aanvulling werkt bij mij niet maar kan ook aan mij liggen.

Ik had Ate Sabbes en Trientje Jacobs ook gevonden als mogelijke broer maar verder niet in hen verdiept. Ik had de link nog niet gelegd met Ate S(j)abbes Holt die later naar Peize vertrekt. Zijn dochter Antje (geboren te Peize) trouwt in 1798 te Peize met Sipke, de zoon van Oene Sabbes. Dat zou dan een huwelijk tussen neef en nicht zijn en zeker niet ondenkbaar.

Ik begrijp niet helemaal wat je met de laatste vraag bedoeld.

Bedankt voor de aanvullende info!

Hans

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Hans,

Ik vroeg me af waar de naam Joritje vandaan komt. Inmiddels heb ik tijd gehad om de akte op te zoeken, zie

Please login or register to see this link.

(•Drenthe•Peize•Overlijden 1817-1869 •Image 77 of 1015)

En daarin wordt zijn moeder gewoon Grietje genoemd. Weliswaar met Tjeerds als patroniem - maar dat kan ook een fout van de aangevers zijn?

Vanwege:

Harlingen, dopen, doopjaar 1712

Gedoopt op 29 mei 1712 in Harlingen

Dopeling: Grytie, dochter

  Vader: Ate Tieerds

  Moeder: Antie Sybes

Herv. gem. Westerkerk Harlingen, doop 1696-1811

Inventarisnr. : DTB 339

Harlingen, huwelijken 1710

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 maart 1710

Bruidegom: Aate Tieerds afkomstig van Harlingen

    Bruid: Antie Sibbes afkomstig van Harlingen

Trouwregister Hervormde gemeente Harlingen 1709-1739

Inventarisnr.: DTB 333

Indien Ate idd ook een zoon is van Grietje Ates (wat wel erg voor de hand ligt) zit de op de ovl akte genoemde geboortedatum er ws twee jaar naast, hij zal dan eerder van november 1733 zijn?

Had je de ot van Jochem en Grietje al?

Harlingen, huwelijken 1733

Vermelding: Ondertrouw op 4 april 1733

Bruidegom: Sake Jochums afkomstig van Surhuisterveen

    Bruid: Grietie Ates afkomstig van Harlingen

Ondertrouwregister Gerecht Harlingen 1690-1752

Inventarisnr.: DTB 307

Groeten van Jacqueline

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Hallo Jacqueline,

Ik had de overlijdensakte ook al bekeken en inderdaad zou het kunnen dat de naam Tjeerds van Ate Tjeerds afkomstig kunnen zijn.

De geboortedatum van Ate zou inderdaad ook verkeerd opgegeven kunnen zijn. Dat kwam ten slotte vaker voor. Als Jakobje Sipkes inderdaad 78 was bij overlijden zou ze haar laatste dochter op haar 57e hebben gekregen...

Het verschil in achternaam zou ook nog te verklaren zijn aangezien Jochem en Oene turfschippers waren en Ate waarschijnlijk in de houthandel...

Ik denk dat ik maar eens naar friesland moet om te kijken of ik de verschillende dopen kan vinden...

Wederom bedankt,

Hans

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...