Jump to content

Pieter Lekkerkerk en Trijntje Dekker

addm

Recommended Posts

• Member Group

In mijn kwartierstaat het volgende stel waar ik maar niet de info over kan vinden die ik zoek:

10-11-1782 trouwen te Naaldwijk Elsje Lekkerkerk (geb 05-02-1758 De Lier d. 03-02-1832 Naaldwijk) en Jan van Oosten (17-1-1754 Monster - 25-01-1810 Naaldwijk. Tot zover geen probleem.

Ik heb kunnen achterhalen dat de ouders van Elsje ene Pieter Lekkerkerk en Catharina (Trijntje) Decker/Dekker zijn.

Van Pieter heb ik een mogelijke overlijdensdatum: 02-02-1795 Hazerswoude. De aangifte wordt gedaan door zijn zoon Arie Lekkerkerk. Of Arie ook daadwerkelijk een broer van Elsje is weet ik dus niet.

Van Trijntje kan ik helemaal niets vinden. Qua leeftijd zullen ze ergens tussen 1725 en 1740 geboren zijn. In de registers van huwelijken in de Lier vindt ik ze niet terug.

Ik blijf lekker doorzoeken naar deze speld, maar aangezien er hier mensen zijn die 20 x meer talent hebben in genealogisch onderzoek (en soms binnen een dag info naar bovenhalen waar ik soms dagen over doe) kan ik iedere hulp goed gebruiken. Dus... wie biedt?

Alvast bedankt!

• Member Group

Pieter Lekkerkerk en Trijntje Cornelisdr. van der Spe©k gingen op 07-05-1762 in ondertrouw te 's-Gravenzande. Hij van 's-Gravenzande, zij van Maasland. Getrouwd te Maasland :

Please login or register to see this link.

Zij lieten een dochter Elstje dopen, echter in 1763 te 's-Gravenzande. In De Lier lieten zij driemaal een Pieter dopen. Zij lieten géén Arie dopen.

Kinderen van hen gedoopt te 's-Gravenzande :

Elstje 16-10-1763

Jannetje 17-02-1765

Cornelis 12-01-1766

Cornelis 15-11-1667

Pieter 19-02-1769

Jannetje 25-03-1770

Cornelis 26-12-1771

Kinderen van hen gedoopt te De Lier :

Pieter 06-05-1773

Pieter 17-06-1780

Pieter 15-12-1782

Pieter werd gedoopt op 14-03-1734 te 's-Gravenzande, zoon van Pieter Dircksz Lekkerkerk en Elstje v.d. Hout.

Trijntje werd gedoopt op 29-10-1741 te Maasland, dochter van Cornelis Jacobsz van der Spek en Jannetje Cornelisse van Heimondt.

Overledene: Trijntje van der Spek

Vader: Cornelis Jacobsz. van der Spek

Moeder: Jannetje Cornelisse van Heijmond

Relatie: Pieter Lekkerkerk

Relatiesoort: Weduwe

Gebeurtenis: Overlijden

Datum: vrijdag 28 december 1821

Documenttype: BS Overlijden

Erfgoedinstelling: Nationaal Archief

Plaats instelling: Naaldwijk

Collectiegebied: Zuid-Holland

Documentnummer: 71

Registratiedatum: 28 december 1821

Plaats: Naaldwijk

AkteSoort: Overlijdensakte

Opmerking: geb. Maasland 22-10-1741

Overlijdensakte :

Districtklappers 1695-1812 en scans van de Doop-, Trouw- en Begraafregisters van Zuid-Holland :

• Member Group
376 Pieter Pietersz Lekkerkerk [v][m][188], gedoopt 's-Gravenzande 14-05-1734, begraven Naaldwijk 26-03-1802, 67 jaar oud.

Broer van Neeltje Lekkerkerk [145]. Voor de gegevens van de vader zie [290], voor de gegevens van de moeder zie [291].

Hij trouwde, 27 jaar oud, 's-Gravenzande 07-05-1762 (kerk) met:

377 Trijntje van der Spek [188], 20 jaar oud, gedoopt Maasland 29-10-1741, overleden Naaldwijk 28-12-1821, 80 jaar oud.

Maarja, de Pieter en Trijntje/Catharina die ik zoek hebben een dochter die 05-02-1758 geboren wordt.

• Member Group
Annemarie_57

Misschien heb je een verkeerde Elsje (een gelijknamig nichtje ofzo)  te pakken?

Trijntje van der Speck is doopgetuige bij een van de kinderen:

doop 27-10-1799 register N 5-177; N 6-89

getuige(n) Trijntje v.d. Spek

kind Willem

vader Oosten, Jan. van

moeder Elsje Pieterse Lekkerkerk

• Member Group
Annemarie_57

Waar heb je trouwens die doop van een Elsje van 1758 gevonden? Op de DTB Westland kan ik die niet vinden.....

• Member Group

Waar heb je trouwens die doop van een Elsje van 1758 gevonden? Op de DTB Westland kan ik die niet vinden.....

De geboortedatum (05-02-1758 te De Lier) is in de overlijdensakte vermeld :

De moeder van Elsje wordt in de overlijdensakte vermeld als "Catharina Lekkerkerk".

Ben wel benieuwd waar vandaan komt dat haar moeder Decker/Dekker zou heten.

• Member Group
Annemarie_57

Ah vandaar. De overlijdensakten zijn wel vaker niet de meest betrouwbare bron gebleken 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

• Member Group

Er zijn meerdere Pieter Lekkerkerk's die "onze" Pieter zouden kunnen zijn:               

o.a. Pieter Pieterse Lekkerkerk (degene die hier nu wordt aangehaald), en Pieter ... Lekkerkerk (overleden te Hazerswoude 1795, aangifte door zoon Arie Lekkerkerk). Ook een Pieter Willemsz Lekkerkerk (die in 1758 trouwt met Margje Jansdr. en ws de Pieter Willemsz Lekkerkerk is die in Rozenburg wordt geboren en gedoopt) is bekend hoewel het veel minder voor de hand ligt dat dat "onze" Pieter is.

Het leek mij dat het Pieter Pieterse niet is, oa door de tijd tussen trouwdatum (1762) en geboortedatum Elsje (1758). Dat Trijntje vd Spek doopgetuige is bij een kind (mijn betovergrootvader Willem van Oosten) van Jan en Elsje roept toch wel een vraagteken op.

Dus mogelijk is de geboortedatum van Elsje in de overlijdensakte verkeerd opgegeven. Wat iig opvalt is dat de geboortedatum (05-02-1758) bijna exact op de registratiedatum van overlijden ligt. Man Jan van Oosten is dan al lang overleden, dus dat wijst er mogelijk op dat men het niet wist en "gegokt" heeft. Ik weet niet of het gebruikelijk is in zo'n geval de geboortedatum te zetten op registratiedatum minus indicatie leeftijd in jaren + 1 dag?

De achternaam Dekker kwam ik in een van de gerelateerde aktes tegen, ben wel even kwijt welke dat dan was. Ga ik opzoeken, jammer dat FastFilm niet meer werkt op familysearch, maakt het doorzoeken van de aktes er niet makkelijker op.

• 5 months later...
  • Member Group
janvanderhoff

Ik heb een Trijntje Decker gevonden in Zevenhuizen.Is in 1732 gehuwd met Huig(h)( Vermeij in Zevenhuizen.Geboortedatum van Trijntje is 18-09-1701.Misschien een aanknopingspunt!