Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

De prijs van een bidprentje, grafsteenfoto e.d.


Maikel Galama

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

we hebben het op dit forum wel eens gehad over de prijzen die archieven en instellingen vragen voor hun diensten.

Grote waardering hebben we over het algemeen voor de archieven die hun (digitale) diensten gratis (of tegen kostprijs) aanbieden.

Vanavond kwam ik met iets in aanraking wat me verdriet deed !

Iemand schreef wel een bidprentje te hebben van iemand waar ik een vraag over gesteld had.

Via een privé berichtje heb ik gevraagd of ik er een kopie of scan van mocht krijgen.

Het antwoord was nee, het prentje zou te koop aangeboden worden via Marktplaats voor 1.50 euro + 0.60 euro verzendkosten.

Voor die prijs kon ik het krijgen.........

De prijs van 2.10 euro is het probleem niet, maar het idee.

Tot nu toe heb ik altijd geruild, soms was die ruil in evenwicht, soms ook niet.

Maar wat gaf het, je helpt elkaar toch bij onze mooie hobby ?

Duizenden grafsteenfoto's en bidprentjes heb ik tot nu toe geruild en gedeeld.

En altijd zonder vergoeding !

Toen ik even op Marktplaats keek schrok ik van dit verschijnsel: bidprentjes worden er inderdaad te koop aangeboden, voor prijzen vanaf 0.50 tot diverse euro's.

Wat vinden jullie hiervan ?

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik vind het ook erg Maikel, maar hobby is passie, en daar maakt men in de door jou genoemde situatie misbruik van. Er komen steeds meer voorbeelden voorbij. Richard heeft van de week weer een "overname" door Ancestry dot com gemeld, die ook niet zonder het oogmerk "prijskaartje ophangen" zal zijn.

Geen idee wat wijsheid in dezen is. Ik denk dat je het maar van geval tot geval moet bekijken. Hoe graag wil je iets hebben, dat is de belangrijkste grootheid die je op de weegschaal legt, lijkt me. Als je gegevens in Argentinië opgezocht wilt hebben word je kaler geplukt dan wanneer je in eigen land met een telefoontje iets kunt regelen, om maar eens iets te noemen.

Maar jammer is het allemaal best wel ...

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Andries,

bedankt voor je reactie, het valt niet altijd mee om in deze snel veranderende tijd mijn weg te vinden  gl&

Het van geval tot geval bekijken is natuurlijk een prima advies.

Daarnaast moet ik ook niet altijd alles willen hebben, ik heb al zo veel...........

Ik moest gisteren even van mij af schrijven.

Verder blijf ik mijn gezond verstand volgen, dat lijkt me het beste in dit geval.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo allen,

Vanmiddag zag ik een papieren handleiding voor een compact fotocamera

(ouder type) te koop staan voor 24,00 Euro + verzendkosten !!!

Rechter onderkant was ook nog omgekruld.

Ja triest dat men zulke prijzen vraagt.

Terwijl het allemaal in de hobby sfeer zit.

Gelukkig zijn er ook anderen.

Groeten,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben eens gaan kijken op Marktplaats en het is echt verbijsterend wat daar allemaal te koop wordt aangeboden.

Bijvoorbeeld 250 liefdesbrieven van een militair, voor 150 euro, of 2 persoonsbewijzen uit 1941, waarbij de aanbieder rekent op "een bod dat de waarde benadert", of soortgelijke prietpraat. Het is hier wat de gek er voor geeft, natuurlijk.

Of een paspoort uit 1842, dat een bedrag van 49 euro moet opbrengen. Kennelijk zit hier geregulariseerde handel achter, want bepaalde adressen komen heel vaak voor. Ik vind het moreel niet verantwoord, maar zolang er geen wet is die dit soort transacties verbiedt, kun je er weinig tegen doen.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Richard,

ik ben het helemaal met je eens, het is moreel niet verantwoord !

Een bidprentje, liefdesbrief of paspoort hoort zou niet als handelswaar aangeboden moeten worden.

Het zijn zaken die nabestaanden dienen te koesteren.

De handleiding waar Cor melding van maakt is wat mij betreft van een andere orde.

De prijs is weliswaar absurd maar daar heb ik verder niet zoveel moeite mee.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je kunt nabestaanden moeilijk verplichten zaken te koesteren. Bovendien zijn er genoeg mensen die geen nabestaanden hebben, dan kunnen oude foto's en andere zaken die de persoon dierbaar waren toch uit "de familie" verdwijnen en ergens anders opduiken. En ja, dan is het gewoon handelswaar. Genoeg antiquairs verkopen ook briefkaarten met fotos van personen. Geen idee wie die personen zijn maar gratis zijn ze nooit.

Ik kwam in het oude ambachten museum (Terschuur) enkele complete fotoalbums tegen uit het begin van de 20e eeuw, met ook veel zeer oude foto's. Vindt dat aan de ene kant fascinerend, aan de andere kant ook heel zonde dat er mogelijk nog nazaten van die mensen rondlopen die geen weet hebben van die foto's. Maar das weer een ander verhaal.

Die bidprentjes werden aan meerdere mensen gegeven, dus vindt het niet zo vreemd dat als je in de spullen van je ouders of opa en oma een verzameling bidprenten vindt van mensen die je niet kent, dat je die dan op marktplaats zet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb negatieve ervaringen met altijdstrijdvaardig.nl. De prijzen om iets per mail toegestuurd te krijgen zijn ongekend (te) hoog. Ze blijven je bestoken met mails om te betalen omdat ze de onkosten al hebben gemaakt terwijl ik alleen om een prijsopgave had gevraagd.

(offtopic) Je ziet dit overigens ook terug in de leeswereld. Prijsverschillen tussen papieren en digitale versie zijn bijna nihil terwijl voor de digitale versie veel minder onkosten (papier/inkt/vervoer) worden gemaakt. Ze verdienen dus dubbel aan de digitale versie. En dat geldt ook voor de genealogie. En daar wordt nu misbruik van gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

gelukkig is hier in Linschoten een stichting opgericht die alle "oude spullen" gaat bewaren, en ik merk al, veel mensen geven oude foto s e.d. gewoon daar af!

er is een oude ansichtkaart van Linschoten, kan je zien op site oude ansichtkaarten, iemand kwam erachter dat haar opa die gestuurd had naar iemand in Leiden dat zag ze op Marktplaats. Hoera, ik ga bieden dacht ze, maar binnen een mum stond het bedrag op 60,-- euro!

en voor mij denk ik dan, sorry, te gek! dan maar een copie van de foto en niet het origineel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben het met je eens dat dit eigenlijk niet kan. Maar vergeet niet dat genealogie big business is tegenwoordig. Dat daarnaast nog hobbyisten bestaan die hun gegevens gratis aanbieden is eigenlijk veel vreemder in deze crisistijd. Dat is heel erg 20e eeuw, hoor.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Gelukkig is het zo dat er vrij weinig bidprentjes met een oplage van 1 gedrukt worden, dus misschien kun je via andere nazaten of familieleden er nog eentje vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Tulpenkas: altijdstrijdvaardig is geen 'ze' maar mee 'ie'... het is een enkele onderzoeker die geregeld in archief Tresoar foto's maakt van archiefstukken en die vervolgens zonder bronvermelding op zijn site zet. Gevolg: wil je een bepaald stuk inkijken dan kan dat alleen maar door hem een mail te sturen. Er is natuurlijk nog een andere methode: namelijk alles handmatig doorlopen, maar dat kost heel veel tijd. Of het moreel verantwoord is? Ik weet het niet.

@Frank: het is net als met postzegels. Er kunnen er heel veel van zijn gedrukt, maar als iedereen ze heeft weggegooid op één na, dan heeft die laatste een heel hoge waarde.

En die hobbyisten die alles gratis aanbieden zijn soms ook slachtoffer van de commercie. Voorbeeld: ze doen mee aan een indexeringsproject en vervolgens bedenkt een van de betrokkenen bij dat project dat het best wel lucratief is om die indexen te verpatsen aan een commerciële partij. Die laatste zal dan melden dat er indexen beschikbaar zijn op archief X, Y of Z en daar geld voor willen hebben.

Wat dat betreft hebben ze aan mij een slechte. Ik zag ooit eens een transcriptie die van een bepaald DTB-boek was gemaakt. Die kon ik wel krijgen, maar dan moest er even 39,95 euro op tafel worden gelegd. Dan gaan bij mij direct alarmbellen rinkelen. Ik heb de verkoper van de transcriptie heel netjes gezegd dat hij ergens in kon zakken, ben daarna na het archief in kwestie gegaan en heb het boek zelf doorzocht. Maar niet iedereen is daartoe in staat, dat realiseer ik me ook. En waarschijnlijk gokt de handel daar op.

(Inmiddels is de transcriptie gratis toegankelijk geworden op internet)

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is waar Richard. Ik deed ook mee met het idexeren voor Ancestry.com. Ik heb de app nog. Maar bij velehanden.nl verdien je nog punten waarmee je scans kunt kopen. Dat heb je bij Ancestry.com niet....  Maar ik vind de beloning van velehanden ook bedenkelijk. Ik heb veel van die militaire pagina's uit Friesland geïndexeerd, maar heb daar geen of nauwelijks familie. Het aantal familieleden waarvoor het interessant is om de militaire geschiedenis te weten, is op twee handen te tellen. Je krijgt alleen maar credits voor het soort register dat ie helpt indexeren, dus ben ik maar gestopt, want voor mij is het niet meer interessant om alleen in de militaire registers te kijken. Zeker niet als dat maar in een beperkte tijd kan.

Kortom, ik ben erg teleurgesteld in de organisaties die ons amateur genealogen zouden kunnen helpen. Men vraagt wel onze hulp, maar een beloning is mager of totaal afwezig. Alles komt met een prijskaartje en het maakt niet uit of je er aan gewerkt hebt of niet.

Je zult zien dat straks ook de archieven entree gaan heffen of een prijs per aangevraagd archiefstuk vragen. Alles kost geld en als de crisis lang aanhoudt gaan steeds meer zaken geld kosten. En terugdraaien is er niet bij. Het is voor ons een kwestie van zoveel mogelijk zaken die gratis zijn verzamelen (en onderling delen) om de prjsmuren voor te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...