Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Baeckhoven (Roermond-Maasniel)


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Het echtpaar Joannes Bakhoven (Baeckhoven, etc.) en Gertrudis of Geertje Tissen (eenmaal met de naam Hemels) laten in Maasniel - en ook een keer in Roermond - tussen begin 1682 en begin 1697 acht kinderen dopen met als namen: Aeltijen, Mathias, Aleidis, Anna, Leonardus, Christianus, Joannes en tenslotte Josephus Joannes.

's Mans familienaam komt in die omgeving veel voor - ook onder de (hier niet genoemde) peters en meters zijn Backhovens - maar het gaat mij in eerste instantie specifiek om het huwelijk van dit echtpaar. Waar en wanneer zijn ze getrouwd? En waar komen ze vandaan?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ken je deze bron?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maasniel wordt genoemd, ook een Jan Baeckhoven, schepen aldaar. Zo te zien wordt hun huwelijk niet genoemd.

Loe Giesen zou je kunnen benaderen, hij weet heel veel van de regio.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Petra, In je bericht wordt Matthias Backhoven genoemd. Ik ben op zoek naar gegevens over zijn leven in Maasniel en net als jij  over zijn ouders, grootouders etc.

Matthias is waarschijnlijk als militair terecht gekomen in de provincie Groningen . De woon/geboorteplaats van de bruid is Oudeschans.  Oudeschans was in die tijd een vesting plaatsje . Zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hij trouwt in Bedum (registratie)

Registratie: 29-05-1715

Bruidegom Matthias Backhoven, van Mesenijl bij Roermond

Bruid Jantijn Elfrinckofs, van Oudeschans

-

Bron Ondertrouwboek 1712-1719 Kerkelijke gemeente - Groningen

Collectie DTB (toegang 124)

Inventarisnummer 175, folio 141v

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Arnold... hoe dacht je eigenlijk dat ik bij die Bakhovens was terechtgekomen?!?  Terugwerkende vanaf Matthias, uiteraard.

En blijf wel reëel: Oudeschans was een kleine vestingplaats, maar Bedum had niets niemendal met soldaten te maken.

Ik ga een artikeltje over zijn nageslacht schrijven, dus hoop ik tevens op wat info over z'n voorgeslacht. Valt tegen; ik ben naar Jos Giezen verwezen en die verwees mij weer door naar een Maasniel-deskundige, maar die reageert niet op mijn verzoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra,

Ik maakte een foutje. De registratie van het huwelijk vond in Groningen plaats. Bedum is de plaats waar de zoon Hermannus Matthias Backoven gedoopt werd.

Bedum Nh. 1716-01-05

Doop 05-01-1716  Bedum

 

Dopeling Harmannus

Geslacht o

Geboorteplaats

Geboortedatum

 

Vader Mathias Backoven

Moeder Jantijn Elferinkshof

Getuige

 

Opmerkingen

 

Bron Doop- en trouwboek Bedum 1626-1811

Collectie DTB (toegang 124)

Inventarisnummer 27

Ik ben geinteresseerd geraakt omdat Hermannus Matthias getrouwd is met Elsjen Jans Sluiter  ( uit Niehove). Ik onderzoek de Sluiters uit het Westerkwartier van Groningen. De beide dochters van Hermannus en Elsjen komen in Smilde terecht.  ( Jantje en Margretha Catrina) .

Groet, Arnold Ruiter ( Assen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra,

Dit was ik nog even vergeten.

Matthias is in ieder geval ook chercher geweest in Farmsum.

Ben benieuwd naar je artikeltje. ( Zou je me dat willen mailen als je het klaar hebt?)  Logement de Oude Veenhoop in Smilde werd bestierd door Jantje Bakhoven.

Groet, Arnold Ruiter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Arnold, eigenlijk is het al zo'n beetje klaar. Als er toch niets bij komt daar in Maasniel, hoef ik het ook niet langer in portefeuille te houden?

Ik wil het je wel sturen - ter correctie en aanvulling - maar niet voor verdere verspreiding, want ik ga het nog eens publiceren. Het is ruim 4 blz., dus niet zo lang.

Een paar vragen: heb jij de geboorte van Conrad Gebhard kunnen lichten uit de huwelijkse bijlagen van 1816? Daarvoor moet ik waarschijnlijk naar Assen en voor een item is dat wat veel gevraagd. De functie van zijn vrouw als herbergierster heb ik op jouw gezag toegevoegd.

Ik heb Matthias niet als chercher in Farmsum gespot. Misschien was hij dat ook wel in Bedum? Zulke functionarissen worden regelmatig verplaatst.

Groet,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra,

Ik heb wel wat informatie verzameld.  Kan ik je per mail sturen. Kan ik je mailadres ergens vinden. Mijn mailadres staat onder profiel.  Huwelijkse voorwaarden en nog wat zaken die op het archief in Assen liggen heb ik niet, maar kan ik bij gelegenheid wel voor je opzoeken.

Bij de inwijding van de kerk in 1788 was Jan Nijenbanninge de logementhouder in De Veenhoop. Deze familie heeft er lang gewoond. In een oude koopakte van omstreeks 1800 'bekennen Jacob Nijenbanding te Vollenhove en Jantien Bakhoven te Groningen gekocht te hebben van Jan Nijenbanninge en Annegien Willems Nijenbanninge te Kloosterveen hun thans in eigendom bezittende en bewoonde behuizing de herberg De Veenhoop voor een bedrag van 8000 gulden'

Groet, Arnold Ruiter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

Voor de huwelijksbijlagen hebben we genver en hoef je niet naar Assen

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...