Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Opzoekvraag archief Rotterdam 2


rosemarievandertak

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
rosemarievandertak

Ik zoek de doop van Louwer Adriaansz( Aryaens) van der Tack om zo de ouders te achterhalen.

Verder zou ik ook heel blij zijn met de doopdata van de kinderen van Louwer Adriaansz.

Het volgende heb ik in mijn genealogische database staan. Misschien wel handig bij het zoeken in het archief:

Louwer Adriaansz( Aryaens) van der Tack, ovl. te Cralingen voor20november1629.

tr.(Burgerlijke Stand) te Rotterdam circa1580

met Adriaantje Pieters, geb. te Kralingen,

Adriaentge Pieters maakt haar testament in 1634 op.

Inhoud:

Areaentgen Pieters, weduwe van Louweris Aryaens, wonende aan de Veenwech te Cralingen, benoemt tot haar erfgenamen haar kinderen Aryen, Pieter, Cors, Geertgen, Commertgen en Maertgen Louwens.

Tot de nalatenschap behoren haar huis, het land naast haar broeder Pieter Louwens, gekocht van Cors Pieters van Dijck, een weiland tussen de Veenwech en de Dorenkade en roerende goederen.

Er zijn legaten voor haar halfbroeder Thomas Leenderts te Zevenhuysen, de Armen te Cralingen, en voor haar kleinkinderen Louris Jans, Louweris Pieters en Louweris Jacobs.

Ovl. na1635.

Uit dit huwelijk 6 kinderen:

1. Aryen Louwens,

Aktesoort attestatie of verklaring

Datum 29/06/1634

Archief ONA Rotterdam

Inventarisnummer 142

Aktenummer/Blz. 32/58

Notaris Arnout Wagensvelt

Inhoud

Matijs Claesz dienaer van de justitie in Schielant 60 jaar verklaard op verzoek van de dijckgraeff Harman van Wielyck dat hij deposant met Harman in Cralingen is geweest. Tijdens een verhoor heeft Aryen Louwen, wonende aldaar bij zijn moeder, bekend dat hij door zijn broer Cors Louwen is geslagen, en met een vork is achtervolgd. Aryen is ontzet door Francq Claesz zoon van Claes Vuyck. Daarna heeft hij alle ruiten van zijn moeders huis ingeslagen.

2. Pieter Louwers, geb. te Kralingen vermoedelijk1585, tr. (resp. 36 en ongeveer 21 jaar oud)(Burgerlijke Stand) te Rotterdam op 21november1621 met Maartje Proper, dr. van Jan Adriaans Properen Maertgen Pietersdr Proper, geb. vermoedelijk te Kralingen in 1600. Uit dit huwelijk een zoon.

3. Cors Louwens.

4. Geertgen Louwens.

5. Commertgen Louwens.

6. Maertgen Louwens.

Met vriendelijke groet,

Rosemarie van der Tak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

hallo Rosemarie

Een aantal jaren geleden heb ik voor iemand iets uitgezocht over de familie van der ta©k, die wisselend met of zonder C erin beschreven werd, heb je daar met het zoeken rekening mee gehouden.

Het door jou gevraagde heb ik niet, maar misschien dat ik je kan helpen met de Pieter Louweris van der tacq, begraven 09-05-1713, vader van Willem Pieters, ged. 26-10-1681 te Kralingen, van hem heb ik trouw en begraaf data en het hele gezin, ook van zijn zoon Hillebrand heb ik zijn vrouw en gezin.

Ondertussen is er heel wat notarieel ingevoerd, kijk eens op de Rotterdamse site, doe het wel met alle naamsvarianten, succes ermee.

Rond oktober ga ik een keer extra naar het archief als je er niet uit ben geef dan nog even een gil. Groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
rosemarievandertak

Hallo Paula,

dit is hetgeen ik heb. Als jij aanvullingen hebt dan wil ik die heel graag hebben. Ik zal eens op de rotterdamse site kijken

Persoonskaart van Pieter Louwensz van der Tack

Pieter Louwensz van der Tack, zn. van Louweris Pietersz van der Tack en Maartje Ariens, ged. te Kralingen op 26 april 1654, gaarder, ovl. (ongeveer 59 jaar oud) te Kralingen op 9 mei 1713.

tr. (resp. ongeveer 23 en ongeveer 22 jaar oud) te Kralingen op 27 maart 1678

met Marijke Willems, geb. in 1656.

Uit dit huwelijk 7 kinderen:

1. Willem, ged. te Rotterdam op 18 februari 1680.

2. Hillebrand, ged. te Rotterdam op 18 februari 1680.

3. Willem, ged. te Kralingen op 26 oktober 1681, arbeider, zandophaler, ballastvaarder, begr. te Kralingen op 30 april 1748, tr. (resp. ongeveer 23 en 20 jaar oud) te Ouderkerk a/d Ijssel op 6 september 1705 met Marijtje Barends, geb. te Ouderkerk a/d Ijssel op 29 juli 1685, ovl. (73 jaar oud) te Kralingen op 4 december 1758. Uit dit huwelijk 14 kinderen.

4. Abraham, ged. te Kralingen op 17 juni 1685, tr. (ongeveer 19 jaar oud) te Kralingen op 29 maart 1705 met Maijke Bom, geb. te Papendrecht. Uit dit huwelijk een zoon.

5. Arij Pieters, ged. te Kralingen op 15 juli 1689, begr. te Rotterdam op 9 juli 1759.

6. Maartje Pieters, ged. te Kralingen in 1690, relatie(1) met Arie Ariensz Bieslant. Uit deze relatie geen kinderen, relatie(2) met Aelbert Pietersz Verhout. Uit deze relatie geen kinderen, relatie(3) met Arij Michielsz van der Meijde. Uit deze relatie geen kinderen.

7. Hillebrand Pietersz, ged. te Kralingen op 30 september 1707, relatie met Maartje Pieters NN, (Maartje Pieters relatie(1) met Pieter de Hoogh.). Uit deze relatie geen kinderen.

groetjes rosemarie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
rosemarievandertak

hallo Paula

hier staan mijn van der Tak familie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groeten Rosemarie van der Tak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Rosemarie

Morgen/vandaag zal ik even kijken, ik zie een paar kleine verbeteringen en aanvullingen, je hoort van mij, slaap ze Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Rosemarie

Je web-site heb ik bekeken, wat een grote familie zeg, erg mooi gedaan.

De gegevens die ik heb gaan merendeel over Willem Pieter van der Tack/Tak, het gezin van hem en Marijtje Barends heb jij compleet zoals ik die heb. Marijtje Barends is ged. op 29-07-1685 te Ouderkerk a/d IJssel, begr. op 04-12-1758 te Rotterdam.

Hun zoon Hillebrand, ged. op 30-09-1708 is op 04-09-1731 gehuwd met Catharina van Tol. ondertrouw 19-08-1731, haar ouders zijn Mathijs van der Tol, geb, te Dordrecht, begr. op 02-02-1742 te Rotterdam en Cornelia Ravensteijn, geb. waarschijnlijk te Dordrecht, begr. op 09-08-1747 te Rotterdam, dit echtpaar is op 02-11-1706 gehuwd te Rotterdam. Cornelia Ravensteijn wordt ook als Radensteijn beschreven, waarschijnlijk een schrijffout van de pastoor.

Kind nr 2 Cornelia van der Tak, dr van Willem en Marijtje, ged. op 18-02-1734, huwt op 20-03-1759 met Arnout van den Bock ged. 26-10-1734, kinderen uit dit huwelijk zijn, Kaatje, ged. 11-10-1759, Hillegont, ged. 20-12-1761, Arnout, ged. 10-07-1763, allen te Rotterdam.

Ouders van Arnout, 26-10-1734, zijn Arnoud van den Bock en Katrijna Tuijloo.

Nog wat losse flodders notarieel gevonden, Laurens Pieter van der Tack is op 30-06-1659, 36 jaar oud, wonende te Cralingen, ona inv. nr. 233, akte nr. 63/121, notaris Jacob Duijffhuijsen.

Lourens Pieter van der tack is op 24-12-1661 een bedrag van 65 gulden schuldig.

Testament op 10-02-1641, over het echtpaar, Jacob Tomasz van der Tack, bierdrager en zijn vrouw Emmetjen Jansdr.

Dat was het, over de familie Bock heb ik meer gegevens, ik hoor het van jou, groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
rosemarievandertak

Hallo Laura,

Bedankt voor de aanvulling.

Het volgende echtpaar ken ik niet. Heb je daar meer gegevens over?

het echtpaar, Jacob Tomasz van der Tack, bierdrager en zijn vrouw Emmetjen Jansdr.

Ik zou het fijn vinden als jij in oktober voor mij mijn 2 vragen wilt nakijken in het archief. Ik heb de vraag al 2 keer bij stamboomforum gesteld maar de verlooptijd van de vraag is vrij snel en dus ook weer snel verdwenen jammer genoeg. Dus ik ben dolblij met jouw contact dat ik nu heb

groeten Rosemarie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Rosemarie

Ik heet Paula hoor, geef niet, aan een Laura heb ik in mijn jonge jaren goede herinneringen.

Als je wilt, mail mij dan even privee met de gegevens, dan print ik ze uit en neem ze mee zodra ik naar het archief ga.

Op het stamboom forum doe ik alleen oud-schrift, het R.dams archief is s'maandags gesloten, daar ben ik op die dag voor vrijwilligerswerk, voor vragen ga ik extra, en dat is echt een uitzondering, voor jou wil ik die uitzondering graag maken. Groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Hallo Rosemarie

Vandaag ben ik in het archief R.dam geweest en daar voor een aantal mensen iets opgezocht, dat liep een beetje uit de hand, dus moet ik voor jou vragen nog een extra keer terug, vind je het erg om nog een paar weken te wachten, ik hoop van niet natuurlijk, groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
rosemarievandertak

Hallo,

Is uiteraard geen enkel probleem. Je hebt aan me gedacht dat is een goed begin toch 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

groetjes Rosemarie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo Rosemarie

Vandaag ben ik gaan zoeken naar jouw van der Tack's, maar helaas niets kunnen vinden in de DTB, in de boeken van Kralingen beginnen de gegevens pas na 1653, daarvoor zijn er geen gegevens aanwezig of zijn ze verbrand, in de R.damse DTB-boekjes zijn er voor 1685 geen gegevens te vinden van deze familie. Je zou toch in de notariele moeten gaan snuffelen om de gezinnen samen te gaan stellen. Jammer dat ik je niet van dienst kon zijn, groetjes Paula.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
rosemarievandertak

beste Paula,

heel hartelijk dank voor je moeite. Ik stel het echt heel erg op prijs dat je de moeite hebt genomen.

met vriendelijke groet,

Rosemarie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...