Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gratis overlijdensberichten in de mail


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dag allen,

Via het blog Credible (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) werd ik op het spoor gezet van website www.rouwbode.nl. Doel van die site is, om rouwberichten toe te sturen aan mensen die belangstelling hebben voor een bepaalde naam.

Leuk natuurlijk, maar wel met een aantal kanttekeningen.

Kanttekening 1: Voordat je van die site gebruik kunt maken, dien je je naam en postcode in te vullen, èn een geldig mailadres.

Kanttekening 2: De hele site ademt een IKEA-sfeertje van een tijdje geleden, met excessief getutoyeer. Ik hou daar niet van.

Kanttekening 3: Hoezo, gratis? Ik denk dan altijd aan het acroniem TANSTAAFL, ofwel there ain't no such thing as a free lunch. Zaken die gratis worden aangeboden hebben doorgaans een addertje onder het gras. Wat dat in dit geval is kan ik niet onomstotelijk aanwijzen, maar het knagende gevoel blijft.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Keren,

De site is gestart onder de naam www.kassiewijle.nl ; een minder "smaakvolle" naam.

Ik heb het vermoeden, dat de site van overlijdensregister BV is. Zie het postadres.

HCC had dit al twee maanden geleden gemeld.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het gaat om actuele gegevens, dus ik vraag mij af of dit iets toevoegt aan onze interesse.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Waarom zou dat minder smaakvol zijn? Kassiewijle is gewoon de bargoense verhaspeling van assiewijne, afkomstig uit het Jiddish, wat dan weer een afleiding is van hasjewijne, waarmee wordt aangeduid dat de wetboeken aan het eind van de dienst worden weggedragen uit de hoofdruimte van de sjoel.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een maand geleden al hierover gelezen op het prikbord bij de NGV.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En bij de NGV staat dan ook een naam achter die site: meneer Ype Poortinga.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jakkes Je ziet meer dan ik, kan geen postadres ontdekken op beide sites van rouwbode, wèl van overlijdensregister.  Enkel dus dat contact formulier. Ook al geeft de NGV nu een naam, bewijs dat er iig een mens achter zit.... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_eten_jammie.gif" alt=")00">

Je hebt gelijk dat het om actuele gegevens gaat, maar kan me zo indenken dat je een verre oom in je bestand hebt het handig kan zijn.

Dat gezegd, mij dus niet gezien, ik kom er wel op een andere manier achter, ben niet zo dol op dit soort wazige sites.

@Richard toch kan ik me voorstellen als je verdient hebt over een recent overlijden, je kassiewijle niet echt waarderen kan. Als je het nu over een marmot hebt….. en dan nog. Leuk dat je de uitleg geeft over het Bargoens.

Woordhoek van Ewoud Sanders geeft aan dat het in 1906 werd opgenomen in de Bargoense woordenlijst:

Asjeweine

Asjeweine betekent ‘weggaan, ervandoor gaan; kapot; dood’. Het is in 1906 voor het eerst opgenomen in een Bargoense woordenlijst, De Boeventaal van Köster Henke. Köster Henke vermeldt het als asjewijne en als gasjewijnen voor ‘weggaan, er van doorgaan’. Als voorbeeldzin geeft hij onder meer: ‘Maak de schim asjewijne’ (‘verdonkeremaan de bewijzen’). Asjeweine is in een recordaantal vormvarianten aangetroffen, waarvan gasjewijne, kasjewijle, kasjewijne, kassiewijle, kassiewijne en sjewijne het vaakst voorkomen. Het woord is via het Jiddische hasjeweine (‘weg, verdwenen’) ontleend aan het Hebreeuwse hasjivenoe (‘doe ons terugkeren’). Dit is de aanhef van de liturgische tekst bij het wegdragen en aan het gezicht onttrekken van de wetsrol aan het eind van de Joodse eredienst.

Min of meer vaste verbindingen zijn asjeweine gaan voor ‘weggaan’ of ‘doodgaan’ en asjeweine maken voor ‘laten verdwijnen’.

Bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Kèren,

Misschien dat mijn Amsterdamse achtergrond meespeelt. Ik vind het een alledaags woord. Er is ook nog een variant kassie-zes, doelend op de zes zijden van een doodskist, en je hebt ook nog "de pijp uit" en "het hoekie om".

Maar een vrolijk onderwerp is het inderdaad niet, daar heb je gelijk in.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

@ Kèren,

Als je geen adres of adressant kunt vinden op een site, kan je het volgende doen.

1. Achterhaal op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

na het intikken van de naam van de site - in dit geval kassiewijle - eigenaarsgegevens.

2. Is dat niet voldoende - in dit geval wordt er verwezen naar een B.V. - zoek dan die B.V. op op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

3. Is dit ook niet voldoende, dan kan je, met de gevonden andere sitenaam, wederom naar een eigenaar gaan zoeken op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(omdat het geen .nl site is die je zoekt)

Deze drie zoekacties leveren aardig inzicht op van wie er achter die site(s) zit.

Het levert je in dit geval ook een e-mailadres op. Of je er wat aan hebt is een tweede.

De eigenaar van kassiewijle is dezelfde als die van rouwbode.

Om het cryptisch af te sluiten: van de te vinden plaatsnaam kan je onderwijs krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...