Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Daniel Heg omgeving Huissen en Arnhem periode 1821


Roon62

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie kan mij verder helpen?

Het betreft gegevens over Daniel Heg;

Daniel Heg getrouwd met Rachel Tiessen op 4 -11-1820 in Huissen. Zij krijgen beide één zoon ( Gijsbertus ), geboren 23-01-1821 in Huissen. Overleden 10-05-1821 in Huissen. De volgende geboorte is van Gijsbertus op 12-08-1822 maar dan met moeder Antje Tijssen.

Ik mis dus wat er gebeurd is met Rachel Tiessen. Ik kan geen overlijden vinden in de regio en ik kan ook geen huwelijk met Antje vinden in de regio.

Daarnaast is er ook een Daniel Heg die getrouwd (?) is met ene Hendrica Thijssen. Geen gegevens te vinden over een huwelijk in de regio. Wel geboortes van 2 kinderen uit dit huwelijk.

Ik heb sterk de veronderstelling dat het hier in ieder geval om dezelfde Daniel gaat vanwege het beroep opzichter der begraafplaats.

Het overlijden van Rachel Tiessen en het huwelijk met Antje Tijssen zou zich moeten afspelen tussen 10-05-1821 en 12-11-1821 vooropgesteld dat Daniel eerst netjes getrouwd is met Antje voor hij met kinderen bij deze vrouw begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eh... misschien toch steeds hetzelfde echtpaar, waarbij de vrouw tot tweemaal toe van voornaam wisselt?!?  Is dat chronologisch mogelijk?

Nog een vraag: wat staat er bij het overlijden van Gijsbertus I: leeft de moeder dan nog? Dat perkt het tijdvak van haar (eventuele... ik ben nog niet overtuigd) dood weer met drie maanden in.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ga mee met Petra.

Als je de overlijdensacte van Antje Tiessen bekijkt op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

dan zie je dat ze in Amsterdam is geboren. Haar echtgenoot, die de aangifte doet, kent de namen van haar ouders niet.

Dat is consistent met Rachel Thijssen, die in Amsterdam te vondeling is gelegd en namens het Aalmoezeniersweeshuis gedoopt is in 1796.

Het is dus hoogstwaarschijnlijk steeds dezelfde vrouw, steeds met een andere naam. Misschien had ze een hekel aan de naam Rachel, moest ze die wel gebruiken bij haar huwelijk (getuige een brief van het weeshuis bij de huwelijks bijlagen met de naam Rachel), maar wilde ze daarna anders genoemd worden? Het is maar een idee.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op de akte van Gijsbertus I wordt de moeder nog steeds vermeld. Jullie ( Petra en RichardK) veronderstelling zou inderdaad kunnen, ook al omdat er niets over een overlijden en huwelijk te vinden is. De kinderen volgen elkaar overigens chronologisch op. Helaas blijven het veronderstellingen en zullen we het nooit kunnen verifiëren.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie snelle reacties.

Groeten,

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Weet je... Daniel Heg is al een zeer karakteristieke naam. Moet eigenlijk wel steeds dezelfde man zijn (en de herhaling van de naam van zijn zoon Gijsbertus wijst daar ook op).

HOE waarschijnlijk is het, dat hij -- pal achtereen, zodat de dopen doorlopen -- met drie verschillende vrouwen optrekt die allemaal Thijssen, Tiessen of Tijssen als patroniem hebben?  Zusters kunnen het niet zijn, want Rachel was (lees ik) een vondeling. Dan lijkt me een stabiel huwelijk (waarin de vrouw met wisselende voornamen wordt aangeduid) een stuk logischer.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...