Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Huwelijksinschrijving Hendrik de Groot x Elsje Charlotta Reese


fjbakker

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dag forumleden,

Ik zoek de huwelijksinschrijving, te Amsterdam, van het huwelijk tussen Hendrik de Groot x Ejsje (Elsie) Charlotta Reese (Reesen, Reessen, Veesen). Het is vermoedelijk gesloten rond 1791. Hun enige zoon Hendrik werd gedoopt op 21-10-1792 te Amsterdam (Evangelisch Luthers). Dochter Anna Gesina op 16-06-1799, ook te Amsterdam (Evangelisch Luthers). Ik heb dagen in het Stadsarchief doorgebracht, en uren  op Genver, maar helaas, tot nu toe vruchteloos. Is er iemand die mij de helpende hand kan reiken?

Vriendelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frans,

Je zou inderdaad zeggen dat ze in Amsterdam zijn getrouwd, want Elsje Charlotta is daar gedoopt. Vuistregel is, dat er getrouwd wordt in de woonplaats van de bruid, maar daar werd ook van afgeweken. Als de man veel geld had, bijvoorbeeld, of belangen elders.

Ik ben er nog niet achter of Hendrik ook uit Amsterdam komt.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Richard,

Fijn dat je meegekeken hebt. Hendrik de Groot is ook afkomstig uit Amsterdam. Geboren in 1768, uit Pieter de Groot en Machteld van Warbeij. Beiden ook Evangelisch Luthers. Vader van Elsje Charlotta is Hermann Christoff Reese, afkomstig uit Varentrop (Barntrup), en getrouwd met Hendrina Keetelaar, afkomstig uit Amsterdam. De naam Keetelaar werd overigens ook in vele varianten geschreven.

Groet,

Frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Evangelisch luthers vanaf 1785 bekeken, helaas niets gevonden.

Zijn zoon is gehuwd, zijn er geen bijlagen met eventuele hints?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Plaats instelling:

    Haarlem

Collectiegebied:

    Noord-Holland

Documentnummer:

    Reg.4 fol. 121v

Registratiedatum:

    20 september 1820

Plaats:

    Amsterdam

huwelijk zoon, vader was overleden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

huwelijksbijlagen...maar helaas...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Robert,

de huwelijksakte, met alle bijlagen, van zoon hendrik is reeds in mijn bezit. Soms biedt de niet altijd aanwezige akte van kennelijkheid van de ouders uitkomst. In dit geval niet. Hendrik en Elsje Charlotta hadden 2 kinderen, hendrik en Anna Gesina, met een tussenpoos van 7 jaar. Dat is lang. Is Hendrik weggeweest? Zijn beiden buiten Amsterdam in ondertrouw gegaan en getrouwd? En zo ja, waarom? Vragen te over dus.

Het mee zoeken wordt door mij overigens zeer op prijs gesteld. Bedankt.

Met vriendelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor geïnteresseerden en meezoekers een stukje parenteel van Hendrik de Groot:

Parenteel van Hendrik de Groot

I Hendrik de Groot is geboren ±1768 in Amsterdam, zoon van ??. Hendrik is overleden op 28 augustus 1800 in Amsterdam, 31 of 32 jaar oud. Hij is begraven op 30 augustus 1800 in Amsterdam. Hendrik trouwde met Elsje (Elsie) Charlotta Reese. Elsje is een dochter van Hermann Christoph Reese en Henderina Keetelaar. Zij is gedoopt op 17 november 1765 in Amsterdam. Elsje is overleden op 22 januari 1822 in Amsterdam, 56 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 24 januari 1822.

Kinderen van Hendrik en Elsje:

1 Hendrik de Groot, geboren op 19 oktober 1792 in Amsterdam. Volgt II.

2 Anna Gesina de Groot, geboren op 14 juni 1799 in Amsterdam. Zij is gedoopt op 16 juni 1799 in Amsterdam. Anna is overleden, 1 jaar oud. Zij is begraven op 14 januari 1801 in Amsterdam.

II Hendrik de Groot is geboren op 19 oktober 1792 in Amsterdam, zoon van Hendrik de Groot (zie I) en Elsje (Elsie) Charlotta Reese. Hij is gedoopt op 21 oktober 1792 in Amsterdam, Evangelisch Lutherse gemeente. Hendrik is overleden op 22 november 1848 in Amsterdam, 56 jaar oud. Hendrik trouwde, 27 jaar oud, op 20 september 1820 in Amsterdam met Maria Magdalena van den Bergh, 21 jaar oud. Maria is geboren op 31 juli 1799 in Amsterdam, dochter van Pieter van den Bergh en Lamberdina van Muijen. Zij is gedoopt op 4 augustus 1799 in Amsterdam, Nieuwe Kerk, Nederlands Hervormd. Maria is overleden op 8 april 1866 in Amsterdam, 66 jaar oud.

Kinderen van Hendrik en Maria:

1 Hendrik de Groot, geboren op 14 februari 1821 in Amsterdam.

2 Jan de Groot, levenloos geboren zoon, geboren in Amsterdam.

3 Lamberdina de Groot, geboren op 21 december 1824 in Amsterdam.

4 Hermanus de Groot, geboren op 16 januari 1827 in Amsterdam.

5 Pieter de Groot, geboren op 15 maart 1829 in Amsterdam.

6 Alida de Groot, geboren op 27 februari 1832 in Amsterdam.

7 Maria Magdalena de Groot, geboren op 27 mei 1834 in Amsterdam. Maria is overleden op 23 februari 1853 in Amsterdam, 18 jaar oud.

8 Teunis de Groot, geboren op 31 oktober 1837 in Amsterdam.

9 Elzina Charlotta Catharina de Groot, geboren op 17 januari 1843 in Amsterdam. Elzina is overleden op 1 februari 1844 in Amsterdam, 1 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 3 februari 1844.

10 Daniël de Groot, geboren op 21 juni 1844 in Amsterdam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Frans:

Het kan ook zijn, dat er levenloos geboren kinderen waren. Die werden toen meestal niet geregistreerd. Is een mogelijke verklaring voor de grote tussentijd tussen de twee geboorten. En dat kan ook voor de eerst gevonden geboorte zijn gebeurd, vandaar dat Robert heeft gezocht vanaf 1785.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Richard,

Uiteraard heb ik daar aan gedacht. de tijdspannen die ik heb genomen voor het zoekek loopt van 1785 tot en met 1800, het

sterfjaar van Hendrik.

Ook uit de huwelijksbijlagen:

In de inschrijving voor de Land-Militie en Landstorm onder nummer 649 is Hendrik de Groot (*1792) vrijgesteld als ENIGE ZOON.

Groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frans,

Ik heb ook de lidmatenregisters van de Lutherse kerk in Amsterdam bekeken (via Familysearch), daar zie ik ze ook niet.

Mogelijke aanvliegroute: alle Lutherse kerken van het land doorzoeken, te beginnen bij Noord-Holland, in de hoop dat daar een huwelijk tussen zit.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nieuwe ontwikkeling: misschien was er helemaal geen huwelijk?

Zie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met de aantekening "ongehuwd".

Tenzij het hier om een andere Hendrik de Groot gaat? Er staat namelijk wel Hendricus en dat is merkwaardig als hij elders Hendrik heet.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Richard,

Het opent perspectieven. Maar: liet men in 1800 een lijk 11 dagen boven de grond staan?

ingeschrevene: [de] Groot, Hendrik

datum begrafenis: 30-08-1800

begraafplaats: Karthuizer Kerkhof

bronverwijzing: DTB 1184, p.69vo en p.70

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Begraafregisters voor 1811: NL-SAA-10461206

Overigens, vanmorgen nog een gesprek op het Stadsarchief gehad. beiden kunnen mogelijk a: niet zijn gehuwd, b: buiten Amsterdam zijn gehuwd.

nog wat extra info: Elsje Charlotta Reese was niet Evangelisch Luthers, maar Hervormd gedoopt, in de Oude Kerk in Amsterdam.

Ik zoek al 6 jaar. Soms loop je dood, maar ik weiger dat vooralsnog te accepteren.

Fijn dat jij en de anderen me helpen de moed er in te houden.

Met vriendelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ik zoek nog geen 6 jaar...maar al wel een aantal boeken doorgenomen die op genver staan, helaas...noppes de nada tot nu toe.. Ik liep helaas in een van de boeken vast...maar zal morgen...nah lees woensdag de boeken noemen waar ik in gezocht heb...kom helaas wel vaak een Hendrik tegen... maar steeds met een ander.

Begin me wel zorgen te maken.... zijn ze wel in amsterdam gehuwd, dat ze van geloof wisselden ga ik al vanuit... maar jah...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk niet echt dat ze van geloof zijn gewisseld, gezien de dopen van twee kinderen in de Lutherse kerk.

Maar ik kan me ook niet voorstellen dat de dominee het zomaar goed vond dat een ongetrouwd paar twee keer een kind laat dopen.

Intrigerend.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Nou, ik kreeg die indruk door de huwelijksbijlage, volgens mij staat daat Kath kerkhof... Katholiek dacht ik toen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Robert,

KK staat voor Karthuizer Kerkhof, één van de begraafplaatsen in Amsterdam, op het terrein van het oude Karthuizerklooster. Nu overigens een prachtig hofje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Soms kun je niets meer vinden. Je duikt in wat je kunt vinden bij de getuigen, Genver, kortom overal waarvan je denkt dat het iets kan opleveren. Op die manier vond ik dit huwelijk:

inschrijvingsdatum: 11-10-1765

naam bruidegom: Groote, Pieter

naam bruid: [van] Werbij, Machtelt

bronverwijzing: DTB 610, p.220

opmerkingen: Huwelijksintekeningen van de KERK.

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Ondertrouwregister: NL-SAA-26210876

Pieter Groote is overigens gedoopt als:

kind: Pieter

doopdatum: 30-07-1749

kerk: Lutherse Kerk

godsdienst: Evangelisch-Luthers

vader: [de] Groot, Jurriaan

moeder: [van] Wageninge, Elsje

getuige: [de] Groot, Pieter

getuige: Mullier, Anna

bronverwijzing: DTB 232, p.114(folio 75v), nr.10

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta)

Hun oudste zoon wordt geboren in 1768 (het jaar klopt) en heet Hendrik Arend....

kind: Hendrik Arend

doopdatum: 31-03-1768

kerk: Lutherse Kerk

godsdienst: Evangelisch-Luthers

vader: [de] Groot, Pieter

moeder: [van] Wadbeij, Magtel

getuige: Henning, Hendrik

getuige: [van] Weik, Anna

bronverwijzing: DTB 251, p.73 (folio 50), nr. 9

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Doopregister: NL-SAA-23864764

Noem het een educated guess. Het zou mijn Hendrik namelijk zo maar kunnen zijn... Maar dan heb ik nog steeds het huwelijk niet.

Hartelijke groet,

Frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En bij de doop van Anna Gesina in 1799 staat het woordje "obit", dus zij is vroeg overleden.

Jammer dat er nergens een overlijdensadvertentie is geplaatst. De ervaring leert dat de Luthersen exact wisten wanneer ze geboren waren en dat ook vaak in de advertentie opnamen. Zoals "op de leeftijd van x jaren, y maanden en z dagen".

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De familienaam De Groot is niet eenvoudig.

Er zijn meer bronnen dan dtb, die ook geraadpleegd?

Welke zekerheid is er omtrent zijn geboorte te Amsterdam, ik heb niet alle aktes ingezien, staat er ergens "geboren en wonend te Amsterdam' of dergelijke?

En hoe zit het met de andere aktes zoals van zijn kleinkinderen, zijn familieleden genoemd?

Ik heb wel geleerd om gevonden vraagtekens in je software in te voeren, op 'een moment' kun je een persoon koppelen of een lijn trekken. Als je zo via een omweg bij broers/ zussen van Hendriks vader kunt komen, of een 100% match kunt maken met een familie....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Ludmilla,

Vraagtekens, ach ja. ik denk dat ik alle dtb boeken van Amsterdam over dat tijdvak wel bekeken heb, ook de niet-Evangelisch Lutherse. Lidmatenboeken, Comportementboeken, Huiszittenhuizen, Transportakten etc. Volgende week ga ik praten met de archiefadministrateur van de Evangelische Kerkgemeente.

Alles vóór het huwelijk van Hendrik de Groot x Elsje Charlotta Reese, alle mogelijkheden, educated guesses etc., sla ik apart op als waarschijnlijk. Die knip kun je maken in Aldfaer, dus ik hou het aan de veilige kant. Geen bewijs is geen bewijs.

Ik blijf door zoeken, en vind het prachtig hoe men op dit forum probeert te helpen. Ik zal mijn tijd ook vaker inzetten om andere vragenstellers te helpen. Dat is wel zo eerlijk. En ook de bedoeling van het lidmaatschap van het forum.

Met vriendelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Frans,

Helaas heb ik ook geen oplossing, maar alleen vragen.

-Hoe weet je de leeftijd van jouw Hendrik? Is dat alleen maar een schatting op grond van de geboorte eerste kind?

Moeder is in 1765 gedoopt en vader kan zelfs wel bv 20 jaar ouder zijn.

-Hoe weet je dat Hendrik uit Amsterdam afkomstig is?

Je geeft een ouderpaar, maar in je parenteel staat er een vraagteken bij ouders. Zijn de genoemde ouders alleen maar een veronderstelling omdat ze mooi passen qua jaar?

-Bij de beide dopen is Anna de Groot getuige. Weet je wie dit is? Zus, moeder, tante van vader?

-Zoon Hendrik kan naar vader zijn genoemd of naar opa Hendrik?

En Anna Gesina dan? Oma aan moederskant heet in elk geval niet zo.

Heb je de namen van de kinderen van Hendrik kunnen herleiden? Is daar bv iemand vernoemd naar Hendriks familie?

Een heleboel vragen. Misschien brengen ze jou of een ander op een idee.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ghe... ik had niet begrepen dat je alle boeken bij genver voor amsterdam al had bekeken...daar ben ik dus ook mee doende... en helaas noppes...Is niet erg hoor, ik zoek toch nog heel even door. Wie weet.

Maar ik moet wel zeggen dat de opmerkingen over elders geboren, gehuwd, leeftijd en de schatting van huwelijk het wel erg moeilijk maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel Joke,

Voor me ligt een stapel papieren en notities aangaande de familie De Groot tussen ruwweg 1770 en 1850. Zo ook een aantal snel vervaardigde parentelen van mogelijke voorouders. Het door mij gegeven mogelijke ouderpaar is er één van. Met de nodige vraagtekens dus. Ik zal helaas niet eerder zeker weten dat Hendrik in Amsterdam geboren is dan wanneer ik de trouwinschrijving heb. En dan nog wordt vaak slechts aangegeven dat bruid/bruidegom 'van Amsterdam' is. Wat mij opvalt is dat de vernoemingsregels binnen de familie in Amsterdam niet zo heel veel zeggen. Dopelingen in Amsterdam werden vaak vernoemd naar de doopgetuigen. En sommige namen kwamen gewoon heel veel voor. Hendrik is er één van. In geen van mijn mogelijke parentelen heb ik de namen van de kinderen van Hendrik uit 1792 naar familie kunnen herleiden, op een uitzondering na. En dat kan ook weer gewoon toeval zijn.

Ik heb een muur vrijgemaakt. Alle gegevens die ik heb worden nogmaals in een ´cloud´ op de muur vermeld en nogmaals nagelopen. En dan de boel als een soort CSO cold case zien op te lossen. Met behulp van o.a. alle opmerkingen op dit forum. Het gaat lukken....

Met vriendelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Begrijp ik het goed en komt de vader van Elsje Charlotta uit Duitsland?

Dan zou het dus ook nog kunnen zijn dat daar het huwelijk heeft plaats gevonden toch. Amsterdam valt nu zo langzamerhand wel af, ik heb zo'n beetje alles op genver nagelopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

nou..ik denk dat ik alle mogelijkheden in amsterdam nu wel gehad heb...maar noppes dus... Richard zal gelijk hebben met zijn suggestie dat ze elders gehuwd zijn. Ik wens je succes met je verdere speurtocht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Robert.

Jij en de anderen hartelijk bedankt voor de energie die door jullie in mijn vraag is gestoken. Suggesties voldoende, en ook ik ga met hernieuwde energie aan de slag. Kijkend naar de sociaal demografische omstandigheden in de 18e eeuw ben ik er van overtuigd dat het paar of in Nederland is getrouwd, of in het geheel niet is getrouwd. Het was al een lange zoektocht, en dat zal het vooralsnog ook wel blijven. Maar ik verlies de hoop nooit.

Hartelijke groet,

Frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Frans,

Ik denk niet dat een Lutherse dominee stond te popelen om een kind te dopen van ongetrouwde ouders. En als dat wel zo ging, zou hij toch zeker een aantekening in het doopboek hebben gemaakt?

Maar misschien kijk ik wel met een 21ste eeuwse blik naar de situatie in de 18e eeuw. Altijd link om zo'n projectie te maken.

Mocht je ergens anders een huwelijk vinden , dan willen we dat hier natuurlijk graag lezen.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...