Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Friese katholieken in Westwoud/Nibbixwoud: familie Cornelis Hendriks de Wit


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal!

Ik dacht bij mezelf, misschien zijn er hier ook onderzoekers die veel van katholieken in Noord Holland weten. Daarom deze vraag nog eens, op het stamboomforum leverde het niets op:

bij een onderzoekje in de buurt van Joure komt het volgende echtpaar voorbij:

Doniawerstal, huwelijken 1714

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 oktober 1714

Man : Kornelis Hindricks Wit afkomstig van Westwoud

Vrouw : Fettie Jelles Dijxtra afkomstig van onder Oldeouwer

Bron:

Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)

Trouwregister Gerecht Doniawerstal 1665-1800

Inventarisnr.: DTB 209

Later gaan deze echtelieden in de Scharren, bij Joure, wonen, maar het lijkt er op dat ze hun loopbaan als echtelieden in Westwoud zijn begonnen. Ik heb geen idee waar katholieken uit dat dorp doopten, maar er zijn in ieder geval drie overlevende kinderen aldaar geboren. Op 4 oktober 1746 wordt inventaris opgemaakt van de goederen van Jelle Johannes Dijkstra, vader van de dan reeds overleden Fetje Jelles Dijkstra, Medeërfgenaam zijn de drie kinderen van Kornelis en Fetje: Catharina Cornelisdr de Wit, en Johannes en Hendrik Corneliszonen de Wit. Catharina Cornelisdr de Wit is dan al getrouwd, met een Marten Pytersse, zij wonen op dat moment in Nibbixwoud.

De zoon Johannes Cornelis de Wit trouwt in Friesland:

Lemsterland, huwelijken 1748

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 december 1748 in Lemmer

Man : Joannes Cornelis de Wit

Vrouw : Gerbrech Hilbrands

Opmerking : getuigen: Gerrit Hilbrands en Getruy Borgers

en de andere zoon, Hendrik, is waarschijnlijk ongehuwd overleden.

Mijn vragen: zijn er dopen te vinden van de kinderen Cornelis de Wit en Fetje Dijkstra; is het huwelijk van Marten Pytersse en Catharina de Wit, en misschien ook dopen van hun kinderen, op de sporen?; is er meer bekend van de familie De Wit waartoe Cornelis Hendriks behoorde.

NB. Het Friese deel van deze kwestie vind je hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Andries,

In Westwoud is pas in 1849 een R.K. kerk gebouwd dus de dopen moeten inderdaad in een van de omliggende dorpen zijn geweest.

Ik heb alleen maar uitwerkingen van NG doop- en trouwboeken gevonden in de omliggende gemeenten.

Misschien is het een goed idee om contact op te nemen met de "Westfriese families" ;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en kunnen zij je verder helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ga ik zeker mee aan de slag Linda. Ik ben donateur van die club. De Wit zal wel niet zo gemakkelijk zijn, een tamelijk algemene naam, vrees ik!

groeten. Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...