Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Westerveld, Zaanstad


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Het mooie weer is even weg, tijd om achter de pc te duiken.

Een nieuw draadje, dat wel, maar misschien ook wel leuk. De andere draadjes ... daar kom ik op terug.

Jan Jaspersz Westerveld trouwde (NH) op 19-8-1759 in Zaandijk met Guurtje Jans Wit. Omdat Jan tussen 1730 en 1740 geboren moet zijn heb ik in die periode gezocht in de boeken van Zaandijk, maar heb hem daar niet gevonden. Ik heb zelf in die buurt gewoond en weet dat Zaandijk in 1 adem met Koog a/d Zaan wordt genoemd. Dat zal toen ook wel zo geweest zijn, misschien. Ik heb dus gezocht in Koog aan de Zaan en zowaar ... op 12 juli 1739 werd daar gedoopt "Jan, 't kint van Jasper Jansz Westerv: en Marij Dirks zijn huijsv tot koog."

Toch maar even naar het huwelijk gezocht van die Jasper en Marij. 15 mei 1729 trouwt Jasper Jansz, j.m. tot Coog met Maarijtje Dirksz J.Dr. van Zaandijk.

Dat was een makkelijke vondst. Op goed geluk kijken bij de dopen in Koog aan de Zaan van rond 1700...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dat zal toch niet? Zou dit hem nou echt zijn? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

"Anno 1700 - Januari 3

Jasper - kint van Jan Arentsz en Engeltje Pieters sijn Hijsvr Woonende op de Koog."

Als dit echt de doop van "mijn" Jasper zou zijn is dit wel een hele snelle zoektocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Veelbelovend, Frank...

Nu eerst uitvogelen of "jouw" Jasper een dochter Engeltje had!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zitten spitten in het lidmatenregister van Koog en vond daar het (of een) gezin van Jan Arentsz,  bij een ledenlijst van 22 september 1709, alleen was daar zijn vrouw niet bij genoemd. De kinderen en hun leeftijden wel!

Arent Jansz ... 20

Guert Jans ..... 15

Pieter Jansz .... 14

Jasper Jansz ....  9 (Dat klopt dus met de doopdatum in 1700 die ik gevonden had)

Gerrit Jansz .....  2

Bij het zoeken naar de dopen van de overige kinderen werd het meteen lastig, want ik vond in 1688 wel een Arent, maar zijn moeder heet Anne Jans....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu kan Jan natuurlijk hertrouwd zijn nadat Anne was overleden ...

Gelukkig is het niet allemaal zomaar te vinden. Een beetje puzzelen is leuker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De stand van zaken:

Jan Arentsz, volgens het lidmatenboek op 09-06-1686 naar Koog aan de Zaan gekomen vanuit West Zaandam, trouwde met Anne Jans, die op 09-06-1686 belijdenis deed in Koog a/d Zaan.

Zij kregen 1 zoon: Arent Jansz, gedoopt 14-11-1688. Niet lang daarna moet Anne Jans zijn overleden, want ...

Op 09-10-1695 wordt gedoopt: Pieter Jansz, zoon van Jan Arentsz en Engeltje Pieters en

op 03-01-1700 wordt gedoopt: Jasper Jansz, zoon van Jan Arentsz en Engeltje Pieters.

Ook Engeltje Pieters lijkt te zijn overleden toen haar kinderen nog jong waren, want ...

Op 13-02-1707 werd gedoopt: Gerrit Jansz, zoon van Jan Arentsz en Rinsje Dirks.

In het lidmatenregister van de gereformeerde kerk van Koog aan de Zaan staat op 22-09-1709 het hele gezin van Jan Arentsz met NOG een zoon... Guert Jansz. Deze zou dan 15 zijn en dus in 1694 gedoopt moeten zijn. Zijn doop heb ik nog niet kunnen vinden. Ik vermoed dat Engeltje Pieters ook zijn moeder is.

Bij de vermelding in het lidmatenboek van het gezin van Jan Arentsz is nog 1 ding interessant: er wordt geen melding gemaakt van zijn vrouw, Rinsje Dirks. Dit zou kunnen betekenen dat ook zij inmiddels is overleden en Jan voor de derde keer weduwnaar is geworden.

In het begraafboek heb ik Engeltje Pieters kunnen vinden! 24 januari 1702

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ik vond ook een begraven van een huisvrouw van Jan Arijens. Zou dit Rinsje Dirks kunnen zijn, of zou er dan echt Arentsz moeten staan?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(links onderaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het doorspitten van het begraafboek van Koog aan de Zaan kwam ik in 1711 de vermelding tegen van Guert Jans.

Mijn vraag:

Er staan heel veel vermeldingen in dat boek met de naam van de vader en dan "sij kint.

Guert Jans is de naam van de 2e zoon van Jan Arentsz en geboren in 1694. Hij zou in 1711 dus 17 jaar oud zijn.

Werd iemand van zijn leeftijd in die tijd aangeduid als "kind van", of werden ze met hun eigen naam begraven?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-signs028.gif" alt="He_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, dat was heel verschillend. Plaatselijke gewoontes... de invalshoek van de dominee of van de koster die het noteerde... dat wisselt continu. Maar 17 lijkt me echt veel te oud voor "het kind van" die of die: dat is of op eigen naam, of met eigen voornaam (Guert de zoon van Jan Arents, bijvoorbeeld).

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je. Je bevestigt mijn gevoel daarover. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...