Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Schrijffout ambtenaar


Hypo

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik heb een kind geboren op 12-06-1879. In de geboorteakte is als vader vermeld: Antoon Koch en de moeder Antonetta Koch. In werkelijkheid is de vader Antoon Gijsen en de moeder Antonetta Koch.

Hier is duidelijk sprake van een schrijffout van de ambtenaar.

Het is echter gebruikelijk om de geboorteakte aan te houden en zou het kind dus Sibilla Koch heten in plaats van Sibilla Gijsen.

Wiewaswie volgt de geboorteakte en noemt het kind Sibilla Koch,

Is het gerechtvaardigd om het kind toch de naam Sibilla Gijsen te geven of toch de geboorteakte volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vader en moeder waren getrouwd en hadden daarvoor al 5 kinderen allemaal geboren in het huwelijk en allemaal de naam Gijsen.

Het oudste kind is wel verwekt voor het huwelijk maar in het huwelijk geboren.

Sibilla is het jongste kind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Moeilijk geval, ik weet niet hoe oud Sibilla is geworden maar hoe wordt zij genoemd in een huwelijks- of overlijdensakte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Hypo,

Wat Erick schrijft, is een goede tip.

Sibilla Gijsens trouwt 03-11-1902 te Horst met Jakob van Rens.

Hierdoor is het dus duidelijk, dat het om een fout gaat.

Geboorteakten bevatten soms storende fouten, waarbij het zondermeer duidelijk is, dat het om een fout gaat.

Hoewel het gebruikelijk is om de gegevens van de geboorteakte aan te houden, is dit voor onze hobby geen wettelijke verplichting.

Het maken van een stamboom is geen juridische handeling.

In voorkomend geval noteer ik de verbeterde gegevens en zet daarachter de opmerking "(fouten in akte)".

Wanneer het om een wat complexere fout gaat, voeg ik er nog een N.B. aan toe met een korte toelichting.

Soms is de fout in een akte niet storend en niemand valt erover.

Dan ontstaat er bijvoorbeeld door een foutieve interpretatie een nieuwe naam, of een dubbele naam.

Zo'n naam wordt dan door de nakomelingen keurig voortgezet.

mvrgr,

Henk Elsinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had ze al ingevoerd als Sibilla Gijzen met een opmerking van de geboorteakte. Laat deze zo maar staan.

Bedankt voor jullie inbreng.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...