Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan Wendels en Aaltje van der Woude, Buiksloot


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Als je de stapsgewijze uitleg via de eerste link volgt kom je bij de klappers, of is het inmiddels al gelukt?

Ja, gelukt.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ferry Mol heeft in 2009, dus voor de publicatie van zijn boek over het zilversmidsgeslacht Wendels in Schoonhoven in 2011, over de familie een vraag gesteld via een ander forum, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Kan iemand bij, of weet iemand, het emailadres van deze Ferry Mol? Ik wil hem eens vragen wat hem deed vermoeden dat "mijn" Jan niet tot de Schoonhovense familie behoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, in dit draadje kan ik nauwelijks wat inbrengen. Jullie zijn lekker bezig!  En ik volg het (toch) met plezier...

Ik heb even gegoogeld op Ferry Mol, maar die is niet scheutig met zijn mailadres. Hij zit wel op Schoolbank.nl, als jij daar toevallig ook bij bent aangemeld (ik niet) zou je het zo kunnen proberen. (Dat is vast de juiste, want deze ging in Schoonhoven op school.) Die FM op Facebook, dat zou ik niet durven zeggen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Petra, ik ben ook niet (meer) aangemeld bij schoolbank, dus dat zal niet gaan.

Volgende optie: is iemand hier ook aangemeld bij dat andere forum en wil daar MIJN email adres aan Ferry Mol doorgeven en vragen contact op te nemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je kunt even bellen met het archief waar je naar toe gaat, of beter contact leggen met de historische vereniging Schoonhoven, zijn boek is door hen uitgegeven.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je kunt even bellen met het archief waar je naar toe gaat, of beter contact leggen met de historische vereniging Schoonhoven, zijn boek is door hen uitgegeven.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Heb ik gedaan. Bedankt voor de tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ferry (Marianne) Mol "is/was" actief op het stamboom forum!!

Tik de naam "Ferry Mol" in het zoekveld.

zie onderstaand bericht geplaatst op het stamboom forum.

Hulp gevraagd/aangeboden » Opzoekvraag BS Amsterdam omtr. Leendert Wendels door Marianne Mol (28-10-2009)

...?  Bij voorbaat mijn hartelijk dank.  m.vr.gr.  Ferry Mol ...

Gr. Sippe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ferry (Marianne) Mol "is/was" actief op het stamboom forum!!

Dat is niet DIT forum. Ik ben niet lid van dat andere forum. Ik kan wel zien of hij daar lid is, maar als ik hem een bericht wil sturen moet ik me eerst aanmelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even over naar de andere helft van het onderzoek: de VAN DER WOUDEs.

Eerder had ik geschreven dat ik vermoed dat de Ritske van der Woude, die ook in Buiksloot kinderen laat dopen in dezelfde periode als Jan Wendels en Aaltje, wellicht familie is van Aaltje.

Bij de dopen van de kinderen van Jan en Aaltje komt alleen Fockje van der Woude voor als getuige. Er wordt nergens melding gemaakt van iemand anders.

ALS Sirk Ritskes van der Woude en Tetje Tjebbes inderdaad de ouders zijn van Aaltje, zijn ze dat in ieder geval ook van Fockje, want zij laten op 9-12-1735 te Beetsterzwaag een dochter dopen met de naam Fockien.... Zij is momenteel nog het enige kind dat ik kan vinden van Sirk en Tetje.

Om uit te zoeken of Ritske ook familie van Aaltje en/of Fockje is zou er bij een doop van een van de kinderen van Ritske ook Aaltje en/of Fockje als getuige ingeschreven moeten staan, lijkt me.

Verder wordt er misschien iets genoemd bij het overlijden van 1 van hen dat wijst op hun afkomst....

Bij het begraven van Aaltje van der Woude, 3-7-1807 in Amsterdam, helaas niet. Alleen dat ze weduwe was van Jan Wendels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Weer even tussendoor:vond deze nog via Gahetna, is dit je Jan?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Voornaam opvarende Jan

Achternaam opvarende Wendels

Herkomst opvarende Schoonhoven

Datum indiensttreding 09-12-1762

Functie bij indiensttreding Matroos

Uitleg over functie waak- en roergang; laden en lossen; reinigen, teren en kalfaten van het schip; af- en aanslaan van de zeilen; helpers van de onderofficieren. Ook wel bootsgezel.

Uitgevaren met het schip De Drie Papegaaien

Datum uit dienst 1764-00-00

Waar uit dienst De Drie Papegaaien

Reden uit dienst Gerepatrieerd

Uitleg over reden einde dienstverband Teruggekeerd naar Nederland en afgemonsterd.

Schip terugreis DE DRIE PAPEGAAIEN

Kamer terugreis Amsterdam

Datum terugreis vertrek 1764-02-07

Datum terugreis aankomst kaap 1764-04-16

Datum terugreis vertrek kaap 1764-04-29

Datum terugreis aankomst 1764-07-27

Opmerkingen terugreis Crew at the Cape: 123.

Schuldbrief Ja

Maandbrief Nee

Bronverwijzing Nummer toegang: 1.04.02, inventarisnummer: 6421, folionummer: 141

Verder heb ik n.a.v. jouw gegevens via Hogenda, met daarin de leeftijd van Jacobus, nog naar diens doop gezocht echter niet kunnen vinden.

Er staat ook nooit met zoveel woorden dat ze geboren zijn in Schoonhoven, alleen dat ze er ten tijde van het huwelijk woonachtig zijn? Denk ik?

Vermoedelijk moet je echt de archieven in om verder te komen!

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Weer even tussendoor:vond deze nog via Gahetna, is dit je Jan?

Dit is wel een link van Schoonhoven naar regio Amsterdam! In 1765 trouwt Jan met Aaltje, dus het zou best kunnen dat dit "mijn" Jan is. Dit kan zomaar de "missing link" zijn. Dank je.

Verder heb ik n.a.v. jouw gegevens via Hogenda, met daarin de leeftijd van Jacobus, nog naar diens doop gezocht echter niet kunnen vinden.

Er staat ook nooit met zoveel woorden dat ze geboren zijn in Schoonhoven, alleen dat ze er ten tijde van het huwelijk woonachtig zijn? Denk ik?

Vermoedelijk moet je echt de archieven in om verder te komen!

De kinderen van Jacobus en Beligje waren gedoopt in de Oud Katholieke kerk in Schoonhoven. Ik heb al hun dopen kunnen vinden, maar inderdaad die van Jacobus, Beligje of Louwerensje Tuinenburg (de eerste vrouw van Jacobus) niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het begraafboek van Buiksloot van 1808 tot 1776 doorgebladerd op VAN DER WOUDE of WENDELS, maar ben maar 3 van die inschrijvingen tegen gekomen. 2 kinderen van Ritske en Ritske zelf.

Geen spoor dus van Fockje van der Woude of Jan Wendels.

Ik vermoed dat Jan, net als zijn vrouw, in Amsterdam overleden/begraven is.... OF Jan moet in 1785 weer bij de VOC in dienst zijn getreden en met het schip HORSSEN zijn uitgevaren richting Batavia waarna hij op 15-11-1786 ergens in Azie is overleden.

Interessant is om te kijken of er een weduwe-uitkering was geregeld voor de JAN WENDELS die dit overkwam en wie de begunstigde was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien is dit wat?

Detailgegevens

Gegevens van Jan Wendels uit Rotterdam

Datum indiensttreding:

14-11-1785

Datum uit dienst:

15-11-1786

Functie bij indiensttreding:

Opperkuiper

Reden uit dienst:

Overleden

Uitgevaren met het schip:

Horssen

Waar uit dienst:

Azie 

Maandbrief:

Nee

Schuldbrief:

Ja

Gegevens van de vaart

Schip:

Horssen

Vertrek:

14-11-1785

Kamer:

Delft

Kaap:

13-02-1786

02-03-1786

Inventarisnummer:

14061

Folio:

31

Aankomst:

30-05-1786

Batavia

DAS- en reisnr.:

4503.1

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het ovl van Jan Wendels in Amsterdam?

ingeschrevene: Wijndels, Jan

datum begrafenis: 30-01-1794

begraafplaats: Nieuwe Kerk en Engelse Kerk

bronverwijzing: DTB 1060, p.76 en p.77

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Begraafregisters voor 1811: NL-SAA-9243841

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het ovl van Jan Wendels in Amsterdam?

groeten van Jacqueline

Yes, zoiets zocht ik. Dank je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ben maar vast aan de slag gegaan met Belia de Keijzer, met de anderen kom ik momenteel niet verder. 

Van regionaal Archief Rivierenland:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Beesd ot 6, trouw 30 april 1693: Cornelis Artson de Keijser X Dirckije Cornelis van Voulpen

1693 Hendrikje

1695 Beelike

1697 Mattijs

1698 Arnoldus en Corneelis

1701 Maria

1705 Heleena

1707 Elisabet

De naam Beligje komt bijna niet voor, van 1693 t/m 1712 geen andere dopeling met de naam, slechts één keer een moeder Belike.

Va in ieder geval 1709 doopt een Jan Jacobsen van Voulpen. De vader van Jan kan de in de via de volgende link genoemde Jacobus van Vulpen, schepen van Beesd zijn:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik vraag me echter af of hij een broer is, Cornelis en Dirckije dopen geen Jacobus en bovendien is zij bij huwelijk niet van Beesd (maar van ?).

De doop van Beelike en het huwelijk van haar ouders zal ik hier plaatsen, de andere dopen stuur ik je graag privé, ik zal je een pb sturen.

Groeten van Jacqueline

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je. Het hele gezin van Beligje zo'n beetje compleet!

Een "off-day" komt bij mij nogal eens voor. Gister was er een van. Ik hoop dat het vandaag beter gaat en er weer wat uit m'n handen komt. Soms duurt zoiets een aantal dagen. Het is beter dat ik dan niet reageer, want dat komt gegarandeerd verkeerd over.  :-\

Maar t komt goed.

Straks weer aan GenVer. Misschien dat dat helpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...