Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan Wendels en Aaltje van der Woude, Buiksloot


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 14 juni 1776 laten in Buiksloot Jan Wendels en Aaltje van der Woude hun voorgenomen huwelijk inschrijven. "Beide wonende alhier" impost 0:0:0

Het huwelijk zelf heb ik nog niet kunnen vinden, maar zal niet veel later geweest zijn.

Jan en Aaltje krijgen 9 kinderen, waarvan de eerste - Jacobus - op 2 februari 1766 in Buiksloot gedoopt werd. Jan is dan GEEN lidmaat, maar Aaltje wel.

Het lijstje met namen, allen gedoopt in Buiksloot:

Jacobus, 02-02-1766

Sierik, 27-03-1768

Beletje, 20-05-1770

Tetje, 20-05-1770

Leendert, 07-06-1772

Foekje (of Fockje), 12-12-1773

Ritske, 04-05-1777

Leendert, 09-01-1780

Tjebbe, 25-05-1783

De namen van de kinderen doet vermoeden dat de familie oorspronkelijk uit Friesland komt. Nu is er in Buiksloot ook een Ritske van der Woude die kinderen laat dopen.... Ik vermoed een broer van Aaltje.

Als ik zoek in WieWasWie kom ik Aaltje niet tegen, maar ik heb haar wel gevonden in het begraafregister van het St. Anthonis Kerkhof in Amsterdam. Ze werd begraven op 03-07-1807 met als vermelding dat ze de weduwe van Jan Wendels was. Van Jan ontbreekt me nog ieder spoor.

Als ik in Google Ritske van der Woude intik kom ik op een Parenteel van ene Ritske van der Woude uit Eernewoude, maar Aaltje komt daar niet op voor.

Omdat ik Aaltje in Amsterdam was tegengekomen, ben ik daar ook eens gaan kijken of ik 1 van de kinderen daar kon vinden. Zowaar ... Sierik Wendels staat daar met zijn gezin in de Kleine Kattenburgerstraat. (Dit is allemaal uit de familie van mijn moeder .... in de familie van mijn vader woonden in die tijd OOK een aantal in de Kleine Kattenburgerstraat!)

In het bevolkingsregister staat dat de geboortedatum van Sierik Wendels 12 maart 1767 is. Nu is dat natuurlijk wel mogelijk, maar bij de doop in 1768 staat niet iets dat zou kunnen wijzen op dat het een kind van een jaar is....

Genoeg te puzzelen over dit gezin:

Jan Wendels ... is geboren en overleden, maar waar en wanneer?

Aaltje van der Woude ... Waar komt zij vandaan en is Ritske van der Woude haar broer? Fokje van der Woude is peet bij een aantal kinderen, is zij de zus of de moeder van Aaltje?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Nog even en alle inwoners van Waterland zijn netjes opgeborgen in mijn databeestje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

Beligje is geen Friese naam maar wel een naam die veel voorkomt in Zuid Holland. Het zou Jans moeder kunnen zijn, en Jacobus zijn vader. Googelen op Jacobus Wendels en Beligje geeft via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de volgende info:

Beligje de Keijzer

Geslacht: Vrouw

Geboren: Voor 1708 te Beest

Relatie:

Ondertrouw: 16 Jan 1728 te Schoonhoven

Huwelijk: 15 Feb 1728 te Schoonhoven

Jacobus Wendels

Geslacht: Man

Geboren: Voor 1698 te Schoonhoven

Kind(eren):

Cornelis Jacobusz Wendels

Geslacht: Man

Gedoopt: 10 Dec 1728 te Schoonhoven

Overleden: Voor Nov 1729

Cornelis Jacobusz Wendels

Geslacht: Man

Gedoopt: Nov 1729 te Schoonhoven

Leendert (Leonardus) Jacobusz Wendels

Geslacht: Man

Gedoopt: 2 Apr 1731 te Schoonhoven

Relatie:

Huwelijk: 27 Mei 1753 te Schoonhoven

Pieternella Dirksd Gelderblom

Jacobus Jacobusz Wendels

Geslacht: Man

Gedoopt: 17 Jan 1734 te Schoonhoven

Arnoldus Jacobusz Wendels

Geslacht: Man

Gedoopt: 30 Mrt 1736 te Schoonhoven

Johannes Jacobusz Wendels

Geslacht: Man

Gedoopt: 8 Mei 1738 te Schoonhoven

Lijkt een aardige kanshebber?

Dan zoeken bij tresoar, naar een evt. huwelijk van Sierk en Tietje (Tetje) - en meteen bingo:

Opsterland, huwelijken 1733

Vermelding: Eerste proclamatie op 27 september 1733

Bruidegom: Sirk Ritskes afkomstig van Beetsterzwaag

    Bruid: Tetie Tiebbes afkomstig van Compagnie

Opmerking : gehuwd te Beetsterzwaag

Trouwregister Hervormde gemeente Beets Beetsterzwaag Olterterp 1729-1810

Inventarisnr.: DTB 556

De doop van Aaltje heb ik niet gevonden, wel

Opsterland, dopen, doopjaar 1735

Geboren in Beetsterzwaag

Gedoopt op 9 december 1735 in Beets, Beetsterzwaag en Olterterp

Dopeling: Fockien, dochter

  Vader: Sierk Ritskes

  Moeder:

Herv. gem. Beets, Beetsterzwaag en Olterterp, doop 1680-1811

Inventarisnr. : DTB 555

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog even over het parenteel van Ritske van der Woude uit Eernewoude waar je aan refereert.

Overlijdensakte Haskerland, 1820

Aangiftedatum: 15 januari 1820, blad nr. 1

Overleden op: 13 januari 1820

    Overleden: Ritske Harmens van der Woude, 75 jaar, man, weduwnaar

Via genver, overlijden Haskerland, Overlijden 1817-1824, Image 140 of 285 of

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

: zoon van Harmen Ritskes X Tjitske Jelmers

Deze Ritske is dus van ca 1745, het huwelijk van zijn ouders heb ik niet gevonden. Zijn vader Harmen Ritskes een broer van Sierk Ritskes?

In 1811:

Oldeboorn, deel 1 folio 14 verso

Woude, Ritske Harmens van der, Oldeboorn

Kinderen:

Harmen 43, Beetsterzwaag, Klaas 33, Sipke 27, Wijbe 17, Tjitske 40, Luxwolde, Janke 38, Trijntje 29, Jeltje 19, Mayke 35, Haskerdijken

Kindskinderen:

(v. Harmen) Dirk 12, Sipke 8, Jitze 6, Grietje 14; (v. Klaas) Antje 1

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je bent flink bezig geweest, Jacqueline. Dank je.

Sierk Ritskes zou dus rond 1710 in Beetsterzwaag geboren moeten zijn.

Hij lijkt inderdaad een goede kandidaat vader voor Aaltje.

Omdat er meerdere VAN DER WOUDEs in Buiksloot en omgeving woonden en kinderen lieten dopen, doet mij vermoeden dat het hele gezin vanuit Friesland naar Buiksloot is verhuisd. Truc is te vinden of dat klopt. Zijn de VAN DER WOUDEs uit Buiksloot allen Ritskes kinderen en duiken ze allemaal rond dezelfde tijd op? Zo ja ... is dat dan na de dood van Ritske, of is hij ook mee verhuisd? En waarom? Wat gebeurde er in Friesland rond die tijd? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Wat de Wendels betreft .... Als Beligje en Beletje dezelfde naam is, zou jouw suggestie heel goed kunnen.

Hier lijkt de zoektocht nog wat vager. Zijn er meer WENDELSen richting Buiksloot getrokken, of was Jan de enige? Het is NU gewoonte om Johannes Jacobus JAN te noemen, was dat toen ook al zo, of werd dat vaker HANNES? En waar blijft JACOBUS dan? Ik heb vaker dopen gezien waarbij de vader twee voornamen had, waarom bij Jan dan niet?

Kortom, ik print je reacties uit, leg ze naast m'n computer en ga ze punt voor punt na. Kijken of ik ergens iets meer kan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

Beletje en Beligje is idd dezelfde naam. Ik ben onlangs bezig geweest met een speurtocht waarbij deze naam ook voorkwam. Als je beide namen intoets en googelt kom je veel verwijzingen tegen die het zullen bevestigen.

Het Jacobus bij de kinderen Wendels is mi door de samensteller van de site toegevoegd als patroniem.

Via Groene hart archieven nog het volgende

bron gaarder begraven Schoonhoven 1737

toegangsnummer ac1063

inventarisnummer 1a

datum 12-11-1737

naam kind van Jacobus Wendels

bedrag pro deo

plaatsnaam Schoonhoven

instelling Streekarchief Midden-Holland

bron gaarder begraven Schoonhoven 1742

toegangsnummer ac1063

inventarisnummer 1a

datum 9-8-1742

naam Jacobus Wendels

bedrag pro deo

plaatsnaam Schoonhoven

instelling Streekarchief Midden-Holland

bron gaarder begraven Schoonhoven 1789

toegangsnummer ac1063

inventarisnummer 1a

datum 15-6-1789

naam vrouw van Leendert Wendels

bedrag Æ’ 6

plaatsnaam Schoonhoven

instelling Streekarchief Midden-Holland

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

hetzelfde gezin, idd zonder toevoeging van het patroniem:

Jacobus Wendels x 06-03-1718 Schoonhoven Louwerensje Willemse Tuijnenburg

Uit dit huwelijk

- Weijntje Wendels ~ 05-05-1720 Schoonhoven

Jacobus Wendels x 16-02-1728 Schoonhoven Beligje de Keijzer

Uit dit huwelijk

- Cornelis Wendels ~ 10-03-1728 Schoonhoven + ca 1728

- Cornelis Wendels ~ 28-11-1729 Schoonhoven

- Leonardus Wendels ~ 02-04-1731 Schoonhoven

- Jacobus Wendels ~ 17-01-1734 Schoonhoven

- Arnoldus Wendels ~ 30-03-1736 Schoonhoven

- Johannes Wendels ~ 08-05-1738 Schoonhoven

Leendert Wendels (doop niet gevonden te Schoonhoven), gehuwd op 27-5-1753 te Schoonhoven met Pieternella Gelderblom (doop niet gevonden te Schoonhoven).

Uit dit huwelijk:

1. Maria, gedoopt op 3-10-1753 te Schoonhoven.

2. Jacobus, gedoopt op 16-3-1755 te Schoonhoven.

3. Dirk, gedoopt op 5-10-1756 te Schoonhoven, gehuwd op 23-5-1799 te

Schoonhoven met Mergje Verzee.

4. Korstiaan, gedoopt op 12-10-1758 te Schoonhoven.

5 Johannes, gedoopt op 13-11-1760 te Schoonhoven.

6. Belia, gedoopt op 23-9-1762 te Schoonhoven.

7. Reinier, gedoopt op 23-8-1764 te Schoonhoven.

8. Leendert, gedoopt op 26-6-1766 te Schoonhoven.

9. Pieter, gedoopt op 6-10-1770 te Schoonhoven.

Het eerste huwelijk van Jacobus wordt ook op de site van Wouter Claes (mijn eerste antw.) gegeven.

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De WENDELSen uit Schoonhoven horen tot de zilversmid families.

Op de site van het Groene Hart Archief vond ik een vermelding van een testament van Jan Wendels uit 1743. Helaas werkt de link die daarbij staat niet, dus ik heb niet kunnen checken of dit een Jan Wendels is die kans maakt "de mijne" te zijn.

Even wat gedachten op een rijtje zetten:

ALS "mijn" Jan Wendels inderdaad uit die familie afkomstig is, zou het niet gek zijn als er een testament is van (in ieder geval) zijn vader en broer Leendert. Misschien dat daar ook iets in staat over de andere familieleden.

Als Jan iets aan vermogen zou hebben, zou bij zijn overlijden in ieder geval iets aan impost betaald moeten worden, want Pro Deo zal dan niet kunnen, lijkt me.

Nog wel wat uit te zoeken over deze familieband.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op 14 juni 1776 laten in Buiksloot Jan Wendels en Aaltje van der Woude hun voorgenomen huwelijk inschrijven. "Beide wonende alhier" impost 0:0:0

Frank, ik heb nog wel een vraag. Wat was de huwelijksdatum?!? 

Je noteert het eerste kind als Jacobus, 02-02-1766.

Ergens klopt iets niet!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan/Johannes Wendels uit 1738 zal niet die van het testament zijn, ik denk eerder deze

bron gaarder begraven Schoonhoven 1743

toegangsnummer ac1063

inventarisnummer 1a

datum 10-8-1743

naam Jan Wendels

bedrag pro deo

plaatsnaam Schoonhoven

instelling Streekarchief Midden-Holland

bron gaarder begraven Schoonhoven 1743

toegangsnummer ac1063

inventarisnummer 1a

datum 2-6-1743

naam vrouw van Jan Wendels: Anna van Duyn

bedrag pro deo

plaatsnaam Schoonhoven

instelling Streekarchief Midden-Holland

Zijn er online nog andere bronnen beschikbaar dan via VpNd en genver? Ik denk b.v. aan lidmatenregisters.

groeten, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Neem me niet kwalijk. Ik had schijnbaar mijn vingers niet goed op het keyboard. De inschrijving was op 14-06-1765. Er staat alleen "sullende trouwen" in de inschrijving en niet iets als "getrouwd op ..."

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ze zijn getrouwd op 30 juni, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Netherlands, Noord-Hollan...Church Records, 1553-1909 Alle Gezindten Buiksloot Trouwen 1663-1684, 1690-1828 Image 497 of 765)

groeten, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ze zijn getrouwd op 30 juni, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Netherlands, Noord-Hollan...Church Records, 1553-1909 Alle Gezindten Buiksloot Trouwen 1663-1684, 1690-1828 Image 497 of 765)

groeten, Jacqueline

Daar heb ik blijkbaar een aantal keren overheen gelezen, want dat boek heb ik regelmatig door zitten spitten. Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog een gedachte:

Als ik naar de namen van de kinderen van Jan Wendels en Aaltje van der Woude kijk, zie ik wel zo'n beetje de vernoemingsregels.... vader van man, vader van vrouw, moeder van man, moeder van vrouw ...

Fockje zou vernoemd kunnen zijn naar de grootmoeder van Aaltje en Ritske en Tjebbe naar de grootvaders. Of zit ik nu verkeerd te denken?

Blijft Leendert over ... dat zou een grootvader van Jan kunnen zijn.

Eens kijken of ik kan vinden of dit klopt ... te beginnen bij Leendert. We zijn immers in Schoonhoven aan 't zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Klopt helemaal, Frank. Bij Leendert denk ik meer aan het Zuidwesten van het land dan aan het Noorden. Succes.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jan/Johannes Wendels uit 1738 zal niet die van het testament zijn, ik denk eerder deze

Ik vond hem al wat jong voor een testament.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Overigens ... als Jacobus Wendels in 1737 een kind pro deo laat begraven, betekent dat hij zelf niet veel geld heeft. Zou zijn zoon Leendert met het zilversmeden zijn begonnen? Zijn vrouw wordt begraven voor Æ’ 6.....

Zijn er online nog andere bronnen beschikbaar dan via VpNd en genver? Ik denk b.v. aan lidmatenregisters.

groeten, Jacqueline

Ik ben daar ook naar op zoek. Nog niets gevonden overigens.

Jan was overigens GEEN lidmaat ten tijde van de doop de eerste kinderen van hem en Aaltje van der Woude. Dat staat er soms specifiek bij. Aaltje wel!

Het feit dat ze voor het gerecht zijn getrouwd doet ook vermoeden dat Jan niet bij een kerk hoorde. Het lijkt me daarom niet voor de hand liggend dat hij in een lidmatenboek voor zal komen. Maar misschien is hij met ruzie met de kerk uit Schoonhoven "gevlucht" en in Buiksloot terecht gekomen. Het zou een redelijk begrijpelijk verhaal kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op 9-8-1742 wordt Jacobus Wendels begraven in Schoonhoven.

Als een kind van 8 jaar wordt begraven, wordt deze dan bij naam genoemd, of als "kind van..."?

In het eerste geval kan deze Jacobus namelijk ook de broer van Johannes zijn, die in 1734 werd geboren.

In het tweede geval zou het zijn vader kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Zijn er online nog andere bronnen beschikbaar dan via VpNd en genver? Ik denk b.v. aan lidmatenregisters.

CBG > Wendels > repertorium >

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

die kwam ik ook al tegen

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Helaas niets ervan online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Niet alle belangrijke bronnen staan online, soms blijft een archiefbezoek onvermijdelijk om te bekijken of er eerder onderzoek is gedaan 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Jullie zitten al redelijk in dit onderzoek, dus ik zal niet 'storen', je zult dan ook tegen zijn gekomen:

Leonardus (Leendert) Wendels, zn. van Jacobus Wendels en Beligje de Keyzer, ged. te Schoonhoven op 2 apr 1731, Gerechtsbode (verm.), tr. (ongeveer 22 ...

een verwijzing naar een niet meer werkbare link genealogie.keetlaer.net/keetlaer000106.htm

Wendels, zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je stoort absoluut niet, Ludmilla. Ik heb liever veel na te trekken, dan dat ik in het duister tast.

Van de doopboeken van Schoonhoven uit de 18e eeuw en eerder staan eigenlijk alleen de katholieke online. Voor de zekerheid ben ik die aan het doorbladeren om de doop van Jacobus, de vader van Jan, te kunnen vinden. Dat zou ergens tussen 1690 en 1700 moeten zijn, denk ik. Ik ben inmiddels in 1696 aangeland, maar heb hem nog niet gevonden. Ik verwacht eigenlijk niet dat ik hem daar vind, want ik denk dat hij gereformeerd (o.i.d.) is, zoals de meesten in mijn familie. Er lijken in Schoonhoven niet veel Luthersen te zitten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed, ik heb een hele lijst met aantekeningen gemaakt die ik mee moet nemen naar het Groene Hart Archief. Ik ben er nog nooit geweest, dus dat is ook weer eens wat nieuws. Deze, of de volgende week eens een kijkje nemen.

Op naar de andere helft van het echtpaar.

Aaltje van der Woude zou dus de dochter kunnen zijn van ene Sierk Ritskes van der Woude en Tetje Tjebbes, die in september 1733 in Beetsterzwaag trouwden. (volgens Tresoar)

Tetje Tjebbes zou afkomstig zijn van Compagnie. Is dat Drachtster Compagnie?

Het ziet er naar uit dat ik dus ook naar Leeuwarden moet, want doopboeken zijn (in ieder geval op FS) niet online.

#Tweedelijstje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog even Schoonhoven.

DTB gegevens van Schoonhoven ook via Gahetna. Hier de complete instructie hoe te zoeken

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Klappers zijn er va 1695, trouwen/dopen 1695-1716 geen vermelding.

DTB Schoonhoven, trouwen va 1590, dopen va 1603 rechtstreeks via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Klapper 1716-1735, blz 15 en 16, trouwboek ger. 1590-1722 Blz 45:

Johannes Wendels ondertrouwt  28-05-1717 Anna van Duin, J.M. en Jongedr. Beijde wonende alhier

Cornelius 27-07-1720

Sophia 04-02- 1722

Cornelis 29-01-1724

14-5-1727 Cornelia

Trouwen ger. 1590-1722 blz. 46:

Jacobus (onder)trouwt 18-2/6-3-1718 / 15-2-1728 te Schoonhoven ger. met Laurentia Treurenburg jongm. en  jDr. Beijde alhier

Onder hem (1-4/18-4-1718) in het trouwboek een Maria Wendels met Johannes van Maestrigt, idem

Zij staat in de klappers als Windels, dopen 17-12-1720 Pieter, 7-1-1723 Elisabeth, hij lijkt te hertrouwen in 1724.

Klapper dopen 1736-1755: andere kinderen Jacobus, ook vermeldingen van Leendert en een Reijnier, deze doopt o.a. Johannes – is hij zoon van? Ook Leendert doopt een Reinier.

Jacobus en Johannes dopen beide een Cornelis – wellicht de naam van hun vader?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tetje zal afkomstig zijn van de Schoterlandse Veencompagnie?

Hier nog een proclamatie:

Schoterland, huwelijken 1733

Vermelding: Derde proclamatie op 17 oktober 1733

Bruidegom: Tjerk Ritskes afkomstig van Beetsterzwaag

    Bruid: Tettje Tjebbes afkomstig van Compagnie

Opmerking : met consent van de wederzijdse vaders

Trouwregister Hervormde gemeente Hoornsterzwaag Jubbega Schurega Oudehorne

Nieuwehorne 1729-1811

Inventarisnr.: DTB 601

Plus die van, denk ik, haar zus:

Schoterland, huwelijken 1744

Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 mei 1744 in Schurega

Bruidegom: Jannes Willems afkomstig van Compagnie

    Bruid: Antje Tjebbes afkomstig van Compagnie

Opmerking : met schriftelijk consent van de wederzijdse vaders

Trouwregister Hervormde gemeente Hoornsterzwaag Jubbega Schurega Oudehorne Nieuwehorne 1729-1811

Inventarisnr.: DTB 601

Want ook:

Schoterland, dopen, geboortejaar 1756, doopjaar 1756

Geboren op 27 januari 1756

Gedoopt op 5 februari 1756 in Oudehorne

Dopeling: Fokjen, dochter

  Vader: Jannes Willems

  Moeder: Antje Tjebbes

Herv. gem. Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega en Oude- en Nieuwehorne, doop 1728-1811

Inventarisnr. : DTB 601

Schoterland, dopen, geboortejaar 1759, doopjaar 1759

Geboren op 8 november 1759 in Compagnie

Gedoopt op 21 november 1759 in Oudehorne

Dopeling: Fokjen, dochter

  Vader: Johannes Willems

  Moeder: Antje Tjebbes

Herv. gem. Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega en Oude- en Nieuwehorne, doop 1728-1811

Inventarisnr. : DTB 601

Eerder:

Schoterland, dopen, doopjaar 1745

Gedoopt op 14 februari 1745 in Oudehorne

Dopeling: Claasje, dochter

  Vader: Jannes Willems

  Moeder: Antje Tjebbes

Herv. gem. Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega en Oude- en Nieuwehorne, doop 1728-1811

Inventarisnr. : DTB 601

Er zullen nog meer kinderen zijn, zie b.v.

Schoterland Quotisatie 1749

Plaats: Jubbega-Schurega

Omschrijving : arbeider

Perso(o)n(en): Johannes  Willems

Aant. volw.  : 1

Aant. kind.  : 2

Aanslag      : 7:17:00

Verhoging    : -

Vermogen    : -

Bron  : Tresoar

Toegang: 5

Invnr. : 6482

Folio  : 6

Maar die zijn niet gedoopt te vinden?

En dan kom ik nog bij deze Tjebbe terecht – weduwnaar in 1738. Nogal dubieus, de vraag is natuurlijk of zijn eerste huwelijk al zo’n 30 jaar eerder heeft plaatsgevonden. Zijn bruid in dat geval ws een Fokje. 

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even terug naar de WENDELSen.

Ik las nog even de reactie van Ludmilla terug en zag dat ik ook daar een link over het hoofd had gezien. Die van HOGENDA.

In het Verpondingsregister van 1733 komen een Jacobus Wendels en een Jan Wendels voor!

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dhr. C.C.J.Lans heeft regesten bewerkt en in zijn pdf vond ik:

913 18-8-1724

Compareerde jacobus wendels (won. te schoonhoven, doch veeltijds reizende door holland met een koekkraam, oud 31 jaar) en abram van den ham hospes in t bontepaard te ijsselstein (oud omtrent 44 jaar) en verklaarden ten verzoeke van andries van staveren en pieternella holthuijsen (won. tot

alphen), dat hendrik holthuijsen (naelaten zoon van wijle johannes holthuijsen (overleden te haast-

recht polsbroeker kermis 1722) voor of omtrent de huizinge van huijg ariensz., alwaar de deposant met zijn koekkraam stond, bij hem deposant kwam, willende met geweld tegen ieder een koek halen gelijk hij ook vervolgens voor omtrent f 6,- aan koek in zeer korte tijd haalde, drinkende ondertussen wel 9 of

10 glaasjes genever etc. etc.

Het ziet er naar uit dat Jacobus in 1724 dus nog geen zilversmid was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Net terug van een dichte deur bij Ikea ... vond ik dus bovenstaande reactie nog die ik vergeten was te versturen..... en de reacties van Jacqueline! wow. Dank je.

Ik moet nog wel even uitvogelen hoe ik wat moet vinden in GaHetNa, maar ik GaErAan!

Ik ben niet echt thuis in de Friese topografie. De Compagnie geeft, volgens wikipedia, aan dat het gaat om een (groepje) nieuw(e) dorp(en)/buurtschap(pen). De enige naam waar ik wel eens van gehoord heb was de Drachtster compagnie. Vandaar dat ik die noemde, maar een compagnie in/bij Schoterland lijkt logischer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog even Schoonhoven.

DTB gegevens van Schoonhoven ook via Gahetna. Hier de complete instructie hoe te zoeken

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Klappers zijn er va 1695, trouwen/dopen 1695-1716 geen vermelding.

DTB Schoonhoven, trouwen va 1590, dopen va 1603 rechtstreeks via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Klapper 1716-1735, blz 15 en 16, trouwboek ger. 1590-1722 Blz 45:

Johannes Wendels ondertrouwt  28-05-1717 Anna van Duin, J.M. en Jongedr. Beijde wonende alhier

Je moet me hier toch even helpen.

Als ik bovenstaande link aan klik, kom ik op een pagina waar geen "klapper 1716-1735" staat.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het huwelijk van Jacobus Wendels op 6-3-1718 gevonden, maar lees als naam van zijn vrouw Laurentia Thuinenburg.

Die naam kom ik ook tegen bij de doop van Meintje op 5 mei 1720 (scan 3, links onderaan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Daar is zelfs haar patroniem te zien: Wil:

Dat zal voor Willems staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Goed, ik heb een hele lijst met aantekeningen gemaakt die ik mee moet nemen naar het Groene Hart Archief. Ik ben er nog nooit geweest, dus dat is ook weer eens wat nieuws. Deze, of de volgende week eens een kijkje nemen.

Als eerste zou ik daar gaan kijken naar het boek van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het is beschikbaar via het Streekarchief Midden-Holland , zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je de stapsgewijze uitleg via de eerste link volgt kom je bij de klappers, of is het inmiddels al gelukt?

Ferry Mol heeft in 2009, dus voor de publicatie van zijn boek over het zilversmidsgeslacht Wendels in Schoonhoven in 2011, over de familie een vraag gesteld via een ander forum, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het lijkt erop dat degenen die jij zoekt tot een andere (tak van de) familie dan die van de zilversmeden behoren? O.a.

8. Leendert Wendels ( zoon van 16 en 17 ) ovl op 15 sept 1838 ( reg 7-145 )

9. Johanna ( Naatje ) Carolina HARMSE, ovl op 8 dec 1855.

(onder)trouw: 27 april 1804 ( dtb 651-517)

Leendert: van Buiksloot geref, 25 jr, beroep kruijer, geass door moeder Aaltje van der Woude.

Johanna: ban Maurik, luthers, 27 j, ouders ovl.

( in het huiszittersregister staat Johanna vermeld als weduwe van Leendert)

16. Jan Wendels

17. Aaltje van der Woude.

(onder)trouw: 14 juni 1765 ( dtb 463i-64) Buiksloot

Het huwelijk van Leendert kun je vinden bij Stadsarchief Amsterdam.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het laatste citaat gaat over twee generaties later. 16 en 17 waren immers de start van deze zoektocht. Ik verwacht niet anders dan dat mijn familie niet van de zilversmeden af stamt, maar je weet nooit. Het boek van F. Mol lijkt te beginnen met Jacobus Wendels en Louwerensje Tuijnenberg, volgens mij de voorgangster van Beligje de Keijzer(?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb, denk ik, de reden gevonden waarom Aaltje van der Woude WEL lidmaat was en Jan Wendels NIET: Jan en zijn broers zijn gedoopt in de Oud Katholieke kerk. Tenminste ... op GaHetNa staan ze bij de Oud Katholieke kerk, maar op de 2e scan staat

"Ten geschenke ontvangen van den

  O.K. pastoor A.H. Guddee

  te Schoonhoven.

1. Doopboek der Ned.Herv.gemeente te

    Schoonhoven, 1603-1616. 1 deel geb.

2. Doop- en trouwboek van de Oud-

    Katholieke gemeente te Schoonhoven,

    met lijsten van overledenen en vor

    melingen. 1680-1810. 1 deel geb."

... morgen verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...