Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Toch maar even voorstellen.


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

Ik ben al een paar weken druk bezig op het forum, maar zal me toch nog even voorstellen.

Mijn naam is dus Frank van Andel. 54 jaar en ben geboren in Amsterdam. Ik heb nog 10 jaar in Krommenie gewoond, maar sinds mijn huwelijk in 1985 wonen we in Almere.

Met genealogie ben ik begonnen in 1990, toen ik bij mijn schoonfamilie een boek in handen kreeg over de familie VAN NOORDENBURG. Dat was een aardig dik boek met veel gegevens en foto's. Erg interessant! Er zat een geschreven bijlage bij met de tak waar mijn schoonfamilie bij hoort. Omdat wij net aan de uitbreiding van de familie waren begonnen leek het mij leuk om dit allemaal in de pc te zetten en ons kleine clubje er aan te hangen. Ik ben sinds 1986 afgekeurd, dus heb (bij tijd en wijlen) tijd zat om me daarmee bezig te houden.

In het begin was het even zoeken, maar ik kocht ergens GD87 op diskette. Dat werd later GD90, ProGen, GensData, Aldvaer en nu, sinds ik ben overgestapt op Apple, Reunion.

Als "ervaringsdeskundige" kan ik iedereen aanbevelen NIET zo vaak over te stappen. GEDCOM is leuk, maar het is net als Android ... Er zijn 10(?) versies en 100 dialecten en daarnaast maken sommigen ook nog zelf veldjes aan met tags die niet, of verkeerd worden gelezen door de versie van een ander.

Het resultaat was bij mij uiteindelijk dat ik het overgrote deel van mijn inmiddels vrij omvangrijke bestand kon weg mikken. Er bleken zo veel foutieve koppelingen, lege bladen en andere ongein in te zitten, dat repareren vrijwel onmogelijk was. Met hulp van de helpdesk van Reunion heb ik een hele berg van die fouten weten op te sporen en gewist, waarna het bestand weer werkbaar werd. Wel was ik de gegevens van bijna 20.000 personen kwijt. De meesten met een familierelatie met mijn vader.

De laatste tijd richt ik mij op de voorouders van mijn moeder en wat daar aan vast zit. Zoals jullie hebben gemerkt was dat een vrij honkvast volkje. De meesten leefden in de 18e en 19e eeuw in Waterland, hoewel sommigen daarvoor vanuit het buitenland daar naartoe zijn gekomen.

Om de "klap" van het verlies van zoveel gevonden familiegegevens te boven te komen, ben ik een tijdje als vrijwilliger bezig geweest met het GenLias project, voor het Noord Hollands Archief en nu help ik een beetje met GenVer en soms wat bij VeleHanden.

Dit forum geeft weer een nieuwe dimensie aan de hobby. In mijn familie zijn geen belangstellenden voor genealogie, dus als ik enthousiast ben over een vondst haalt men de schouders op ... samen zoeken is er al helemaal niet bij. Dit hier is een frisse wind voor de hobby! Allemaal bedankt daarvoor! Ik hoop jullie nog veel lastig te vallen met zoekproblemen en misschien kan ik zelfs ook hier en daar een beetje helpen.

Tot later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Frank,

Welkom terug in Genealand 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Ja, de familie Noordenburg.... vond het toen grappig dat je vrouw een klein beetje familie van me was.

Maar ik was toen maar een beginneling en dacht dat dit heel bijzonder was.....

Nu 20 jaar verder, ben ik diverse malen zoiets tegen gekomen.

Laatst nog met mijn dochter: haar voorvader was een broer van een voormoeder van haar vriend 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8">

Je komt leuke dingen tegen, maar ook trieste.

Ik kwam er kortgeleden achter dat de schoonfamlie van de zuster van mijn moeder, allemaal omgekomen zijn bij het bombardement van Rotterdam. Maar daar werd niet over gepraat, want ook mijn neven wisten van niets, terwijl ew daar allemaal veak logeerden......

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat zijn trieste dingen, Lilly. Ik ben dat soort dingen (nog) niet tegengekomen, maar er zijn veel dingen in ons kikkerlandje gebeurd waar we (even iedereen over 1 kam scheren) eigenlijk erg weinig voer weten.

Om maar wat te noemen, de afscheiding van België. Dat ging niet zonder slag of stoot en ik vermoed dat daar menigeen het loodtje heeft gelegd. Ik ben vermoedelijk wel wat vluchtelingen tegengekomen, maar ook dat heeft meer onderzoek nodig.

We zijn destijds samen aardig bezig geweest in genealand. Hopelijk komt daar weer een vervolg op. Immers is gedeelde pret dubbele pret!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Frank: Het kan heel frustrerend zijn als de familie nauwelijks aandacht heeft voor je vondsten. Je komt gierend enthousiast terug uit het archief, met een foto van een akte, wil dat overal laten zien en je krijgt niet meer reactie dan "Hee, we leven in het heden, hoor. Wat moeten we met oude zooi, dan?"

Dat vereist even tandenknarsen en een nieuwe strategie verzinnen. Bijvoorbeeld: door iets te gaan zoeken dat direct verband houdt met zo'n familielid. En dan op een verjaardag nonchalant zeggen: wist je dat de bet-overgrootvader van jouw vrouw schathemeltje rijk was in 1790? Op zo'n moment heb je kans dat ze enthousiast worden. Of niet, maar dan weet je dat je er ook geen energie meer in hoeft te steken.

Moraal: genealogie is vooral leuk als je een klankbord hebt, maar zonder kan het ook.

mijn bescheiden mening

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Moraal: genealogie is vooral leuk als je een klankbord hebt, maar zonder kan het ook.

mijn bescheiden mening

Groeten van Richard

Daar heb je helemaal gelijk in, Richard. Ik heb het inmiddels opgegeven. Een klankbord (en niet te vergeten ontzettend veel hulp) vind ik nu hier.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Er zijn trouwens ook nog mensen die niets geloven wat je zegt. Mijn buurman bijvoorbeeld. Hij vertelde dat zijn grootvader kapitein was en in ieder geval 1, maar waarschijnlijk meer binnenvaartschepen bezat. Ik ging eens kijken en vond een geboorteakte van en van zijn kinderen waarop stond dat het beroep van de vader was ... havenwerker. "Nou, dat klopt niet hoor. Jouw computer heeft het fout!"

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik heb hem maar een kop koffie gegeven en we hebben het verder over de tuin gehad.... [zucht]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En dan heb je nog het geluk dat je buurman Nederlands spreekt. Ik heb de grootst mogelijke moeite moeten doen om een Fransman (die slechts zijn eigen taal machtig is) ervan te overtuigen dat zijn voorvader geen admiraal was op het oorlogsschip Tromp, maar slechts matroos op de Admiraal Tromp...

Hij gelooft me nog steeds niet.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En dan heb je nog het geluk dat je buurman Nederlands spreekt. Ik heb de grootst mogelijke moeite moeten doen om een Fransman (die slechts zijn eigen taal machtig is) ervan te overtuigen dat zijn voorvader geen admiraal was op het oorlogsschip Tromp, maar slechts matroos op de Admiraal Tromp...

Hij gelooft me nog steeds niet.

Groeten van Richard

Tja, en daar doe je dan alle moeite voor .....

Maar ja, niet voor niets is er een hele site over Karel de Grote, waar heel veel mensen vanaf zouden stammen.

Men moet en zal een bijzonder iemand in zijn/haar stamboom hebben!

Het eerst wat destijds mijn zuster vroeg: zitten er misdadigers in de familie?

Ik kon haar toen gerust stellen: eentje die zijn vrouw had afgetuigd en bewerkt met een mes, als straf dezelfde verwondingen kreeg toegebracht en verbannen werd uit Holland :-) Leuk toch ??????

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Mijn andere buurman komt uit Afghanistan. Hij en zijn vrouw zijn volle neef en nicht. Ik begin er niet eens aan om daar iets uit te zoeken ALS dat al mogelijk is. Er zal ongetwijfeld veel van de administratie verloren zijn gegaan in de afgelopen - zeg - 20 jaar.

Nee, ik ben inmiddels van mening dat men zich met mijn hobby mag bemoeien als men geïnteresseerd is, waarna ik met alle plezier van alles wil delen. Ik heb aan genealogie een heel prettige dagvulling en kom zo af en toe in de archieven ook nog wel eens iemand tegen die ook besmet is met het virus. Het valt me trouwens op dat in de archieven heel veel mensen bezig zijn met architectuur. Bouwtekeningen e.d. worden veel bestudeerd. Vroeger (in de 90s) waren het vooral genealogen die ik tegenkwam, maar nu dus nog maar af en toe. Ik denk dat de meesten alles via internet opzoeken.

Ik moet zeggen dat het wel een stuk makkelijker is geworden. Laatst was ik in het Streekarchief Gooi en Vechtstreek om het een en ander uit Blaricum uit te zoeken. ALLES wat ze daar hadden van Blaricum staat ook online. Inclusief een in 190x geschreven transcriptie van een doopboek. Toen ik vroeg of ze het origineel ook hadden, want dit had ik al gezien, werd mij verteld dat DAT het origineel was..... Ik ben maar weer weggegaan en heb de pastoor van Blaricum gemaild met het verzoek of ik in het originele boek mocht kijken naar een bepaalde datum ... ik kreeg netjes een mailtje terug met een scan van de pagina waarop die datum stond!

Als je je huiswerk doet en netjes vraagt, krijg je soms wel dingen voor elkaar! DIE scan is voor mij het archiefstuk van het jaar! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tja, en daar doe je dan alle moeite voor .....

Maar ja, niet voor niets is er een hele site over Karel de Grote, waar heel veel mensen vanaf zouden stammen.

Men moet en zal een bijzonder iemand in zijn/haar stamboom hebben!

Het eerst wat destijds mijn zuster vroeg: zitten er misdadigers in de familie?

Ik kon haar toen gerust stellen: eentje die zijn vrouw had afgetuigd en bewerkt met een mes, als straf dezelfde verwondingen kreeg toegebracht en verbannen werd uit Holland :-) Leuk toch ??????

Groetjes,

Lily

Ik heb nooit het plan gehad om iets te publiceren of om de familie te plezieren met mijn hobby. Ik beleef vooral zelf veel plezier aan de hobby. Als ik een tijd naar iets zoek en kan het uiteindelijk - al dan niet met hulp van anderen - vinden, geeft me dat een heel plezierig gevoel. Er zijn jaren geweest dat ik absoluut niet verder kwam met mijn onderzoek.

Nu gelukkig weer wel.

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eigenlijk was dat stukje over mijn zuster wat sarcastisch bedoeld

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_tong.gif" alt="to(">

Niemand in mijn familie heeft echt belangstelling voor zijn/haar achtergrond.

Ze vinden het leuk dat ik een website heb en dat is alles.

Maar ook hier thuis niet echt veel belangstelling. Manlief heeft zijn hobby en ik de mijne.

Ik help hem wel (een website voor hem bijhouden), maar hij mij niet 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Hij is 1x keer mee geweest naar het SAA en vond het prachtig om de aktes te lezen.

Er kwam niet veel uit zijn handen........

Maar als ik weer iets bijzonders heb gevonden, vindt hij dat ook wel weer leuk zoals de link van mijn dochter naar haar vriend.

Zo, nu wordt het tijd om wat boodschappen voor het weekend te halen!

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Ik ben 'gezegend' met een grote belangstelling binnen de familie voor mijn hobby.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">.

Zodra ze ruiken dat ik weer naar het archief geweest ben, of dankzij jullie hulp, nieuwe ontwikkelingen heb staat de telefoon roodgloeiend!

Dit maakt het ook zo leuk, samen delen, samen enthousiast en filosoferen over wat je gevonden hebt.

....en wanneer je even een rustpauze inlast is het:..'gaat het wel goed met je?'...'we horen niks'...!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat leuk, Arni. Dat is wat ik erg mis, belangstelling uit de familie. Gelukkig kan ik u hier mijn ei kwijt. Ik ben erg blij dat ik dit forum gevonden heb!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Arni, wilde dat er hier ook eens iemand luisterde, maar nee, maakte voor een vriendin een stamboom, had ze echt gevraagd, geef ik het, word het gewoon op de kast gelegd!!!

maar Gelukkig, ben ik niet de enigste blijkt hier, lijkt wel of we deze hobby allemaal in ons eentje moeten doen en hier op deze site er over mogen kletsen!!  soms denk ik echt weleens, het is dat het voor mij zo leuk is maar waarvoor doe je het....................

er werd al eens gezegd; wat moeten we met die zooi doen als jij.............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tegen de tijd dat het niet meer kan, is er altijd nog het CBG, of een historische vereniging waar je je bestand aan kunt doneren. Of als je wilt, je kunt het ook op internet zetten.

Voor mij geldt momenteel nog: als ik er maar plezier aan beleef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
  • Forumleden Groep

Dag allemaal

Regelmatig kijk ik naar alle onderwerpen in dit forum en besloot nu maar eens zelf lid te worden. Ben al zo lang besmet met het genealogievirus!

Mijn naam is Liesje, 70 jaar en niet zo mobiel meer maar lange leve internet!

Heb eerst de gegevens uitgezocht van de Wensvoortfamilie, van vaderskant en kwam toen tot de vreugdevolle ontdekking dat een van

mijn voorvaderen, Willem Wensvoort, in Schiedam in 1873 daar een hofje heeft gebouwd: het Willemshofje. Dat was leuk! En er veel over opgezocht en gevonden, alles in het ongelooflijk vriendelijke archief van Schiedam waar ik toen bijna dagelijks kwam. (ze hebbenn wel eens voor de grap gevraagd of

ze een bed voor me moesten neerzetten...

Vervolgens alles van mijn andere opa Georg Heinsde vader van mijn moeder, uitgezocht, we wisten bijna niets van hem, en warempel op mijn oude dag daar recent ook een boek over uitgegeven.

En toen, toen kwam er een groot diep gat.....maar gelukkig, een van mijn voorvader heeft meegevochten (voor hem niet zo leuk natuurlijk) bij de

Slag bij Waterloo. Deze Simon Wensvoort kwam uit Vlaardingen en zat bij de 8e militie. En omdat ik toch al zwaar besmet ben en GELUKKIG dat Genver

er nu is, ben ik bezig met de soldaten uit Vlaardingen/Maassluis, Schiedam (omdat ik daar veel kwam) en Delft uit te zoeken. Voornamelijk omdat er over de gewone soldaat weinig bekend is. Wat is er met die mannen gebeurd? Na Waterloo?

Verrassende vondsten, maar mijn weg is nog lang te gaan.....

Ben blij dat ik niet de enige ben die besmet is met het virus, heb weinig response, mijn dierbare echtgenoot vind alles prima, moet ik onverhoopt toch

een keer naar een archief, gaat er een kleinkind mee voor de zekerheid.

Hoop dat ik zelf ook een bijdrage kan leveren aan die forum

met vriendelijke groet

Liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Liesje,

Welkom op dit forum.

De naam Liesje komt mij wel heel erg bekend voor.

Zij heeft veel stemmen geregeld voor de GeschiedenisOnline prijs.

Zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...