Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Spoorweg Amsterdam-Haarlem 1839


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

De opa van mijn opa werkte in 1839 als een van de eerste spoorweg- en barrièrewachters in Nederland in de buurt van Halfweg. In de papieren van het archief staat dat hij betaald werd door de aannemer die met het onderhoud van het spoor belast was.

Weet iemand misschien welke onderneming(en) er destijds aan het spoor onderhoud pleegden? Misschien hebben zij dan ook nog wel een personeelsregister uit die tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misscien kun je hier wat mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben bang dat dit gaat over de bruggen en spoorsloten. Mijn voorvader, Jacob Giele van Andel, werkte echt aan het spoor.... Bouten controleren en zonodig aandraaien, takken en stenen van de rails verwijderen, zorgen dat alle hekken dicht zijn .... En als de trein voorbij is weer open.

Elke keer voordat de trein langs ging moest het spoor worden nagekeken. Daar was een groepje werklui voor aangesteld en JG was daar op een gegeven moment temporair voorman.

Het begin van pro-rail zeg maar. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dan zal hij in dienst zijn geweest van de spoorwegen, dat archief ligt bij het Utrechts Archief

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dan zal hij in dienst zijn geweest van de spoorwegen, dat archief ligt bij het Utrechts Archief

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dat klopt. Daar staat dat hij werd betaald door de aannemer die met het onderhoud was belast. En verder staat daar niets over in. Ook niet een bedrijfsnaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Frank,

Wat dacht je van HIJSM ? Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

is in 1938 opgeheven en overgegaan naar de NS.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In 1843 werd deze lijn doorgetrokken naar o.a. 's-Gravenhage (Station Hollands Spoor)

De concurrent in Den Haag was een andere maatschappij (staatsbedrijf) met station Staatsspoor (thans Den Haag-Centraal). Verschil moest er zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is wel waar, maar dat was niet de aannemer. Dat was "de spoorwegen" zelf.

In het archief staat dat hij in dienst kwam per 18 augustus 1839 als arbeider op de T sectie. Er staat echter bij de aanmerkingen "wordt door den onderhoudsaannemer betaald. 1 augustus 1850 het 10 jarig dienstbewijs ontvangen"

Het kan dus niet de HIJSM zijn, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Volgens mij is HIJSM toch de beheerder van de lijn Amsterdam-Haarlem dat op 20 september 1839 heel plechtig werd geopend. Ir. Willem Christiaan Bradé was de technische man die in 1834 met het plan kwam. Van ZM kreeg hij op 7 november 1835 concessie voor de aanleg van de eerste spoorlijn in Nederland. Op de site "Historische Kranten" van KB kan men het ontstaan van de lijn volgen. De reisduur vanuit Amsterdam, vertrokken om 8:00 uur naar Haarlem was 35 minuten. Om 9:00 uur vertrok dezelfde trein weer richting Amsterdam. Deze persoon W.C. Bradé had in 1834 al een concessie aangevraagd voor de aanleg van een spoorlijn Utrecht-Vianen-Gorinchem-Belgische grens. Deze is niet verleend.

Willem Christiaan Bradé is geboren Amsterdam 7 juli 1792; kapitein-ingenieur en civiel-ingenieur en kunstschilder; overleden Brussel 27 april 1858. Hij huwde met Geiske van der Steege.

Naast het archief van de NS zou mogelijk ook in het archief van Amsterdam een en ander te vinden zijn.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kan alleen zeggen wat ik in het personeelsregister van de HIJSM heb gelezen. Bij diverse mensen saat gewoon het loon genoemd, maar bij JG staat vermeld dat hij wordt betaald door de onderhoudsaannemer. Als de HIJSM dat zelf zou zijn, begrijp ik die opmerking niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Niet te geloven. Ik heb van alles ingevuld bij Google, maar DAT dus niet. Bedankt. Ik ga kijken of ik daar iets mee kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...