Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Maarten Abrahams Nome(n)s te Katwoude


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Nieuwe zoektocht in hetzelfde gebied...

Maarten Abrahams Nome(n)s  (of Nomis) trouwt op 29 augustus 1795 in Monnickendam voor het gerecht met Dieuwertje Cornelis de Ruijter. (mijn 5x overgrootouders)

Bij zijn huwelijksinschrijving staat dat Maarten weduwnaar was en Dieuwertje een jongedogter. Beiden woonden in Catwoude.

Katwoude hoorde bij Monnickendam. Ik heb daar bij begraven gekeken, maar net voor 1795 heb ik niet gezien dat iemand werd begraven als "huisvrouw van...", maar alleen een eigen naam, of "kint van".

Dat betekent dat ik eerst een eerder huwelijk van Maarten moet vinden. De spreekwoordelijke speld ....

Nu is het natuurlijk mogelijk dat iemand Maarten Nomes in zijn/haar bestand heeft, of toevallig is tegengekomen in een van de boeken.

Tot nu toe is Maarten in die tak mijn stamouder (en Dieuwertje de Ruijter trouwens ook).

Ik ben dus op zoek naar gegevens omtrent het eerdere huwelijk van Maarten en ook de geboorte of doop van alle drie de echtelieden.

Wat kinderen van Maarten en Dieuwertje betreft is alleen Abraham bij mij bekend. Hij is geboren op 23 mei 1797 te Katwoude en 2 dagen later in Monnickendam gedoopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

Via Wiewaswie is nog een dochter, plus een mogelijke zus:

Bruidegom:Lammert Mundel

Relatiesoort:Bruidegom

Geslacht:Man

Geboorteplaats:Randsdorp

Leeftijd:31

Beroep:landman

Vader bruidegom:Jan Lammerts Mundel

Geslacht:Man

Moeder bruidegom:Eva Pronk

Geslacht:Vrouw

Bruid:Maritje Martens Nomes

Relatiesoort:Bruid

Geslacht:Vrouw

Geboorteplaats:Katwoude

Leeftijd:22

Vader bruid:Maarten Abrahams Nomes

Geslacht:Man

Moeder bruid:Duwertje Cornelisz de Ruijter

Geslacht:Vrouw

Gebeurtenis:Huwelijk

Datum:vrijdag 24 april 1818

Plaats:Katwoude

Documenttype:BS Huwelijk

Erfgoedinstelling:Noord-Hollands Archief

Plaats instelling:Haarlem

Collectiegebied:Noord-Holland

Documentnummer:1

Registratiedatum:24 april 1818

Plaats:Katwoude

AkteSoort:H

Overledene:Antje Nomens

Relatiesoort:Overledene

Geslacht:Vrouw

Geboorteplaats:Katwoude

Leeftijd:68

Datum:vrijdag 19 juni 1818

Plaats:Katwoude

Documenttype:BS Overlijden

Erfgoedinstelling: Noord-Hollands Archief

En daarmee via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

:

Abram Jacobsz Nomes met: Maritje Jansz

1) Cornelis Abrahamsz Nomes, geb. ± 1744, ovl. voor 1824, beroep(en): landman, Adres de Zedde ± 1744

Gehuwd te Katwoude 2 apr 1820, getuige Jan Snooij, getuige Jan Zijp, getuige Nicolaas Jan Molenaar, getuige Jan Appel met:

Maartje Kleijenburg, alias: Klijenburg, geb. te Edam ± 1795, Adres Purmer ± 1795, Adres de Zedde 1820 1e huwelijk 2e huwelijk, dochter van Dirk Kleijenburg en Gijsje van der Poorten

Antje Nomens, geb. te Katwoude 2 mrt 1750, ovl. te Katwoude 19 jun 1818, Adres Huis 3 op de Zedde 19 jun 1818 met:

N.N.

Marten Abrahamsz Nomes, ovl. voor 1820, Adres de Zedde 1818 met:

Duwertje Cornelis de Ruijter, ovl. tussen 1817 en 1820, Adres de Zedde 1818

1) Maritje Martens Nomes, geb. te Katwoude ± 1796, Adres de Zedde ± 1796, Adres de Zedde 1818

Gehuwd te Katwoude 24 apr 1818, getuige Abraham Martensz Nomes, getuige Klaas Pietersz de Ruiter, getuige Jan Appel, getuige Cornelis de Jong met:

Lammert Mundel, geb. te Ransdorp ± 1787, beroep(en): landman, Adres de Zedde 1818, zoon van Jan Lammertsz Mundel en Eva Pronk

2) Abraham Martensz Nomes, geb. te Katwoude ± 1797, beroep(en): landman, woonplaats(en): Beemster, Adres de Zedde ± 1797, Adres de Zedde 1820

Gehuwd te Katwoude 20 okt 1820, getuige Nicolaas Jan Molenaar, getuige Jan Appel, getuige Klaas Pietersz de Ruiter, getuige Pieter Bier met:

Jannetje Knip, geb. te Uitdam ± 1798, woonplaats(en): Beemster, Adres de Zedde 1820, dochter van Dirk Knip en Sijbrig Sijmons Koel

De link wordt hier niet gelegd - maar Abram Jacobsz Nomes X Maritje Jansz lijken dan de ouders van je Maarten?

Katwoude hoorde bij Monnickendam - was er dan geen eigen DTB? De hierboven genoemde doop van Antje Nomens heb ik in Monnickendam (Waterlands Archief) niet kunnen vinden?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb de gegevens er maar even bij gezocht - het ligt trouwens voor de hand dat dit ook voor Cornelis niet zijn eerste huwelijk zal zijn?

Bruidegom:Cornelis Abramsz

Relatiesoort:Bruidegom

Geslacht:Man

Geboorteplaats:Katwoude

Leeftijd:76

Beroep:landman

Vader bruidegom:Abram Jacobsz

Geslacht:Man

Moeder bruidegom:Maritje Jansz

Geslacht:Vrouw

Bruid:Maartje Kleijenburg

Relatiesoort:Bruid

Geslacht:Vrouw

Geboorteplaats:Edam

Leeftijd:25

Vader bruid:Dirk Kleijenburg

Geslacht:Man

Moeder bruid:Gijsje van der Poorten

Geslacht:Vrouw

Gebeurtenis:Huwelijk

Datum:zondag 2 april 1820

Plaats:Katwoude

Documenttype:BS Huwelijk

Erfgoedinstelling:Noord-Hollands Archief

Plaats instelling:Haarlem

Collectiegebied:Noord-Holland

Documentnummer:1

Registratiedatum:2 april 1820

Plaats:Katwoude

AkteSoort: H

De achternaam wordt gebruikt bij het overlijden van zijn dochter:

Overledene: Antje Cornelisse Nomes

Relatiesoort: Overledene

Geslacht: Vrouw

Geboorteplaats: Katwoude

Leeftijd: 63

Vader: Cornelis Abraham Nomes

Relatiesoort: Vader

Geslacht: Man

Moeder: Maritje Kleijenberg

Relatiesoort: Moeder

Geslacht: Vrouw

Relatie: Pieter Klaaszoon Kater

Relatiesoort: Weduwe

Gebeurtenis: Overlijden

Datum: zaterdag 7 augustus 1886

Plaats: Monnickendam

Documenttype: BS Overlijden

Erfgoedinstelling: Noord-Hollands Archief

Plaats instelling: Haarlem

Collectiegebied: Noord-Holland

Documentnummer: 55

Registratiedatum: 9 augustus 1886

Plaats: Monnickendam

Opmerking: Geboren: 08-12-1822.

En kijk, ook zijn eigen overlijden - met geboortedatum!

Overledene: Cornelis Abramsz

Relatiesoort: Overledene

Geslacht: Man

Geboorteplaats: Katwoude

Leeftijd: 79

Vader: Abram Jacobsz

Relatiesoort: Vader

Geslacht: Man

Moeder: Maritje Jansz

Relatiesoort: Moeder

Geslacht: Vrouw

Gebeurtenis: Overlijden

Datum: donderdag 8 mei 1823

Plaats: Katwoude

Documenttype: BS Overlijden

Erfgoedinstelling: Noord-Hollands Archief

Plaats instelling: Haarlem

Collectiegebied: Noord-Holland

Documentnummer: 1

Registratiedatum: 10 mei 1823

Plaats: Katwoude

Opmerking: Geboren: 06-06-1743.

groeten, Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wow, dat is een hoop om even snel op te reageren. Bedankt!

Katwoude hoorde bij Monnickendam en - volgens GenVer en het WaterlandsArchief zouden er geen aparte DTB's van zijn. Misschien kerkte iedereen in Monnickendam. Geen idee eigenlijk. Op Wikipedia staat dat het de kleinste gemeente van Nederland was met nog geen 300 inwoners eind 20e eeuw, toen het werd opgeheven.

Het zou kunnen dat Abram Jacobsz Nomes en Maritje Jansz de ouders zijn. Nu nog de doop van Maarten vinden. Dat zou dus ergens rond 1744 moeten zijn.

Volgens bijlage 6 ven de huwelijksakte van hun zoon Abraham met Jannetje Knip in 1820 is Marten Abrahams Nomes overleden op 9 november 1799 te Monnickendam. Op bijlage 7 staat dat Dieuwertje Cornelis Ruijter is begraven op 7 oktober 1807.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het Lutherse doopboek maar weer eens doorgebladerd, maar geen doop van Maarten of Cornelis gevonden vanaf 1743 t/m 1747. In diezelfde periode het Gereformeerde doopboek ook doorgebladerd .... nope.

Zouden ze Katholiek zijn geweest? of Doopgezind?

Overigens ... Antje zou inderdaad de zus kunnen zijn van Maarten, want bij de doop van Abraham is zij getuige als Antje Abrahams Nomens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Doop van Maretje gevonden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Getuige: Antje Abrams Nomes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is (vrees ik) niet de zoon Ma[a]rten, maar een dochter Maritje?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de klappers op het trouwen te Monnickendam vind je 2 verwijzingen naar huwelijksinschrijvingen van Maarten en Dieuwertje. Bij de tweede staat vermeld dat hij geboren is in Katwoude. Als hij Gereformeerd en Luthers niet te vinden is zou je voor alle zekerheid de andere boeken kunnen checken.

Zijn eerste huwelijk vond blijkbaar ook niet plaats in Monnickendam, staat onder achternaam noch patroniem vermeld in de klapper.

Wel nog mogelijke broers en zussen voor Dieuwertje: Cornelis, Antje, Maritje. Plus een mogelijk ouderpaar: Cornelis Ruyter en Geertje Cornelis Bakker, trouwen in 1761.

Dieuwertje hertrouwt in 1801, met Pieter Kramer.

En een zus van Maarten? In 1774 trouwt Lijsbet Abrams Nomas/Noome met Abram Molenaar.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is (vrees ik) niet de zoon Ma[a]rten, maar een dochter Maritje?

Petra.

Eh, ja. Maritje staat in het eerste stuk tekst van Jacqueline genoemd. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de klappers op het trouwen te Monnickendam vind je 2 verwijzingen naar huwelijksinschrijvingen van Maarten en Dieuwertje. Bij de tweede staat vermeld dat hij geboren is in Katwoude. Als hij Gereformeerd en Luthers niet te vinden is zou je voor alle zekerheid de andere boeken kunnen checken.

Zijn eerste huwelijk vond blijkbaar ook niet plaats in Monnickendam, staat onder achternaam noch patroniem vermeld in de klapper.

Ik zag ergens Edam staan. Ik ga daar morgen even speuren.

Wel nog mogelijke broers en zussen voor Dieuwertje: Cornelis, Antje, Maritje. Plus een mogelijk ouderpaar: Cornelis Ruyter en Geertje Cornelis Bakker, trouwen in 1761.

Dieuwertje hertrouwt in 1801, met Pieter Kramer.

En een zus van Maarten? In 1774 trouwt Lijsbet Abrams Nomas/Noome met Abram Molenaar.

Genoeg om uit te zoeken!

Die Cornelis Ruyter .... Trouwt hij in Monnickendam? En welke kerk?

Ik hoop dat t morgen niet zulk mooi weer is ....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De doop van Maarten gevonden!

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

13 oktober 1748 in Monnickendam.

Ouders: Abraham Jacobsz en Maartje Jans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijk van Abraham Jacobsz en Maartje Jans in Monnickendam gevonden in boek 405a/405d.

Onderaan staat "Den 17e april met betoog na buijten"

Iemand enig idee wat dit betekent?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook wel bekend als de volgende formule:

Met attestatie

of

Met attestatie om elders te mogen trouwen

Dus: ondertrouw in plaats A en huwelijk in plaats B

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

aha, dus de 17e april zijn ze niet in Monnickendam getrouwd, maar zijn ze in een andere plaats getrouwd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij de huwelijkse bijlagen van het huwelijk tussen Cornelis Nomens en Maritje Kleijenberg zat zowaar de melding van het begraven van Maritje Jans ... de oma van Cornelis.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De huwelijksakte zelf heb ik nog niet kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

aha, dus de 17e april zijn ze niet in Monnickendam getrouwd, maar zijn ze in een andere plaats getrouwd?

Dat kan, maar het kan ook een week (of meer) later zijn geweest. Ze krijgen een attestatie mee dat de ondertrouw in Monnikendam probleemloos is verlopen. In de plaats waar ze trouwen zijn, als het goed is, de geboden ook al gegaan en dan kunnen ze daar bij de eerstvolgende gelegenheid trouwen, desnoods op dezelfde dag, maar "het gaan van de geboden" kan ook overlappen of opeenvolgen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

tja, dan wordt het flink zoeken in de buurt.... naar plaats en naar datum.

Ik heb overigens ook het begraven van Abraham Jacobsz gevonden in de bijlagen bij bovengenoemd huwelijk...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooie vondsten allemaal Frank! Zou je de juiste link naar het huwelijk van Abram Jacobsz X Maritje Jans nog kunnen geven, of de huwelijksdatum?

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tuurlijk.

Eerst het huwelijk van Cornelis Abrahams Nomes met Maritje Kleijenberg in Katwoude.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Let hierbij op de term "jongman" bij Cornelis ... hij is 76 en trouwt dus voor het eerst(!) met een 25 jarige dame..... een verzorgster "veilig" stellen?

Het huwelijk van Abraham Jacobsz en Maartje Jans:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

1 april aangekondigd en 17 april "met betoog" ergens anders naar toe gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Abraham en Maartje zijn niet naar Edam gegaan om te trouwen ... ook niet naar Amsterdam (tenminste ... wat ik heb kunnen vinden), niet naar Purmerend en niet naar Landsmeer.

Het zou leuk zijn als ik het kan vinden, maar ik heb het vermoeden dat het ijdele hoop is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De enige huwelijksvermelding die ik nog vond was die voor het gerecht, eveneens op 2 april te Monnickendam.

Zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, DTB | Monnickendam | 1718-1764 | Monnickendam DTB 24: Trouwen voor het Gerecht 1718-1764, blz 95.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zou dat het zijn?  Ondertrouw in de kerk, "burgerlijk" huwelijk voor het gerecht, geen huwelijk voor de kerk?  Dat kennen we hier in het Noorden nauwelijks, ik kan het dus niet goed inschatten.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De enige huwelijksvermelding die ik nog vond was die voor het gerecht, eveneens op 2 april te Monnickendam.

Zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, DTB | Monnickendam | 1718-1764 | Monnickendam DTB 24: Trouwen voor het Gerecht 1718-1764, blz 95.

groeten van Jacqueline

Dat is mooi. Die had ik niet daar verwacht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 19 July 2013 om 16:07 zei Petra:

Zou dat het zijn?  Ondertrouw in de kerk, "burgerlijk" huwelijk voor het gerecht, geen huwelijk voor de kerk?  Dat kennen we hier in het Noorden nauwelijks, ik kan het dus niet goed inschatten.

Petra.

Het lijkt te kloppen. Ik heb in de omgeving in NH-kerkboeken gezocht, maar tot nu toe niets kunnen vinden. Het is dus met recht een mooie vondst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...