Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Anna Maria Kniest (geb. Amsterdam 1802)


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Is er iemand die de moed heeft om voor mij in de Amsterdamse registers te kijken?  Ik heb al wel wat geprobeerd, maar het is zo helemaal Niet Mijn Ding dat ik nog eerder persoonlijk naar Amsterdam zou afreizen dan dat ik on-line ga zoeken...

Het gaat mij om de levensloop van Anna Maria Kniest, R.K. gedoopt te Amsterdam ('t Boompje) 22 juli 1802. Haar ouders waren Gerardus (ook: Gerhardus, Gerrit) Kniest en Anna Ho(o)gendorp.

Uit dat huwelijk (niet in Amsterdam gespot) werden daar nog meer kinderen gedoopt: in 1806 Daniel, in 1811 Alida, misschien ook nog andere, dus het waren er geen passanten.

Het gaat me niet primair om de ouders (al wil ik wel graag weten wat de vader van beroep was, en hun overlijdensakten). Maar wat is er van Anna Maria geworden? Zij verbleef tussen 1816 en 1823 in Groningen in een internaat, ze had daar linnennaaien geleerd, en in principe ging ze in de zomer van 1823 weer terug naar haar ouders (vermoedelijk dus in Amsterdam).

Is ze daar getrouwd, is ze er overleden? Ik zag haar niet in WieWasWie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Petra,

Verrassing: de achternaam van Gerrit is opgeschreven als Kneest.

inschrijvingsdatum:

10-04-1801

naam bruidegom:

Kneest, Gerrit

naam bruid:

Hogendorp, Anna

bronverwijzing:

DTB 647, p.401

opmerkingen:

Huwelijksintekeningen van de KERK.

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Ondertrouwregister: NL-SAA-26234869

En met die gegevens kom je snel uit bij:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

O dank je wel, Richard! 

Gerrit Kneest, 36 jr., Rooms, buiten de Lydsepoort op't Singel, geassisteerd met zijn moeder Sara van der Sloot op de Prinsengraft bij de Martenstraat,

otr. Amsterdam 10 april 1801

Anna Hogendorp, van onder Amstelveen, 33 jr., Rooms, op't Singel, met consent van haar vader Pieter Hogendorp, te Zilvolde.

Beiden ondertekenen.

Accoord met deze transcriptie? Staat er echt "Lydsepoort">

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, er staat Lydsepoort, en geen Martenstraat maar Hartenstraat.

En op 't Singel bij de Warmoesgracht.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels de doop van Gerrit (als: Gerardus Henricus, 1764) ook gevonden... maar daarmee werk ik de verkeerde kant op. Wat was Gerrit's beroep en wat werd er in de 19e eeuw van het gezin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Verkeerde kant? Nee hoor, hoe meer info hoe beter.

Vandaar hier even de doop van Anna:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Staat genoteerd!  Dank.

Grappig... de vier grootouders heetten Adrianus en Sara, resp. Pieter en Beatrix. Tot dusver heb ik drie kinderen: Anna Maria, Daniel, en Alida. Geen spoor van vernoeming.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Okee,

Dan gaan we nu even de andere kant op. Amsterdam is een beetje bewerkelijk wat dat betreft. Uitgangspunt is altijd de 10-jaren tafel, die gesorteerd is op alfabet.

Met behulp van Genver (www.genver.nl) kom je snel bij de juiste scan uit.

Toegegeven, het vergt wat heen en weer bladeren, maar als je dat thuis kunt doen is het wel zo prettig.

De 10-jaren tafel wijst uit, dat het overlijden van Gerrit Kniest is aangegeven op 24 september 1824.

Voor dat jaar zijn er twee boeken met overlijdensaktes. Als je pech hebt, moet je ze allebei doorwerken. Ik had mazzel, ik vond de akte al in het eerste boek.

Zie: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard, dat is prettig!  Gerrit Kniest, overleden in het Buitengasthuis, wonende Foelystraat, slepersknecht, 57 jr., 23 sept. 1824.

Goed gelezen?  Zijn vrouw staat erbij, zijn ouders niet, maar die kennen we al. En... zijn beroep, dat helpt!

Nog een vraag: dat Buitengasthuis (als ik het goed las tenminste) is dat een hospitaal, of juist een "gesticht", inrichting, bejaardenhuis of vul-maar-in?  (In Groningen is een gasthuis... een hofje.)

Hartelijk dank,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Petra,

Nee hoor, het is een (soort) ziekenhuis. Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)

Er was ook een binnengasthuis en dat heeft bestaan tot 1981.

Ik vermoed dat je nu wel een bezoekje aan Amsterdam kunt brengen, om daar archief 5268 te raadplegen.

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Er staan meerdere afbeeldingen van het Buitengadthuis op de site van stadsarchief Amsterdam.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is leuk om te weten!

Maar in feite weet ik al genoeg over hem. Ik ben NU op zoek naar de dochter, dus dat zou ook een bezoek waard kunnen zijn... tenzij ze natuurlijk naar elders is vertrokken.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijken van Amsterdam staan inmiddels is wiewaswie. Dus is zij niet gehuwd in Amsterdam. In het bevolkingsregister Amsterdam 1852-1853 komt zij niet voor.

Overigens wel een Lijda Kniest 28-05-1809. Familie??

De overlijdensaktes dan. In de 10 jaren tafels overlijden Amsterdam 1823-1832, 1833-1842 en 1843-1852 komt haar naam niet voor.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

O Bart, dank je!  In WieWasWie had ik al gekeken, maar ik wist niet meer, of niet precies, wat daar van Amsterdam in stond. Ik had dat stukje Bevolksregister on-line wel ingezien... geen Anna Maria. Ook dus niet in de overlijdens (tot dat tijdstip), dan wordt het wel erg lastig. Misschien elders in Nederland terechtgekomen... maar zoals gezegd: niet in WieWasWie opgenomen.

Lijda zal misschien haar jongere zusje zijn geweest (Alida, geb. begin 1811) met een verkeerde geboortedatum?  Bevolkingsregisters hebben daar een handje van. Of anders een nichtje. Het is in elk geval niet van veel belang, altijd mooi om iets af te ronden natuurlijk, maar ik ben in principe niet bezig met de genealogie Kniest maar met Anna Maria.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De inhoud van WieWasWie is niet direct te vinden. Tenminste niet door mij. Ik kies voor sitemap rechts boven. Op de volgende pagina vind je in de rechterkolom "Wat vind je op Wie Was Wie? Klik je vervolgens op -over de inhoud- dan kun je de actuele inhoud downloaden als exell bestand of als pdf. Ik vind het jammer dat de sortering niet op plaatsnaam is gedaan maar op meewerkende archiefinstanties. Maar met de zoekfunctie kun je het dan goed vinden. Het is wel handig om af en toe te controleren welke aktes men al heeft opgenomen, want dat bespaart veel tijd.

met vriendelijke groeten, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed idee... daar ga ik ook eens mee oefenen!

Maar nu toch eerst maar slapen.

Ik moet zeggen, ik had niet verwacht dat er vandaag meteen al de nodige informatie gevonden zou worden. En verder dus maar hopen dat iemand Anna Maria nog ergens ziet opduiken.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik geef je hem toch maar... is een e.m. kniest 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

gek genoeg..ik kan het niet vinden in de boeken van Leiden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wie weet?  Ik heb de advertentie geprint en zal eens kijken wat ik ervan kan maken!

Bedankt,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De volgende stap zou zijn om te kijken of Anna Maria in Amsterdam getrouwd is. Probleempje is wel dat de 10-jaren tafels alleen de namen van de bruidegoms bevatten. Op de studiezaal in Amsterdam staan wel indexboekjes op naam van de bruiden. Die boekjes heb ik nog niet online gezien, maar ik kan er overheen hebben gekeken.

Het wordt dus toch echt wel een tripje naar Amsterdam, vrees ik. Maar je kunt er een dagje uit van maken, dan is het niet zo 'erg'...

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hebt groot gelijk, Richard. Het probleem zit hem in de treinreis (2 x 3 uur) en in mijn mobiliteit, enfin, het zal er nog wel eens van komen. Ik spaar dan een aantal zaken op!

Het is overigens de vraag of ze daar weer is gaan wonen, want Bart meldde gisteren het volgende:

Huwelijken van Amsterdam staan inmiddels is wiewaswie. Dus is zij niet gehuwd in Amsterdam. In het bevolkingsregister Amsterdam 1852-1853 komt zij niet voor.

De overlijdensaktes dan. In de 10 jaren tafels overlijden Amsterdam 1823-1832, 1833-1842 en 1843-1852 komt haar naam niet voor.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Heb je het overlijden van haar moeder wel gevonden?

En waar zijn Daniël en Alida gebleven?

Ik heb helaas nog niets gevonden.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Petra:

Dat is inderdaad een forse reis. Dan is het inderdaad zinvol om dingen op te sparen. Thuis kun je inderdaad proberen om het overlijden van haar moeder op te zoeken, gewoon als oefening. Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn, maar oefening baart kunst. Je moet even over het dooie punt heen en je mag best hoera roepen als je het gevonden hebt.

Je weet in elk geval dat ze na 1824 is overleden.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goeiemorgen allen,

Ik was gisteravond uitgelogd, dus nu pas een reactie op de reacties hier.

@ Robert: de E.M. Kniest uit de advertentie was een Elisabeth Maria. Ze behoort misschien wel tot de familie, maar zeker niet tot deze "tak": andere ouders, andere locatie.

@ Joke: jammer!  Ze zal allicht niet tot de stand hebben behoord die überhaupt advertenties plaatste.

@ Richard: zodra ik moed heb verzameld, probeer ik het (weer) met Anna Hogendorp... En àls er wat uitkomt meld ik het uiteraard hier.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

overigens komt de naam Kniest ook in "alle groningers"voor...

op Ancestory kom ik maria aleida tegen en een maria wiens vader gradus heet, maar is weer te ver van de geboorte datum....maar k heb geen account meer daar en kan daar verder niets

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert, dat klopt -- AlleGroningers is altijd het eerste waar ik kijk. Helaas, een 20e-eeuwse overledene uit een Gelders dorpje, wiens moeder een Kniest is geweest. Valt niet te rijmen met Amsterdam!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Weet je dat er ook twee KNIESTen voorkomen in Waterland?

Achternaam Voornaam Rol                 Plaats                 Datum         Type registratie

1 Kniest.      Maria         geregistreerde Purmerend                 24-02-1887 bevolkingsregister

2 Kniest Antje         geregistreerde Edam met Volendam 09-05-1846 bevolkingsregister

Te zien op waterlandsarchief.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ook in Hoorn, in de 18e eeuw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Leuk, die reacties!  Ik bekijk ze allemaal.

En hoop doet leven: misschien dat we via dergelijke losse vermeldingen toch nog bij Anna Maria uitkomen. Stel dat ze ergens "obscuur" is getrouwd, dan zien we misschien een kind opduiken in de 19e eeuw...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik sta regelmatig op t punt een reactie te plaatsen, maar dan blijken de anderen me te snel af. Ik zoek wel vaak mee, want ik wordt immers zelf ook geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...