Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Dam in Vriesland


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Voor een Amsterdamse notaris in 1739 verklaart Hartog Isaac Levij dat zijn grootvader van moeders kant afkomstig was van Dam in Vriesland. (Het was denk ik een overgrootvader, van wie een kleindochter was geboren in Wittmund, OstFriesland).

Dam lijkt mij Appingedam te zijn, en dat lag/ligt in Groningen, maar heel vroeger was de hele noordelijke strook toch Friesland?

Zou dat voor het gevoel van de toenmalige Amsterdammers zo gebleven zijn?

Of zou het een andere plaats in hetzij Friesland hetzij OstFriesland geweest kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
hans vd Veen

"Dam" klinkt inderdaad meer Gronings dan Fries, dus ik denk dat u het meer in de richting van Ost Friesland moet zoeken. In Feldwerd, net boven Delfzijl, stond een klooster dat ook wel "oldeklooster bij den Dam" genoemd werd. Wellicht dat u in die omgeving moet zoeken. Zie ook :

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Met vriendelijke groet,

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het "bij den Dam" van Hans is uiteraard identiek met het al door Loes genoemde Appingedam...

"Den Dam" was lokaal de normale aanduiding. Er zijn natuurlijk àndere dammen geweest, bijvoorbeeld Onderdendam, maar ik kan me niet heugen dat die ooit deze afkorting meekregen. In West-Friesland zijn ook wel wat dammen te bekennen (Monnickendam) en in Friesland zelf misschien Damwoude?  Ik doe maar een greep.

Zonder nadere verduidelijking geef ik Appingedam de beste kansen. En er bestaan nogal wat boeken over Joden in de onderscheidene Groningse streken, dus ik zou die literatuur eens naslaan.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het Damwoude in Friesland van Petra lijkt mij niet.

Volgens Wikipedia:

Murmerwoude (Fries: Moarrewâld) is een voormalig dorp in de Friese gemeente Dantumadeel. Op 1 januari 1971 werden Murmerwoude, Akkerwoude en Dantumawoude samengevoegd tot Damwoude. Murmerwoude was het centraal gelegen dorp van de drie.

Dus een veel te nieuwe naam.

Groetjes,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik vond het volgende...

Dam (Hollands Kroon)

Ga naar: navigatie, zoeken

Dam

Buurtschap

Dam (Hollands Kroon)

Dam (Hollands Kroon)

Situering

Dam is een buurtschap in de gemeente Hollands Kroon in de provincie Noord-Holland.

Dam is de meest westelijke plaats van het voormalige eiland Wieringen. De plaats is erg klein en kent zowel boerderijen als een aantal huizen. Een aantal van de boerderijen zijn oude Wieringer boerderijen.

Tot 31 december 2011 behoorde Dam tot de gemeente Wieringen die per 1 januari 2012 in een gemeentelijke herindeling is opgegaan in de gemeente Hollands Kroon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Dan zie ik op: 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een doordruk of zoiets, daar heefrt men het ook over Dam (lichtere letters)

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat dit duidelijker

Zo te zien klopt mijn vondst in het bericht hierboven dus, Dam lag in de Wieringermeer. Oost-Friesland denk ik...voorheen een eiland...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En niet te vergeten Amsterdam 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

De Wieringermeer ligt boven West-Friesland, niet in OstFriesland. Heel onwaarschijnlijk dat een klein buurtschap op Wieringen bedoeld werd.

Appingedam heeft wel een lange joodse historie, Delfzijl ook. In Farmsum een joodse begraafplaats die in elk geval in 1680 al bestond.

Met OstFriesland aan de overkant lijkt het me eigenlijk niet zo gek dat ze dat Groningse land elders ook Friesland noemden. Voorlopig houd ik het maar op Appingedam, zolang ik geen duitse Dam kan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Oeps ....goed dat Dam klopt.... Maar om nu west met oost te verwarren, sorry dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Op een oude kaart van volgens mij deels ost- friesland ( hoop ik) staat de plaats Dam. Het ligt in het groningese deel en zal waarschijnlijk dus het huidige appingedam zijn.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...