Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Klaas Schreuder uit Uitdam


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een kwestie die me al een hele tijd bezig houdt.

Klaas Schreuder, wordt op 14 maart 1810 in Uitdam geboren en op 1 april van dat jaar gedoopt. Zijn moeder is Trijntje Klaasse Kroon, die op 14 april 1774 op Urk gedoopt werd.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Deze Trijntje was, toen Klaas Schreuder geboren werd, weduwe van Lubbert Buter, die op 4 januari 1804 in Uitdam overleed. Daarvoor was ze al weduwe van Jacob Cornelisz van Besten.

Klaas Schreuder trouwde op 15 april 1841 te Broek in Waterland met Dieuwertje Noomis.

Ik heb scans van de doop en het overlijden van Klaas Schreuder, de geboorteakte van Dieuwertje Noomis (van 3 april 1821 te Uitdam), de huwelijksakte met 7 bijlages en een gezinskaart.

Ik weet dat ik ooit iets heb gezien waarop staat dat iemand hem zijn familienaam gaf, maar dat stuk heb ik dus niet.

Wie kan me helpen de vraag te beantwoorden waar Klaas zijn familienaam vandaan heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

mmmm  je grossiert wel in de trijntjes-fijtjes en sijtjes ... 

Ik denk dat je zou moeten zoeken naar het overlijden van een Schreuder voor de geboorte van Klaas, dat kan dus medio 1809 tot begin 1810 zijn. Staat er niets in de bijlagen??  Neem toch aan dat Klaas erkend de naam Schreuder mocht dragen? Nadeel van het een en ander...ik kom bij overlijdens Uitham ook weer overlijdens van mensen uit/in Holysloot tegen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

mmmm  je grossiert wel in de trijntjes-fijtjes en sijtjes ... 

Mijn familie blinkt uit in originaliteit 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik denk dat je zou moeten zoeken naar het overlijden van een Schreuder voor de geboorte van Klaas, dat kan dus medio 1809 tot begin 1810 zijn. Staat er niets in de bijlagen?? 

Er staat inderdaad niets in de bijlagen hierover.

Hier is een link naar de eerste bijlage.... Het loopt tot en met scan 2204.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Annemarie_57

Het was vaak de gewoonte om een natuurlijk kind te vernoemen (met huid en haar, dus inclusief achternaam) naar de verwekker. Hij is nog net geboren voor de Burgerlijke Stand dus regels m.b.t. naamgeving waren er niet. In die tijd zie je sowieso nog vernoemingen met wat wij 'familienamen' noemen. Zo vind je in Vlaardingen en omstreken een Jan van der Weijden Korpershoek, waarbij Jan van der Weijden zijn voornaam is...... vernoemd naar een oom.......wel wettig geboren overigens....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat begrijp ik, Annemarie. Ik dit geval heeft hij echter geen familie met de naam Schreuder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ho ho...niet te snel..Schreuder kan de verwekker zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat idee heb ik ook wel, Robert. Het is alleen lastig te bewijzen als je het juiste document niet kunt vinden. Ik weet bijna zeker dat ik het een keertje heb gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb met Harmen Snel van het Stadsarchief Amsterdam gemaild of deze vraag. Hij is het met me eens dat een meneer Schreuder de vader zou moeten zijn van Klaas. Hij suggereert dat er een document net voor, of net na de geboorte van Klaas kan zijn opgemaakt, waaruit het vaderschap duidelijk wordt.

Ook stelt hij voor de notariële archieven uit Uitdam en omgeving door te spitten op een mogelijke verklaring omtrent de naam van Klaas.

Op zich een flinke klus, want ik vermoed dat er niet maar 1 notaris in de regio was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Op de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat:

1 Cornelis SCHREUDER, geboren in Broekermeer. Cornelis is overleden op 05-10-1846 in Broekermeer.

Cornelis kreeg een relatie met Maretje SCHIPPER, geboren in 1772 in Uitdam als dochter van Willem SCHIPPER en Maartje COPPELS. Maretje is overleden op 17-09-1844 in Broekermeer,

72 jaar oud.

Kinderen van Cornelis SCHREUDER en Maretje SCHIPPER:

1.Willem SCHREUDER, geboren op 03-02-1793. Overleden op 01-09-1855.

Nu zegt dit op zich niet veel over "mijn" Klaas Schreuder, maar het feit dat Cornelis een RELATIE kreeg en blijkbaar NIET TROUWDE met Maartje Coppels zou kunnen aangeven dat Cornelis het niet zo'n probleem vond om ongetrouwd vader te zijn van kinderen met de naam SCHREUDER....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...