Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Mooi boek: Matsewa - Voorne-Putten Geervliet en Zuidland


Gast Kèren

Recommended Posts

Gast Kèren

Van de week heb ik een mooi cadeau gehad, een boek!!

Ben er erg blij mee, ook al heb ik zover ik weet geen voorouders in het genoemde gebied. Zo blij, dat ik jullie er toch even van op de hoogte wil stellen ook als het al een poos terug uitgegeven.

Het heet Matsewa [=grafsteen] - Joodse begraafplaatsen op Voorne-Putten, Geervliet en Zuidland

Door Riet de Leeuw van Weenen-van der Hoek en Hanna van Toledo-Azulai en vele vele vrijwilligers.

Dit boek bestaat niet alleen uit foto's van grafstenen en transcripties, maar ook uit beschrijvingen de zaken er omheen, zoals de geschiedenis van de begraafplaatsen, Joodse aanwezigheid en Synagogen. Mooiste van alles zijn, vind ik en vast zeer arbeidsintensief geweest, de familiegegevens van de begravenen.

Dit is een boek die vrijwel elke genealoog met veel interesse zal lezen.

Wie wil kijken of het nog ergens te vinden is:

Uitgegeven in 1998 / ISBN 90-9011494-7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Kèren,

Kan ik eventjes brutaal zijn en vragen of er iets in staat over de van oorsprong Amsterdamse familie Z/Sondervan. Ik weet nl dat sommige leden van deze familie in Zuid-Holland hebben gewoond.

NB Sondervan is de tak die vnl in Amsterdam is gebleven, terwijl de Zondervanse tak begin 19de eeuw naar Limburg is gegaan.

Groetjes

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Tjonge wat brutaal, Sylvia!.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_goofy-smiley-15.gif" alt="|33">

Tuurlijk geen probleem:

In de index staan geen Zondervan en/of Sondervan.

Ben het boek momenteel van cover tot cover aan het lezen, mocht ik nog iets tegenkomen, dat meld ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo Kèren,

ik heb het boek toch maar even besteld, en vandaag per post ontvangen (2e hands uiteraard). En je hebt niets teveel gezegd: een mooi boek, interessant om de geschiedenis van de Joodse gemeenschap op zo'n eiland te lezen. Ik zal er nooit een voorouder in terug vinden, maar ben toch blij dat ik het heb.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Andries,

Wat hartstikke leuk dat je het boek ook hebt gekocht!!

Zelfs als je voorouders er niet in voor komen, is het erg interessant om te lezen.

Weet niet of je op de hoogte bent van de Joodse gewoonte om bij het bezoek aan een graf van een geliefde een steentje op het graf te leggen. In plaats van bloemen, die snel weer verwelken is het steentje een 'eeuwig' teken van aandacht voor hen.

Het boek is als dit steentje op het graf, voor allen die erin worden genoemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...