Member Group Maikel Galama Posted July 1, 2013 Member Group Share Posted July 1, 2013 Hoi allemaal, weet iemand een antwoord op mijn volgende vragen: Waar en wanneer trouwden Jacobus de Nekker en Maria van Krugte(n) ? Weet iemand de geboorteplaats resp. datum van deze echtelieden ? Wie waren de ouders van Jacobus de Nekker en Maria van Krugten ? Bruidegom: Rokus de Nekker Geboorteplaats: Sleeuwijk (Nb) Geboortedatum: zondag 26 maart 1809 Beroep: kolonist Vader bruidegom: Jacobus de Nekker Beroep: kolonist Moeder bruidegom: Maria van Krugten Beroep: koloniste Bruid: Diderika Heij Geboorteplaats: Amsterdam Geboortedatum: zondag 12 december 1813 Vader bruid: Antonij Heij Moeder bruid: Sara Mobron Gebeurtenis: Huwelijk Datum: donderdag 9 mei 1833 Plaats: Steenwijkerwold En het spreekt bijna voor zich: ik zal dankbaar zijn voor jullie hulp ! Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted July 1, 2013 Member Group Share Posted July 1, 2013 De naam VAN KRUGTEN is veel voorkomend in het Land van Heusden en Altena. Ik vond een site over die naam: Please login or register to see this link. Als je daarin op NEKKER zoekt vind je een gezin waar ook een Rokus in voorkomt. Misschien helpt je dat een beetje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Framegote Posted July 1, 2013 Member Group Share Posted July 1, 2013 Over Jacobus en Maria staat er: 7. Maria van Crugten, ~ Sleeuwijk 20-02-1774 (get. Maria van Dijk), tr. Woudrichem ± 1803: Jacobus Nekker, * ald. ± 1779, †vóór 1879. Uit dit huwelijk zijn twee kinderen geboren. De Rokus/Rochus die ik eerder noemde was een VAN CRUGTEN, maar de naam zit zeker in de familie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted July 1, 2013 Member Group Share Posted July 1, 2013 Bevolkingsregister van de Maatschappij van Weldadigheid Jacobus de Nekker, geboren op 01-11-1776; plaats van herkomst: Sleeuwijk (N.Br.); godsdienst: herv.; aangekomen op 23-06-1823; ingeschreven in Willemsoord als kolonistenvader; overleden op 02-01-1854. Ingeschreven als wonende op hoeve: 12 (inv.nr. 997); 25 (inv.nr. 998). Bijzonderheden: Jacobus De Nekker is een kolonist. Arbeider, deed graafwerk o.a. in de landbouw. Uit de contributie van het Arrondissement 's Hertogenbosch. Op aankomstdatum geplaatst in kolonie III, Willemsoord. Op 01-04-1828 aangesteld als wijkmeester in III, fl.5.-- per week, later fl.3.-- Op 30-04-1837 is de hoeve overgeschreven op zoon Johannes en de vader bij hem ingedeeld. Op 31-03-1840 naar kolonist T.L.Titsing in III en per 12-11-1840 weer bij zoon Johannes en aldaar overleden. Gehuwd met Maria van Krugten, geb. 14-02-1772 en overl. 02-09-1835. Uit het huwelijk zijn 4 kinderen geboren. NB: het is niet mogelijk kopieën te bestellen van de inv.nrs. 997, 998, 1610, 1611 en 1675-1681 Overzicht van de familieleden Zie Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group henk elsinga Posted July 1, 2013 Member Group Share Posted July 1, 2013 Dag Maikel, De achternaam -de Nekker- is mogelijk van oorsprong een West-Vlaamse naam. Deze naam wordt ook geschreven als -de Necker- en ge kunt hem ook aaneen schrijven als -Deneckere-. Plaatsen waar deze naam voorkomt zijn o.a. Oostduijnkerke, Steene, Eekelsbeeke (Esquelbecq), Oostende en Brugge. Via de VOC kwam deze naam naar Vlissingen, Middelburg en Rotterdam, maar hij zal hier niet zo dik gezaaid zijn. Jacob de Necker, Adelborst uit Iperen, is uitgevaren voor de VOC op 12 april 1668 met het schip Zuidpolsbroek. Dit is geen direct antwoord op je vraag, maar het helpt misschien wel om verder te komen. Om het gat van meer dan honderd jaar te vullen, zou ik verder zoeken naar miliciens en soldaten in havenplaatsen en Garnizoensplaatsen. mvrgr, Henk Elsinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted July 1, 2013 Author Member Group Share Posted July 1, 2013 Hoi allemaal, ik kom er vanavond niet meer aan toe om jullie reacties te bekijken en/of te verwerken. En morgen hoop ik de hele dag van het mooie weer te genieten. Vanaf woensdag of donderdag denk ik serieus aandacht aan dit door mij gestarte onderwerp te kunnen geven, ik hoop dat jullie dat accepteren.......... Weglopen doe ik in ieder geval niet ! Please login or register to see this image. /emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group jacqueline Posted July 1, 2013 Member Group Share Posted July 1, 2013 Hallo Maikel en anderen, Please login or register to see this link. Maria van Krugten gedoopt op zondag 20 februari 1774 Sleeuwijk (NB) Vrouw getuige: de Vader en Maria van Dijk Ouders: • Jacob Dirkzn. van Krugten • Anneken van Dijck Bron: Sleeuwijk en fort De Werken, dopen, 1631-1810 Archief: DTB-collectie inventarisnummer WDAM DTB 15,16 DTB-collectie Via Please login or register to see this link. nog wat meer over haar voorouders, en de vermelding van het gezochte huwelijk, wat daarna makkelijk te vinden was via Please login or register to see this link. Register Fijnaart en Heijningen, Schepenbank Trouwen 1797-1810 (deel 13) Datum ondertrouw 11-02-1804 Bruidegom Jacobus Nekkers Bruid Maria van Krugten Je kunt klikken op inzien register, op blz 80 van het doop-, trouw- en begraafregister | Fijnaart en Heijningen | Schepenbank Trouwen 1797-1810 (deel 13) vind je het huwelijk. Jacobus blijkt geboren te ? onder het gebied van Pruissen. Groetjes, Jacqueline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted July 3, 2013 Author Member Group Share Posted July 3, 2013 Hoi allemaal, Frank, Ludmilla, Henk en Jacqueline, bedankt voor jullie bijdragen. Vrijwel alle vragen zijn nu -op enkele dtails na- beantwoordt. 1) Kan iemand de geboorteplaats in Pruissen van Jacobus de Nekker lezen of plaatsen ? Iets als Ramoste ???? 2) de ondertrouwdatum is dus 11-02-1804 te Fijnaart en Heijningen. De trouwdatum is niet te vinden ? Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group henk elsinga Posted July 3, 2013 Member Group Share Posted July 3, 2013 Dag Maikel, Als geboorteplaats in de akte lees ik Remerlo. Dit is w.s. Rehmerloh, gelegen ten ZW van Minden, tussen Hüllhorst en Kirchlengern. mvrgr, Henk Elsinga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Maikel Galama Posted July 4, 2013 Author Member Group Share Posted July 4, 2013 Hoi Henk, dat zou heel goed kunnen ! Misschien tzt maar even kijken of ik daar verder mee kan komen. Bedankt. Groetjes, Maikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts