Jump to content

Gezocht: ouders van Johanna Donkers

Hans
 Share

Recommended Posts

• Member Group

Graag zou ik wat hulp krijgen met een vastgelopen vraagstuk - wie waren de ouders van Johanna Donkers?

Johanna (Janna) Donker(s) overleed in Zwolle op 21 oktober 1832 te Zwolle, oud 67 jaar. In de overlijdensakte staan helaas geen ouders genoemd. Zij is getrouwd op 12 november 1792 in Zwolle met Hendrik Louman en kregen - zover ik kon vinden - de volgende kinderen, allen geboren in Zwolle:

1794 Pieter

1796 Hendrikus

1797 Gerrit

1799 Johannes

1801 Jacob

1803 Johanna

1805 Johanna

1807 Johannes

1809 Gerritdina

1811 Arend

Bovenstaande zou kunnen suggereren dat haar vader Hendrikus of Gerrit Donkers heette, en haar moeder wellicht ook Johanna (vernoemingsregels). Maar waar haar ouders te zoeken?

Ter completering, een aantal van de kinderen zijn een of meerdere keren getrouwd, hieronder het overzicht:

Pieter X (1821) Johanna Cornelia Bunskerken

Hendrikus X (1825) Berendina van Essen, X (1831) Harmina Borggreve

Gerrit X (1822) Henderina van de Berg, X (1839) Aleida Gerritdina Vixeboxse

Jacob X (1827) Cornelia Voskuil

Johannes X (1832) Aaltje Visscher

Gerritdina X (1833) Klaas ter Wee, X (1840) Jacob van der Kolk

Kunt u mij helpen mijn zoektocht vlot te trekken?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

Hans

PS: deze vraag staat ook op een ander forum, maar bleef tot op heden onbeantwoord

• Member Group

Wat ik gevonden heb - een geboorte in 1765 - staat of valt met het feit of Johanna (Janna) Donker(s) bij haar huwelijk in 1782 al Donker(s) heette.

Zo ja, dan mag je onderstaande link vergeten.

Please login or register to see this link.

Geboorte-inschrijving bij het gerecht Zwolle van Janna * 4 Jan 1765 do van Jan Teunis en Hendrikjen Hendriks

• Member Group

Hierbij een "voorwaardelijke" mogelijkheid...

Die voorwaarde is het tijdige overlijden van Hendrik Louman. In dat geval worden in de huwelijkse bijlagen van de kinderen uit het huwelijk Louman-Donkers niet alleen de gegevens vermeld over hun ouders, maar ook over die van hun grootouders. En dan vind je hopelijk die namen!  Als de ouders nog leven, dan is hun toestemming voldoende; zijn ze beide dood, dan wordt gevraagd naar de toestemming van de grootouders.

Let wel, dit is allemaal theoretisch, want niet elke gemeente was dienaangaande even streng en de praktijk is weerbarstig. Maar tot 1843 was dit officieel vereist. Nu, je hebt een heleboel kinderen en een paar ervan (her)trouwen na de dood van Johanna in 1832. Eerst-aangewezen om te controleren zijn de huwelijken van Johannes (ook 1832) en Gerritdina (1833). Daarna Gerrit (in 1839) maar dat is een tweede huwelijk en dan zijn ze allicht wat soepeler geweest.

En als Hendrik Louman pas na 1840 stierf, dan heb je hier niets aan, want dan gaf hijzelf nog gewoon toestemming.

Groet,

Petra.

• Member Group

Hans,

Ik heb bij de bijlagen* bij het huwelijk van Gerritdina in 1833 het volgende gevonden: omdat zij van de grootouders van beide zijden geen informatie heeft over het overlijden daarvan, laat zij ten behoeve van haar huwelijk een akte van bekendheid opmaken (21 jan 1833)

te vinden:

Succes met je zoektocht.

• Member Group

Hartelijk dank voor al deze behulpzame reacties!  Weer wat nieuwe invalshoeken waar ik niet zo snel aan had gedacht.

In antwoord op een aantal van de wedervragen:

- Het geloof is NG;

- Hendrik Louman is eveneens in Zwolle overleden, op 16 augustus 1829, oud 68 jaar.

- Bij het huwelijk (12 november 1792) wordt de achternaam Donkers al genoemd, zie pagina 3 (ingetekend 20 oktober 1792):

MVG

Hans

• 8 years later...
  • Member Group

Met het digital beschikbaar worden van vele bronnen kunnen oude zoekvragen nieuwe impulsen krijgen, zo ook hier. In het NH lidmatenboek 5, blz 126 wordt Janna Donkers genoemd met een attestatie uit Raalte! Aangezien zij overleed in Zwolle op 21 oktober 1832 te Zwolle, oud 67 jaar, zou zij omstreeks 1765 gedoopt kunnen zijn. Echter, de dopen in Raalte (via www.vpnd.nl) geven geen eenduidig uitsluitsel, ook kijkende naar de vernoemingen van de hierboven genoemde kinderen. Iemand nog een idee?

• Member Group

het lidmaatregister van Raalte: 06.05.1787 ingekomen vanuit Zutphen [

]:

Please login or register to see this attachment.

Edited by JPB

• Member Group

ze is in Zutphen op belijdenis aangenomen als lidmaat in december 1786 [

]

Please login or register to see this image.

/monthly_2021_10/image.png.88275bf95359f44f357f895da2730a72.png" />

• Member Group

misschien nog interessant als aanvulling voor uw gegevens de inwonerlijst van 1816, Sassenstraat 35 [

] en van 1833 [

]

Edited by JPB