Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

kunnen jullie voor mij de volgende aktes uitpluizen


ingetje van niedek

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

ik heb een aantal aktes maar ik kan haast niet lezen wat er staat ik weet dat ze over matheus brouerius van niedek gaan maar meer kan ik er niet van brouwen

wil graag weten of zijn ouders en haar ouders vermeld worden

alvast bedankt voor de moeite

gr ingetje

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De eerste akte (trouwakte) vermeld geen ouders. Wel geboorteplaats van de bruidegom Engelroode (?) en woonachtig in Amsterdam en van de bruid geboren en woonachtig in Nieuwkoop

Op de volgende site staat ook enige vragen omtrent deze persoon vermeld

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mattheus Brouerius van Nidek

bron Burgerlijke stand - overlijden Nieuwveen 1823-1832

aktenummer 16

naam Mattheus Brouerius van Nidek (zoon)

(68 jaar, gepensioneerd ontvanger der directe belastingen, geboren te Zoelmond, wonende te Nieuwkoop)

aktedatum 29-11-1824

overlijdensdatum 27-11-1824 om 03:00 uur te Nieuwveen, ten huize van Abraham Oppelaar van Eijk, schoonzoon

vooroverleden partner Jacoba van Bodegraven

aangever Abraham Oppelaar van Eijk, 38 jaar, klerk, Nieuwveen, schoonzoon

2e aangever Arie Oostenrijk, 37 jaar, kastelein, Nieuwveen

plaatsnaam Nieuwveen

instelling Streekarchief Rijnlands Midden

In de tweede akte wordt het overlijden gemeld van zijn vrouw. Zij is ten tijde van het overlijden (03-10-1805) 55  jaar. Dus geboren ca 1750.  Ze laat 6 kinderen na. Geen vermelding van ouders.

In het lijstje antwoorden op de site die ik hierboven hebt gegeven zit misschien voor jou nog wel interessante informatie betreffende zijn ouders.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om helemaal correct te zijn: de tweede akte is een declaratie van overlijden opgesteld ten behoeve van de aangifte voor successie. In deze verklaring heet zij Jacoba Bodegraven en de akte datum is 9 augustus 1808 (?? kan ook een ander jaar zijn)

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

dank je bart voor de moeite ik zou graag de preciese tekst willen hebben gezien ik het zelf moeilijk kan lezen tis voor mij erg onduidelijk wat er precies staat dat de eerste een huwelijksakte was dat wist ik al

ik heb de link bekeken en daar staat wel zijn ouders vermeld maar meer als wat ik heb staat er ook weer niet je zegt dat er in de akte staat dat zijn geboorteplaats engelroode is maar op de site van de link staat vermeld dat hij in zoelmond geboren is

ga maar op zoek naar zijn overlijden heb wel het gevoel dat het een belangrijk persoon is geweest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je de berichtenreeks waar ik de link van plaatste doorleest zul je ook informatie vinden over Zoelmond/Engelroode. Via internet vind je dat Zoelmond en Engelroode verwant aan elkaar zijn.

met vriendelijke groeten, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

ben ff gaan googlen op engelrode en zoelmond het is me nu duidelijk dat engelrode een kasteel of boerderijs was in zoelmond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Je wilt de hele akte in ABN hebben, zoals tegenwoordig gesproken en geschreven en dus niet alleen de informatie van de personen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

ja in abn als dat mogelijk is ik kan sommige woorden niet echt lezen en ik vind het leuk om de aktes ook in abn er naast te hebben zodat ik zelf ook goed begrijp wat er staat in de tijd van deze aktes schreven ze weer heel anders als na 1800 dat kan ik wel goed lezen en begrijpen

bedankt voor de moeite

gr ingetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Op heden de 17e november zijn voor de ondergetekende ??-schout en Schepenen van de vrije Heerlijkheid ban Nieuwkoop en Noorde& ?? persoon gekomen en gecompareerd (terzijde gestaan of vergezeld) Mattheus Brouerius van Nidek, Man Geboren te Engelzoode en wonende te Amstram,

als Bruidegom te ene, en Jacoba Bodegraven, jonge dochter, geboren en wonende te Nieukoop,

Als bruid te andere zijde, welke de andere (elkander dus) vrijmoedig en ongedwongen van iemand (zo zij verklaarden) met hand en mond Trouw belofte deden, gevend zulks de genoemde Mattheu etc etc aan haar Jacoba Bodegraven

als Bruid aan de andere zijde, en haar dus aan neemt als zijn wettige huisvrouw en zij Jacoba aan hem Mattheus

haar vrouwelije trouw en hem dus ook anneemt als haar wettige man, huisheer en voogd, met beloften over en weer gedaan om Lief, leed nog eem geen andere zaken aan te gaan, te verlaten, en zulks in goede eendracht, minne en liefde onder de band van het huwelijk als wettige man en vrouw: met de andere eerlijk en Godszakelijk volgens ?? Gods te leven. gedurende zo lange tijd en wijle, tot de dood het tegenwoordige ?? huwelijk zal hebben gescheiden, toy welke God Almachtig op dat hij zelve haar (rest kan ik niet zo snel omzetten, ik ben niet kerkelijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wie weet heb je er iets aan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

dank je robert ik zal het later uitprinten en er bij doen ik moet nu ff andere dingen doen ik zal later ook de link gaan bekijken

nogmaals mijn dank

gr ingetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...