Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wiedemeijer, Purmer .... in regio Waterland


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Op 18 december 1825 trouwen te Nieuwendam Gerrit Pauws en Trijntje Wiedemeijer.

Op de huwelijkse bijlagen staat voor Gerrit Pauws bij het certificaat van de Nationale Militie dat hij is geboren op 26 december 1803. Op het uittreksel van het doopregister staat dat hij is geboren op 23 december 1803.

Nu kan ik de originele doopinschrijving niet vinden.... Hij zou geboren/gedoopt zijn in Zunderdorp.

De ouders van Trijntje Wiedemeijer zijn Bart Wiedemeijer en Antje Bart.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zij laten Trijntje dopen in de Evangelisch Lutherse Gemeente in Monnickendam.

Dit is slechts het (makkelijke?) begin, want het doel is om Jacob Wiedemeijer en zijn vrouw Geesje Bart te vinden en ook Jan Jansz Bart en zijn vrouw Aaltje Purmer ... de ouders van resp. Bart Wiedemeijer en Antje Bart.

Misschien zelfs een familieconnectie tussen Geesje Bart en Jan Jansz Bart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 89
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    55

  • Petra

    13

  • Robert Leukfeldt

    13

  • Ludmilla

    4

  • Forumleden Groep

Op de doopinschrijving van Antje Bart staat dat ze de dochter is van Jan Jansz Bart en Aaltje Purmer met getuige Trijntje Engels, huisvrouw van Jan Purmer.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Op haar overlijdensakte staat echter dat haar moeder Aaltje Smit heet .... Zou ze haar familienaam hebben veranderd?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik raak nu al de draad kwijt.

Aaltje Purmer, die getrouwd was met Jan Jansz Bart, overlijdt op 15 november 1811 ... als Aaltje Jans Smit ... nou, ik wist al dat er twee familienamen werden gebruikt, maar .... haar overlijden wordt aangegeven door Bart Wiedemeijer en Reijer Oud .. en dan staat er iets in het Frans. Ik kan het woord "fils" begrijpen, maar wat daar achter staat niet.

is het Fils sa voisin? (zoon van haar buurman).

Bart Wiedemeijer is haar schoonzoon, maar daarover staat niets.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens mij staat er "fils et voisin", ofwel "zoon en buurman".

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

owww  maar dat kan gewoon een foutje zijn, ik ben dat zelf ook in aktes tegen gekomen, daar was een oom plots een broer.

Ze dronken wel eens een borreltje die kerklieden 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_nut.gif" alt="#">

Zunderdorp is volgens mij niet via internet fs te zien in die periode

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

in genoemde akte, jij gaat er vanuit dat broer en buurman op de twee eerder genoemde personen slaat. Kan dus ook gewoon op de 2e genoemde slaan...waar lees jij dat het de vrouw van Bart is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robert,

Ik zag je opmerking:

Zunderdorp is volgens mij niet via internet fs te zien in die periode

In dat geval kun je het beste kijken op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vul dan bij keywords bijvoorbeeld 'Zunderdorp' in.

In dit geval vind je de DTB (NH en RK) bij Nieuwendam waar jullie al mee bezig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

in genoemde akte, jij gaat er vanuit dat broer en buurman op de twee eerder genoemde personen slaat. Kan dus ook gewoon op de 2e genoemde slaan...waar lees jij dat het de vrouw van Bart is?

Dat ze met Jan Jansz Bart getrouwd was staat dus niet in die Franse akte, maar in eerder genoemde inschrijvingen. Evet terug kijken. En ja, het kan ook alleen op de tweede persoon slaan, maar het lijkt mij dat die dan ook Smit, of Purmer zou moeten heten en niet Oud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bekijk even de andere overlijdensakten in dat boek en je ziet dat het vaker voorkomt dat de twee aangevers na de tweede naam samen worden benoemd. Het "fils" slaat dus op de eerste, "voisin" is inderdaad de tweede.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het blijkt dat ik momenteel even een andere afslag neem ... Bart Wiedemeijer die trouwde met  Antje Jans Bart ... Ik ga even in haar familie door.

Haar ouders zijn dus Jan Jansz Bart en Aaltje Purmer (die ook wel eens Aaltje Smit genoemd lijkt te worden).

Aaltje is gedoopt op 14 juli 1748 in de Lutherse Kerk te Monnickendam.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zij is de dochter van Jan Purmer en Trijntje Engels. Jan Purmer overleed op 19 mei 1773 in Monnickendam...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu hecht ik uiteraard veel waarde aan (scans van) originele documenten en veel minder aan publicaties van anderen, maar toch .... ik vond deze site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

waar toch weer de naam Smit opduikt.

En dan terwijl ze bij alle dopen en ook bij het gaardersregister bij het overlijden van Jan altijd de naam PURMER hanteren.

Wat MOET ik hier nou mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Purmer of Smit kunnen een patroniem zijn, staar je niet blind op een 'achternaam' zeker niet in die tijd. Zo te lezen volg je zelf het juiste spoor en werden beide 'namen' gebruikt om Antje aan te duiden. Eén en dezelfde persoon lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Waarbij ik nog wil toevegen dat hij waarschijnlijk van Purmer kwam en dat later als eigenlijke achternaam werd gebruikt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, dat idee had ik ook, maar zijn dochter, die ook als PURMER gedoopt werd, heette weer SMIT toen ze overleed. Tenminste, in het Franstalige boek van de gaarder(?) in 1811. Het is wat verwarrend allemaal, maar we gaan door met zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Huwelijk gevonden!

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De bruidegom heet (nu) Jan Harmsz Smit en komt van Katwoude

Ook bij de gaarder heet hij zo.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Waarom staat hun trouwen twee keer in het gaardersregister? Of begrijp ik het verkeerd en betreft de onderste twee andere personen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, zie je de volgorde?  Bovenaan wordt de bruidegom door de gaarder aangeslagen... nihil.

En daaronder wordt zijn bruid op haar beurt aangeslagen: ook nihil. Mensen kunnen meer of minder rijk zijn, dus "doet" de belasting beide leden van een bruidspaar afzonderlijk! Pas na het huwelijk zullen de financiën wel in èèn pot gaan.  Check de volgende pagina's maar eens.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ah, ik zag wel vaker die aanslagen, maar dan werd alleen de bedragen apart vermeld als ze niet hetzelfde waren. Anders stond er vaak "beiden ... Nihil"

Ik heb dus nog niet eerder in deze regio gezocht. Bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Had je ook al een pm gedaan. Maar kom ook op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechts een paar Purmer tegen

En dan kom ik

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

tegen en daar staat dat smit ook wel purmer genoemd wordt, dus misschien toch dat afkomstig van Purmer??

rechts midden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gerrit en Aaltje zouden best familie kunnen zijn. De moeder van Aaltje is getuige bij de doop van Antje. Misschien dat de schoonmoeder van Gerrit getuige is bij de doop van Grietje.

Ga ik morgen uitzoeken.

Voor nu....weltrusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het overlijden van een Jan Purmer.

Ook dit plaatje begint completer te worden. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond het overlijden van Aafje Kraaij, vrouw van Gerrit (Jansen) Purmer (de zoon van Jan Purmer en Trijntje Engels). Haar overlijden is aangegeven op 8 maart 1774 in Monnickendam, samen met het overlijden van een kind. Het ziet er naar uit dat ze in het kraambed overleden is.

Haar man Gerrit blijft dan dus met (in ieder geval) twee kinderen van nog geen 10 jaar zitten en zal dus op zoek moeten naar een andere vrouw, om de kinders op te voeden.

Er zijn in dit gezin nog wel een aantal dingen die ik nog niet heb gevonden:

De doop van Aafje Kraaij.

De huwelijksdatum van Gerrit en Aafje.

Eventuele andere kinderen, buiten Trijntje (d. 26-06-1768) en Grietje (d.13-05-1770)

De overlijdensdatum van Gerrit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gerrit en Aaltje zouden best familie kunnen zijn. De moeder van Aaltje is getuige bij de doop van Antje. Misschien dat de schoonmoeder van Gerrit getuige is bij de doop van Grietje.

Ga ik morgen uitzoeken.

Voor nu....weltrusten.

Nou Antje Bart, dv Jan Jansz Bart en Aaltje Purmer is inderdaad het nichtje van Grietje Purmer, dv Gerrit Purmer en Aafje Kraaij.

De doopgetuige bij Antje is haar moeders moeder, Trijntje Engels.

De dooptgetuige bij Grietje is haar moeders moeder, Grietje Staken (of zoals ze bij de doop van Afie genoemd werd, Grietje Staak), vrouw van Hendrik Kraaij.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Trijntje Jans Bart overlijdt op 16 januari of februari 1805 in Ransdorp.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zij is dan weduwe van Jan Oudt.

Wanneer is zij dan met Jan Oudt getrouwd? Of is dit weer een andere Trijntje Jans Bart?

Op 13 juni 1780 wordt Aafje Gerrits gedoopt. Haar ouders zijn Gerrit Purmer en Aafje Jansz....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nu heb ik wel een echtpaar Gerrit (Jansen) Purmer en Aafje (Hendriks) Kraaij, die tussen 1768 en 1774 vier kinderen krijgen .... zou dit hetzelfde echtpaar zijn als de ouders van Aafje Gerrits?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

vraagje:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Links boven op pagina 78 staat een doop van Aaltje Bart. Zij is in Overleek geboren op 20 febr. 1796, maar is dat nou ook haar doopplaats? Of is dat toch Monnickendam? Ik kan het woord dat daar staat niet lezen... geen idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mening gevraagd:

op 15 februari 1784 wordt in Monnickendam Jan Jansz Bart gedoopt, zoon van Jan Jansz Bart en Aaltje Purmer.

Op 2 november 1849 overlijdt in Monnickendam Jan Janszen Bart, zoon van Jan Bart en Aaltje Purmer. In de overlijdenakte staat dat hij is geboren op 11 februari 1785.

Zouden ze zich in 1849 hebben vergist in het geboortejaar en zijn deze twee mannen dezelfde persoon? Ik heb het hele doopboek van Monnickendam doorgebladerd, maar een tweede Jan wordt er tussen 1780 en 1790 niet geboren uit dat huwelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Links boven op pagina 78 staat een doop van Aaltje Bart. Zij is in Overleek geboren op 20 febr. 1796, maar is dat nou ook haar doopplaats? Of is dat toch Monnickendam? Ik kan het woord dat daar staat niet lezen... geen idee.

In de doop daaronder staat ajusdem Latijn voor hetzelfde, dus geboren en gedoopt in Overleek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Zouden ze zich in 1849 hebben vergist in het geboortejaar en zijn deze twee mannen dezelfde persoon? Ik heb het hele doopboek van Monnickendam doorgebladerd, maar een tweede Jan wordt er tussen 1780 en 1790 niet geboren uit dat huwelijk.

Heb je gekeken in het begraafboek? Als Jan 1784 niet begraven is voor Jan 1785 dan is het aannemelijk dat de geboorte plaatsvond op 11 februari 1784 (ipv 1785) en de doop op de 15e zoals je gevonden hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de doop daaronder staat ajusdem Latijn voor hetzelfde, dus geboren en gedoopt in Overleek.

Mooi. Dank je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb je gekeken in het begraafboek? Als Jan 1784 niet begraven is voor Jan 1785 dan is het aannemelijk dat de geboorte plaatsvond op 11 februari 1784 (ipv 1785) en de doop op de 15e zoals je gevonden hebt.

Nou, ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik zie bij Monnickendam geen begraafboek staan.

.... oeps ... boeken gevonden .... "even naar specsavers"

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog een vraag:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wat is de doopdatum van Jacob, zoon van Barth Wiedemeijer en Antje Bart halverwege op de rechter pagina. Hij is geboren op 15 maart 1804, maar volgens mij mist het dagnummer van de maand april, wanneer hij gedoopt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...