Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wiedemeijer, Purmer .... in regio Waterland


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik heb het helemaal "opgeblazen", maar kan er nog steeds niets van maken. Goeie genade, wat onhandig.

Petra.

Dat probleem had ik ook, vandaar dat ik jullie hulp inriep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 89
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    55

  • Petra

    13

  • Robert Leukfeldt

    13

  • Ludmilla

    4

  • Forumleden Groep

nog iets wat ik niet begrijp. Als Jacob Wiedemeijer in 1743 al naar Monnickendam gaat "met vrouw", hoe kan het dan zijn dat hij in 1749 pas met haar trouwt?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zou kunnen natuurlijk. ik ben ondertussen al aan het zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, dat kan eigenlijk niet, want bij het huwelijk in 1749 was hij "jongman" en geen weduwnaar.

Andere optie: klopt dat tijdstip van de attestatie?  Of is het een latere lijst met oudere data erin?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het begraafboek van Broek in Waterland van 1742 tot en met begin 1749 doorgekeken en geen Jacob gevonden die een lijk aangaf dat zijn vrouw zou kunnen zijn ... en ook niemand die het lijk van de vrouw van een Jacob kwam aangeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 12 July 2013 om 21:14 zei Petra:

Frank, dat kan eigenlijk niet, want bij het huwelijk in 1749 was hij "jongman" en geen weduwnaar.

Andere optie: klopt dat tijdstip van de attestatie?  Of is het een latere lijst met oudere data erin?

Petra.

volgens mij staat er bij de inschrijving 1743 2 april voor/half over de naam Jacob.

De datum achteraan is 1745 13 april, hoewel er in een transcriptie staat dat het XV 145 13 april.

Het zou kunnen zijn dat die laatste datum hoort bij de volgende regel, waar een andere naam staat, maar logisch is dat niet .... er staat overal een datum VOOR.

De data op die pagina staan wel op volgorde. Het ziet er niet naar uit dat er wat tussen is gepropt, hoewel ... net voor/boven Jacob lijkt dat juist net weer wel het geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is inderdaad in geknoeid. Jij transcribeert:

1743 2 april Jacob Wiedemijer en zijn vrouw, uit oost-vrieslandt, x1745 .... 13 april.

en dat maak ik er eigenlijk ook van, met dien verstande dat het kruisje mogelijk een verwijzingsteken is. Hij staat namelijk ook schuin-boven "vrouw".

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

die X boven "vrouw" was me nog niet eens opgevallen. Dat lijkt inderdaad op een verwijzing. Als ik het zo interpreteer zou "zijn vrouw" pas een paar jaar na Jacob naar Monnickendam zijn gekomen, maar heeft hij haar alvast aangemeld.... ? Ik zou me kunnen voorstellen dat - ALS het zo is gegaan - de dominee bij de daadwerkelijke komst van "zijn vrouw" de aanpassing in het lidmatenregister heeft gemaakt.

Als "zijn vrouw" dus in 1745 in Monnickendam is aangekomen en in 1749 trouwt Jacob als jongman ... wie is "zijn vrouw" dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

DAT is de hamvraag...

Maar ik kan me niet voorstellen dat er twee Jacob Wiedemeijers actief waren. Aan de andere kant: de scheidslijn tussen weduwnaar en jongman was solide. Dat zou dan echt een vergissing moeten zijn, om niet te zeggen een stommiteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 12 July 2013 om 21:42 zei Petra:

DAT is de hamvraag...

Maar ik kan me niet voorstellen dat er twee Jacob Wiedemeijers actief waren. Aan de andere kant: de scheidslijn tussen weduwnaar en jongman was solide. Dat zou dan echt een vergissing moeten zijn, om niet te zeggen een stommiteit.

Zeker! In die tijd was "hokken" er niet bij.

Speculerend zou hij in 1745 gezegd kunnen hebben iets in de trant van "hier is de vrouw waarmee ik ga trouwen" en toen viel het kwartje bij de dominee die vervolgens de inschrijving verbeterde, waarna ze een paar jaar later werkelijk trouwden.

Ik weet niet of er een boete zou staan op een dergelijk verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij immigratie werd het natuurlijk wel makkelijker om te hokken. "Wie kent mijn gat in Keulen?"

Maar het waren kennelijk gevestigde kerkleden... ook in Duitsland al. Je kunt de gegevens op meer manieren interpreteren, maar het blijft wringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het ziet er dus naar uit dat er TOCH in twee plaatsen in Duitsland gezocht moet worden.

Wittmund en Hannover?

Een stukje Oost Friesland hoorde destijds, geloof ik, ook bij Hannover, dus het zou vest kunnen dat ze beiden uit Oost Friesland kwamen ....

Ik ben inmiddels niet meer gerust op de transcriptie van de Volmer groep, dus met er een andere bron gezocht worden. Ik hoop dat iemand iets weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat je Wittmund toch moest meepakken... ja, daar was ik al bang voor. En Hannover, daarmee bedoelen ze vast niet alleen de stad, dus dat wordt een hele onderneming. Misschien via de naam Wiedemeijer, die tamelijk karakteristiek is?

Als je op "Wiedemeijer" googelt, waar zitten dan de hedendaagse kernen?  (Facebook-type meldingen, bedoel ik.)

Ik haak af voor vanavond. Zoek ze!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kan niet anders dan Wittmund meepakken. Het staat echt vermeld bij Geesje Bart. Als je op Ost Friesland googlet kom je onder andere ook een plaatje tegen waarop Oost Friesland tot voorbij Hannover komt, met een hap er uit voor Oldenburg.

Maar ik stop er ook mee voor vandaag. Morgen weer een dag.

Truste iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb gisteravond mijn verhaal in een email gezet en aan de emeritus dominee uit Monnickendam gestuurd met de vraag wat zijn mening over het vermeende hokken van Jacob en Geesje is.

Vanmorgen kreeg ik antwoord, met een drietal bijlagen die zijn mening onderbouwen.

Helaas gaat hij uit van de correctheid van getypte transcripties, want die heeft hij me gestuurd, zonder vermelding van de originele bron. Hij gaat voorbij aan de datum die vooraan in de regel bij de binnenkomst van "Jacob Wiedemeijer en zijn vrouw" staat.

Ik moet zeggen dat dit me een beetje teleur stelt.

Wel heb ik inmiddels de geboortes van de 6 kinderen van Jacob en Geesje gevonden in Broek in Waterland, Overlijden 1806-1811 Huwelijksaangiften, Geboorten, Overlijden 1750-1890, 1780-1879. Daar staan per jaar lijstjes met geboren en gestorven personen. Erg handig.

De kinderen:

Jacob, geb. 05-04-1750

Trijntje, geb. 06-10-1751

Jan, geb. 09-03-1756

Hendrik, geb. 17-07-1760

Grietje, geb. 04-01-1761

Bart, geb. 10-04-1767

Ik ben ook erg benieuwd waar de naam JOHANNSEN vandaan komt die ineens aan Geesje Barth gekoppeld wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, ik zie dit nog net voor ik de deur uit ga.

Een spontane reactie: het is duidelijk dat het huwelijk in 1749 klopt: tevoor waren er dus geen kinderen, niet vanaf 1743 en niet vanaf 1745.

Het loopt spaak bij die eerdere data in de lidmatenlijsten. Toch een eerdere vrouw, ondanks de vermelding uit 1749 dat hij jongman was? Hoorde dat "Johannsen" dan misschien bij haar? (zal wel niet, ik heb de details niet paraat).

Of is Johannsen gewoon Geesjes patroniem? Kan best, ik heb vrouwen (wel in wat vroeger tijdvak) die beurtelings voorkomen als Trine (alleen voornaam), Trine Jansen ("echt" patroniem), Trine Pieters (naar haar man) of Trine Beerts (achternaam) -- de vader was dan Jan Beerts en de echtgenoot een Pieter Nogwat. Dit voorbeeld is fictief, maar het verheldert wel.

Ben weg,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens het emailtje zou de dominee destijds een fout hebben gemaakt bij de inschrijving en dat later hebben gecorrigeerd. De verwijzing en andere datum achteraan in de regel zou volgens het emailtje een correctie op de eerdere datum zijn.

Geesje zou, volgens sommige "bronnen" Geesje Barts Johannsen heten. Omdat dit (op z'n minst) secundaire bronnen zijn heb ik die niet opgenomen in mijn bestand, maar alleen op een kladje naast m'n computer gelegd. Ik wil eerst zelf ergens iets zien waar dat op staat geschreven en niet getypt. Volgens mij hadden ze in de 18e eeuw nog geen typemachines....

Net als de PAUWS en RUTS zoektocht is deze ook erg interessant. Leuker dan zo alles kunnen vinden, hoewel dat voor de verandering ook wel eens aangenaam is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Even op de scan van 2 x Bart, da t kan toch een broer of zus zijn?

Overigens groeten vanuit een zeer zonnig kreta 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_beach_r.gif" alt="be00">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Even op de scan van 2 x Bart, da t kan toch een broer of zus zijn?

Overigens groeten vanuit een zeer zonnig kreta 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_beach_r.gif" alt="be00">

Is het zulk slecht weer op Kreta dat je aan genealogie gaat doen? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens de heer Groot (de em.dominee) staar er niet 1743 2 april, maar 1745 22 april. Eigenlijk lijkt dat wel beter te kloppen, want een 3 ziet er in dat handschrift anders uit.

Dan kloppen die data beter. Blijkbaar heeft de dominee achteraf de datum ingevuld en later verbeterd.

Het blijft een vraag waarom niet de naam van "zijn vrouw" is genoemd, terwijl dat bij andere inschrijvingen wel gebeurde. Het kan zijn dat er "een ongetrouwde vrouw" werd bedoeld, maar zeker is dat niet en ik ben bang dat daar niet meer achter te komen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Nee...het is hier schitterend, maar soms moet je toch even de schaduw opzoeken.

Dat Johanson kan toch net als bij ons gewon verwijzen naar de vader, hoewel son staat voor zoon, zou ik denken, maar misschien was dat in duistalnd anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nee...het is hier schitterend, maar soms moet je toch even de schaduw opzoeken.

Dat Johanson kan toch net als bij ons gewon verwijzen naar de vader, hoewel son staat voor zoon, zou ik denken, maar misschien was dat in duistalnd anders.

Ze heet Geesje Barts Johannsen. ALS Johannsen correct is, zou Geesje de dochter zijn van Bart Johannsen, denk ik. Bart, de zoon van Johann. Ik denk niet dan het een familienaam is, want dan had ze die in Nederland ook wel ergens genoemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Update:

Ik heb het archief in Aurich gemaild met de vraag of en hoe het mogelijk is om achter de geboortegegevens van Geesje (en Jacob) te komen. Mij werd een emailadres gegeven van ene Folkert Tjaden die de microfiches van de doopboeken zou hebben en dat voor me kon opzoeken.

Ik heb dus die Folkert gemaild met mijn vraag en, na een paar weken, antwoord gekregen, met een rekening van 90 euro.

Het schijnt een professionele genealoog te zijn die zonder vooraf zijn tarief kenbaar te maken voor je aan het werk gaat.

Ik heb wel wat gegevens gekregen, maar die kan mijn zus ook bij elkaar fantaseren. Nergens staat een bron bij en dat is bij genealogie toch wel essentieel.

Kortom, vooralsnog broddelwerk.

Als je iemand in het buitenland wat laat opzoeken, spreek van tevoren of je er wat voor moet betalen en hoeveel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Een kat in de welbekende zak dus. Hij wordt op een duitse website wel genoemd en daar staat dat hij het voor een vergoeding doet. Dat moet je dus maar net weten....ik zou niet betalen...enkel eventuele postzegels 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, en zo wordt er geld geklopt uit de zakken van goedgelovige onderzoekers.

Mochten de toegestuurde gegevens onjuist zijn, dan is het een economiusch delict en kun je de meneer aanklagen voor wanprestatie. Maar of dat zin heeft?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens mij staat er onder Jan Bart, Sent Bart. De naam Sent = Cent = Vincent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Meneer Tjaden heeft me gemaild dat Geesje Bart eigenlijk Geeschke Margrethe BARFTS zou heten en geboren (zal wel gedoopt moeten zijn) is te Wittmund op 29 februari 1724.

Haar ouders zouden zijn:

Barftet JOHANSSEN en Trienke BRODERUS (huwelijk op 28-05-1711 te Wittmund)

Barftet was zoon van Johann BARFTS, geb. 1644 te Wittmund, overl. 04-07-1713 te Wittmund en Anneke WESSELS, geb. 23-03-1651 te Wittmund. Zij trouwden te Wittmund op 25-05-1670.

Anneke WESSELS was de dochter van Wessel JANSSEN, geb. Te Wittmund, overl. 12-08-1680 te Wittmund en Gesche WESSELS, geb. 1611, overl. Te Wittmund op 30-11-1692.

Trienke BRODERUS was geboren te Funnix op 14-11-1684 en overleed te Wittmund op 17-01-1728. Haar ouders waren Broderus JOHANNI, pastor, geb. Berdum 1634, overl. te Funnix 22-11-1694 en

Elisabeth MARIA, overl. te Funnix 20-02-1710.

Dit alles met een flinke slag om de arm, want zoals gezegd is mijn enige bron "Folkert Tjaden".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank... even afgezien van de bronvermeldingen komen de gegevens (en de namen) mij eigenlijk best betrouwbaar voor!  Hij had alleen de exacte teksten moeten weergeven -- dan kun je zelf interpreteren. Ook i.v.m. het conflict geboortedatum/doopdatum, wie weet springen ze er daar anders mee om dan wij hier.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Alles valt of staat bij de de correctheid van de aanname dat Geesje BART en Geeschke Margrethe BARFST één en dezelfde persoon is.

Alle andere data (en meer) is gewoon te vinden op genealogy.net

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In de emails die ik ontving, de ene keer in het Duits en de andere keer in het Engels, kon ik niet vinden waar hij had gevonden dat deze Geeschke naar Nederland is vertrokken. Wel toevallig, want ook op genealogy.net staat bij haar dat een huwelijk en kinderen niet gevonden zijn. Haar overlijden evenmin. Het zou dus best kunnen, maar daar wil ik dan wel bewijs van zien.

Ik heb inmiddels de beheerster van genealogy.net gemaild en mijn dilemma uitgelegd en verteld dat ik flink wat aanvulling op haar database heb als bewezen wordt dat Geeschke en Geesje dezelfde persoon is. Ik zal daar dan geen €90 euro voor vragen....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...