Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

David Lewis uit Frankenthal ca. 1670


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Al een hele tijd zoek ik gegevens over David Lewis, een van mijn voorouders.

Op 25 maart 1701 gaat hij in Amsterdam in ondertrouw met Mari Billeau..

De tekst luidt:

“Den 25 maart 1701

compareerden als voren David Louisz van Frankendael

kamer bekleeder oud 31 jaren woont

tot zutphen ouders doot geassisteerd

door Michiel Onkuid en Marie

Billeau van Rochel oud 31 jaren in de

Petaniestraat ouders doot geassisteerd door

anna Blois

verzoekende hare deze sondaagse uytroeping omme naar de ... de voortz trouwen

solemaniseren en in allen aantrekken. soo verre daar verder geene ... verhindering

voor en valle. En naar dieze sy by waraheyd verklaarden dat se vrye persoonen waren, en

malkanderre in bloede niet en bestonden, waar door een christelijk huwelijk mochte

verhindert worden, zij nun geboden verwilliget.â€

was getekend: David Lewis en Marie Billeau.

Zij gaan trouwen in Zutphen ... op 28 april 1701 is de inschrijving in het trouwboek van de Waalse gemeente ... met alleen de naam van de bruidegom. (??)

Zij krijgen in Zutphen 2 zoons, Daniel Joseph, ged. 12-12-1706 en Jean, ged. 15-02-1711. Verder spoor van allen (op Jean na) is door mij niet te vinden.

Ik ben niet thuis in het zoeken in Duitse registers, maar mocht iemand naar Frankenthal gaan ....

Voor de Nederlandse zoekvraag over het gezin David Lewis lees:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

« Aangepast door sadminF op 22 jun 2013 19:25  »

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Tsjah...nu gaat het moeilijk worden...zowel voor de zoek als de vraag...feitelijk staat de vraag 2x gesteld...  Maar goed...laten we de Duitse kant nemen. Het is helaas voor velen (en voor mij) niet zo dat de registers net zo inzichtelijk zijn als in Nederland. Als je weet in welke regio de plaats in die tijd lag, zou je naar de Pfarrerbucher of de Kirchbucher kunnen zoeken. Een aantal zijn online te vinden. Zo niet....dan zul je contact moeten opnemen met de kerk in die plaats... zo maar even langs gaan..dat is geen optie kan ik je uit eigen ervaring zeggen.

Daarbij... 1670 is een verrekte eind weg hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het gaat om Frankenthal in Pfalz. Dat was een stad waar veel geloofsvluchtelingen uit o.a. Engeland en Nederland naartoe waren gevlucht. De Spanjaarden en Fransen waren daar niet echt over te spreken en in 1686 is de stad door de Fransen zo goed als helemaal platgebrand. Of er dus überhaupt iets te vinden is van voor 1686 is maar de vraag.

Ik ben me ervan bewust dat het een hele tijd geleden is en dat het waarschijnlijk niet mogelijk is, maar je weet nooit wat iemand toevallig al eens heeft uitgezocht of toevallig heeft liggen. Vandaar de vraag.

Het Nederlandse deel van de vraag ... Ik heb wel vertrouwen dat daar ooit iets uit komt, maar ook daar is het lastig. De Waalse kerk had geen eigen begraafplaats dus moeten ze op een andere begraafplaats begraven zijn, OF misschien zijn ze verhuisd. Hun jongste zoon duikt later op in Harderwijk. Misschien zijn ze mee gegaan. Ik heb ze daar echter niet kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Toch even voor de zekerheid, hoe weet je dat het de Pfalz is en niet Saksen? Er zijn dus 2 plaatsen in Duitsland met deze naam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

misschien handig om ook deze vraag van je te vermelden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, ik WEET niet dat het Pfalz is. Maar het is hoogst waarschijnlijk. De huwelijksafkondiging was in Amsterdam. Toen ik die gevonden had wist ik niet waar Frankendael lag en heb ik dat in Google opgezocht en vond een buitenhuis dat in 1700 nog net buiten Amsterdam lag. Het huis bestaat nog steeds en is nu van een bedrijf. Ik heb ze gemaild met de vraag of er een archief van het huis is en zo ja, of daar een David Lewis in staat vermeld.

Ik kreeg als antwoord dat dat niet het geval was, maar dat dit huis gebouwd was door iemand die uit Frankenthal in Pfalz gevlucht was voor de Fransen en Spanjaarden, zoals zovelen dat gedaan hadden. Mij werd aangeraden daar te zoeken.

Dit lijkt mij een redelijke suggestie. Het is alleen jammer dat daar lastig te zoeken is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

misschien handig om ook deze vraag van je te vermelden:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dat heb ik al een paar keer gedaan, ook met de vraag of iemand daar eens wil kijken als hij daar toch toevallig moet zijn. Ik kreeg een reactie van iemand die dat wel voor me wilde doen, maar wel tegen een vergoeding van 1 euro per kilometer, plus 10 euro per uur zoeken. Omdat hij maar liefst 240 kilometer bij Frankenthal vandaan woonde heb ik vriendelijk bedankt.

Voor dat geld pak ik het vliegtuig wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...