Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Dirk van Kesteren


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hello all,

Dirk van Kesteren was gehuwd met Hendrina Jelissen van Laar (gedoopt 31 Mar 1743 te Rhenen, dochter van Jelis Hermsen en Aartje Roelofsen) als volgt:

Datum huwelijk: 04-03-1764

Datum ondertrouw: 10-02-1764

Man: Dirck van KESTEREN

Geboren te: Heusden

Wonende te: Rhenen

Vrouw: Hendrina Jelissen

Wonende te: De Grebbe Rhenen

(bron: www.genealogiezuidoostutrecht.org)

In de huwelijks akte van zoon Jilles is vermeld dat Dirk is overleden 1 augustus 1778 en Hendrina 11 mei 1784 te Wageningen.

Ik heb 3 kinderen kunnen vinden voor dit echtpaar (zijn er meer?):

1 - Gijsbert (gedoopt 29-04-1764 te Rhenen - ovl onbekend)

2 - Jilles (geboren volgens zijn huwelijksakte te Wageningen, omstreeks 1768 - overleden 3 Jul 1831 te Leeuwarden; hij was gehuwd met Antje Sieswerda en Ytje Broersma; beroep:  zeepziedersknegt)

3 - Adrianus (geb ong 1775 - overleden 27-11-1852  te Veenendaal; hij was gehuwd met Elizabeth Brouwer)

Ik zou graag willen weten wanneer Dirk is gedoopt en wie zijn ouders waren. Ik heb aangenomen dat de Heusden van Dirk's trouwakte in Noord Brabant is, maar heb op www.salha.nl/?pid=74 tevergeefs naar hem gezocht.

Verder, zou het interessant zijn om te weten wanneer zoon Jilles is gedoopt en wat er met zoon Gijsbert is gebeurd.

Alvast bedankt, Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Sylvia,

Ik zou het gaan zoeken in Opheusden in de Betuwe. Dit dorp werd in de volksmond ook als Heusden aangeduid.

En daarbij (de familienaam) Kesteren en Opheusden liggen niet zo ver van elkaar verwijderd en ook dicht bij Rhenen.

Kijk dan ook naar patroniem Gijsberts.

Veel succes!

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor de tip Masje.

Ik had al een beetje mijn twijfels over Noord Brabant, maar wist niet wat het alternatief kon zijn ... Opheusden is ook weer niet te ver van Wageningen, dus het klinkt als een sterke mogelijkheid

Zouden dit misschien ook de ouders van Dirk kunnen zijn:

BRON: NH doopboek van Rhenen

Op 10-08-1738 is gedoopt: Grietjen

De vader is: GiJsbert Petersen van Kesteren

De moeder is: Adriana de Hoog

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Sylvia,

Het zou mogelijk kunnen, dat het de ouders zijn van Dirk van Kesteren.

Mijn genealogische en geschiedkundige kennis in die streek is niet zó groot,

en kan helaas geen passend antwoord op geven.

Misschien dat iemand anders meer kan vertellen.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Sylvia,

Soms lukt het mij om uit familierelaties te komen, door de notariële archieven te raadplegen. Misschien kan je zo de namen van de ouders zeker stellen. Ik heb vluchtig op Kesteren gezocht en niets gevonden, toch zeker is een rustigere zoektocht de moeite waard.

Je kan alleen op de notariële archieven zoeken met deze link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Pas wel op, tegenwoordig is voor de scans zelf een bedrag verschuldigd.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Kèren,

Een goede tip,maar ik kan helaas zo niet iets vinden dat direct met deze familie te maken heeft.

Ik denk dat ik maar geduld moet hebben ... hopelijk komen de DTB van de Betuwe ooit nog eens online.

(Ik ben gewoon nogal verwend vanwege Tresoar die de DTB data voor Friesland al tijden online heeft in een centrale locatie.)

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Sylvia,

Als mij de geboortedatum van de partner ontbreekt, hou ik als zoekdatum het jaartal van de andere partner aan, in dit geval 1743.

Als Grietje een zus van Dirk zou zijn, dan zou het logisch zijn dat Dirk eerder geboren is.

Grietje is geboren in 1738 in Rhenen en Dirk in Opheusden maar mogelijk dat zijn ouders later naar Rhenen trokken. Dus mogelijk is Dirk dan < 1738 geboren en werd hij dus minimaal 40 jaar.

Heb je al gezocht naar zijn overlijdensakte? Staat daar geen leeftijd in?

Zijn vrouw bleef dus met jonge kinderen achter, mogelijk dat zij is hertrouwd.

Ik adviseer je toch een keer een bezoekje te brengen aan het Utrechts archief en/of het Gelders Archief.

De doop van Dirk zou je in Arnhem moeten kunnen vinden in Opheusden zoals Masje II aangeeft. Daar ook mogelijk een acte waaruit blijkt dat hij, of zijn ouders, vertrekt naar Rhenen.

In Utrecht vindt je misschien een acte van indemniteit waaruit zijn komst van Gelderland naar Rhenen blijkt en de geboorte van zijn kinderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sylvia,

mogelijk bekend staan Dirk en Hendrina ook genoemd op deze sites, heb je ook contact met de samenstellers over hun onderzoeken? Jij hebt iets meer details.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daar blijkt dat zij hertrouwde met weduwnaar Gijsbert Lubbers vd Peppel

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zij heeft meer details uitgewerkt dan de vorige twee. Uit dat huwelijk geen kinderen genoemd.

Op deze site zie je dat er notariele stukken zijn:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

blz 17, invent nr 283

Hier vindt je het doopboek Rhenen 1634-1812 , bron Hogenda, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier vindt je het Trouwboek Rhenen 1630-1811, bron Hogenda , zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daarin staat dat Adriana de hoogh in 1743 als weduwe van Gijsbert Peterse hertrouwt met Jan van Beijnum. Na haar overlijden hertrouwt hij in 1751.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Ramon,

Bedankt voor al die links, ik geloof dat de meeste nieuw zijn voor mij and ik zal er in de komende dagen even rustig naar kijken. Na al tijden op een dood spoor te hebben gezeten met deze familie, zie ik er naar uit weer een stukje verder te komen (al is het maar een generatie). Als er interessante updates zijn, dan zal ik zeker dit topic bijwerken.

NB Helaas zit een bezoek aan het Utrechts (of ander Nederlands archief) er niet zomaar even in. Ik heb net de afstand naar Utrecht even opgezocht .... 16525 km!!! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Groetjes van Oz

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat is zeker ver weg...

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Ik zal je gegevens op mijn stapel leggen, als ik ergens ben dan kan ik het nakijken. Maar misschien dat de anderen uit de links dus ook iets verder hebben gezocht.

Heb je nog gezien dat Adriana de Hoogh (áls zij de moeder is van Dirck) in haar volgende huwelijk ook een zoon Dirck noemt? Het staat in het doopboek.

Het vervolg zullen we hier wel weer lezen.

Veel plezier daar heel ver weg...

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Sylvia,

Vandaag heb ik voor je gezocht in het Utrechts Archief, naar meer gegevens over het gezin Dirk Petersen ook genoemd Dirck van Kesteren en Hendrina Jelissen

Veel resultaat is er niet.

In het doopboek Rhenen staat

29 april 1764 (dus een maand na het trouwen) Gijsbert het kint van Dirck van Kesteren en Hendrina Jelissen van Laar

Begraven Rhenen 24 januari 1766 een kint van Dirck van Kesteren op het Kerkhof begraven 1-0-0 (Gijsbert?)

Geen dopen of begraven van andere kinderen in Rhenen gevonden.

Wel vond ik (niet zeker of dit zijn echtgenote betreft) een doop dd 31 maart 1743 Hendrina dv Jelis Harmsen en Aartje Roelofsen

Op familysearch zie ik staan:

- Jillis van Kesteren en Antie Sijsverda laten op 24 maart 1797 te Leeuwarden een zoon Dirk dopen

Deze zoon Dirk Jilis van Kesteren tr 19-11-1826 te Leeuwarden met Eva Achenbach

- Jebis van Kesteren geb 1769 , 46 jaar, zv Dirk van Kesteren en Hendrina van Laar tr  te Leeuwarden 21-05-1815 IJtje Annes, 30 jaar, dv Rommert Annes en Trijntje Hendriks

Jellis van Kesteren en IJtje Rommerts Broersma laten deze kinderen dopen in Leeuwarden:

17 maart 1818 Adrianus

27 maart 1819 Adrianus

De gegevens van Leeuwarden weet je te vinden op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het vreemde is dat de naam Van Kesteren in Rhenen maar weinig voorkomt.

Als lidmaat 29-12-1698 staat er een Dirck van Kesteren

Of dit een familieverband is weet ik niet:

30 juli 1741 Jannetjen, dv

27 maart 1743 Johanna Elisabeth, dv

16 januari 1746 Christina, dv Adam van Kesteren en Maria Ruijsch

Op dezelfde dag, 16 januari 1746, Jannigje, dv Jan van Doutzen en Hendrikje van Kesteren

8 oktober 1776 Geertruij dv Peter van Kesteren en Cornelia Hafman

Bij het doornemen van ook de namen Petersen, zoals bij Gerardus Petersen en Jan Petersen, bleek later dat het anderen betroffen De Kruijf

Ben je nog geïnteresseerd in de andere namen die ik vond, zoals Peter Petersen, Gijsbert Petersen, Aalbert Petersen, mogelijk dat dit namen zijn die later vernoemd zijn? Maar dat zal ook mogelijk geen relatie hebben. Zo bleek een Gijsbert Petersen later de toevoeging Van Koten te hebben.

Wel nog de gegevens van Gijsbert Petersen en Adriana de Hoog,

Bekend was

10 augustus 1738 Grietje,

Verder worden in Rhenen gedoopt

9 maart 1740 dochter Trijntje

23 november 1741 zoon Gijsbert Peter

Ik vermoed dat Dirk en zijn vrouw Hendrina van Laar, na de geboorte en het overlijden van Gijsbert, naar elders vertrokken. Daarvoor is verder onderzoek nodig in Wageningen. Ook de doop van Dirk te (Op-)Heusden is in het Gelders Archief na te kijken. Daar kom ik voorlopig niet. Misschien iemand anders?

Succes verder,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Ludmilla,

Wat leuk dat je even voor mij in het archief heb gekeken !!! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

Ik vermoed dat het begraven van een kind van Dirk op 24 januari 1766 vast wel Gijsbert is gweest omdat ik behalve z'n doop nooit wat over hem heb kunnen vinden. Dit is in ieder geval een vraagteken dat lijkt te zijn opgelost.

31 maart 1743 is zeker wel de doop van Dirk's echtgenoot. De van Laars schijnen aardig wat jaartjes te hebben gewoond in de omgeving van Rhenen en Amerongen (in ieder geval vanaf het begin van de 17de eeuw) dus daar heb ik wel aardig wat informatie van. Ik vermoed dat Dirk vanwege zijn vrouw naar Rhenen is gegaan en dat ze inderdaad al na hun eerste kind zijn vertrokkken naar Wageningen. Via de overlijdens akte van Adrianus v Kesteren (het laatst bekende kind) weet ik dat ze zo omstreeks 1775 weer in Rhenen waren (misschien maar tijdelijk). Maar uiteindelijk is in ieder geval moeder Hendikje (Hendrina) in Wageningen overleden.

Jillis van Kesteren en Antie Sijsverda hebben uiteindelijk 4 kinderen gehad : Dirk, Lydia, Pieter en Hendrikje (= mijn voorouder en echtgenote van Christiaan Pieters de Vries). Met z'n tweede vrouw heeft Jilles nog eens 6 kinderen gehad. Een aantal van de kinderen is jong overleden.

Ik zal ook nog eens even naar die andere namen staren ..

Nogmaals bedankt

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Graag gedaan,

ik heb wat uurtjes de dtb-boeken zitten doorlezen en doorbladeren en eveneens geprobeerd een verband te zoeken met naamgenoten.

De doop van zijn vrouw is voor mij ook zeker, ook omdat er geen andere Hendrina (en zeker niet met een vader Jilis) gedoopt werd.

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zag ik later ook de andere kinderen van haar ouders.

Ik zie dat uit beide huwelijken van Jilles, er dus kinderen zijn met de namen Hendrikje, Peter, Trijntje (zie mijn theorie hieronder)

Ik weet niet of je mogelijke broers/zussen van Dirck in kaart wil brengen,

Zijn mogelijke ouders kunnen zijn Gijsbert Petersen en Adriana de Hoog,

dopen te Rhenen:

10 augustus 1738 Grietje,

9 maart 1740 dochter Trijntje

23 november 1741 zoon Gijsbert Peter

Dirck zou dus mogelijk geboren ziijn < 1738 in (Op-)Heusden; zijn vrouw werd geboren in 1743; tenminste als Dirck in dit gezin past.

Mogelijke familie van vader Gijsbert?

Er is in Rhenen het echtpaar Peter Petersen en Geurtje Gijsbertsen, zij laten dopen oa 1735 Peter en 2x Trijntje 1739

Cornelis Petersen, jm van Agterberg en Maria (Maritje) Roelofsen (van Hardevelt) trouwen in 1735, laten de kinderen dopen oa Trijntje, Peter, Anna

en dan de gegevens van mogelijke familie die in het vorige bericht staan. Meer kun je vinden op de bovengenoemde site.

Ik ben benieuwd wat (iemand voor) je kan vinden in Wageningen en/of (Op-)Heusden. Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Helaas,

Pieter was de naam van de vader van Antje Sieswerda en Trijntje was de naam van de moeder van Ytie Rommerts BROERSMA

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...