Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

bijnaam de Smoel


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Mogelijk heb ik het eerder voorbij zien komen, de namen die Loes noemt uit haar onderzoek, de tabaksfamilies Cohen, Italiaander, van Rees, Lapidoth, van Minden, maar het kwartje voor mij viel zojuist bij het lezen van het onderwerp over het huwelijk van

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

; die naam was ik eerder tegengekomen.

Eerder schreef ik over mijn contact met

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, Utrechter en gefascineerd van de bijnamen van zijn stadsgenoten.

Op 8 april jl vroeg hij me of ik iets wist over 'de Smoel', een gevonden afbeelding bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, de persoon was me totaal onbekend. De getekende prent aanschouwend is het duidelijk waarom Ezehiel Nathan Italianer/Italiaander de bijnaam 'de Smoel' kreeg.

Van wat gevonden gegevens heb ik een klein boompje opgezet waaruit al snel bleek dat er geen Utrechtse roots waren, in ieder geval niet belangrijk genoeg om opgenomen te worden in Evert's nieuwe boek over 100 bekende Utrechters.

Aanvankelijk liep mijn spoor naar Den Haag, de naam Italiaander in combinatie met Cohen, maar Ezechiel Nathan is geboren ca 1736 in Amsterdam en woonde in Utrecht tot zijn dood op 28 september 1832, in de Korte Ademstraat, wijk C nr 524; hij werd 96 jaar.

Evert heeft me uitgelegd dat de Korte Ademstraat het huidige

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, vandaar korte adem.

Ook vond ik een stukje in de krant per 1 january 1796 beëindiging firma van gebroeders Italiaander, negotierende in catoenen lijwaten; nu weet ik het zeker: het zal vast passen bij

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Het boompje zit in de bijlage, misschien dat Loes er iets aan heeft. Het kan aangevuld worden met de gegevens die staan op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, de samensteller had ik een berichtje gestuurd over de prent, geen reactie, mogelijk dat hij 'de Smoel' niet als voorouder wil. Loes zal er vast blij mee zijn want zij is vast knapper.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

@Ludmilla,

Mooi verhaal, leuk dat je dat hebt uitgezocht.

Kan me zijn bijnaam goed voorstellen, het lijkt wel of hij een iets van een beroerte heeft gehad.

Maar dat is gissen natuurlijk.

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij een beroerte zou je verwachten dat een kant van zijn gezicht naar beneden zou hangen. Ik denk dat de man ooit eens heel hard tegen iets of iemand aangelopen is.

De naam Nathan ben ik trouwens nooit tegengekomen bij de Italiaanders, wat natuurlijk ook niet zoveel zegt. Een goeie kans natuurlijk dat er geen enkele relatie is met de tabaks-familie. Er zullen wat Italianen rondgelopen hebben in die tijd.

Ik houd me eigenlijk alleen met de Cohens bezig, en laat schoonfamilie er in principe buiten, maar met de Italiaanders en de van Mindens die er steeds kwamen binnenlopen kan ik er niet omheen.

Ezechiel de Jongh en die lijwaten, als makelaar handelde hij indertijd in opdracht van Henry de Jongh in Amsterdam. Ik ben er bijna zeker van dat dat zijn broer Hijman is geweest. Die was in1791 in Engeland getrouwd, en was in 1793 terug in Amsterdam. De afgelopen weken heb ik notarisacten van Ezechiels familie door zitten ploegen (Acten van Quitantie mbt hun erfporties van vader Meijer), en heb 5 tot dusverre onbekende broers en zussen gevonden, en de bevestiging van een andere van wie ik alleen nog maar een huwelijk in Engeland had gevonden.

Toen ik een jaar geleden met Ezechiel onder m'n arm in dit forum belandde, hadden zijn ouders op Akevoth vijf kinderen waarvan een jong overleden, ik heb er nu totaal veertien. Om maar even te illustreren hoe knap ik ben 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik heb nog steeds niets terug kunnen vinden over Ezechiel na 1794. Drie zoons duiken vanaf 1801 in Engeland op, dus het is best mogelijk dat Ezechiel de Fransen niet zag zitten en de pont genomen heeft.

Sorry, het ging over meneer Italianer ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jammer dat deze Ezechiel Nathan Italiaander (nog) niet in je bestand voorkomt.

Evert vindt hem in combi met het portret, interessant genoeg om bij een herdruk van zijn bijnamenboek op te nemen. Online kan ik wat weinig in Amsterdam over zijn leven en ouders vinden en dat is dan wel nodig.

Er is dus mogelijk geen connectie met de handel in lijwaten door Amsterdamse Joodse koopmannen in dezelfde periode.

Jammer dat je het spoor van Ezechiel de Jongh kwijt bent.

We zoeken beiden dus verder, misschien kunnen we elkaar later toch nog helpen,

dank je wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Ludmilla

Even een kleine opmerking (positief!!).

Bij de opening van deze zijlijn zit een downloadbare bijlage.

Helaas wordt hier gebruik gemaakt van een .docx-bestand.

Voor het open van zo'n bestand heb je nodig,

of een vrij recente versie van MicroSoft (MS) Word,

of een versie van een conversietool van MS om het te kunnen lezen,

of een versie van Apache OpenOffice

of Google Document, enz.

Maar heb een je een oudere versie van Word, dan kan je er niets mee.

Met evenveel gemak slaat men zo'n bestand op als .doc.

Nog beter zou zijn als het direct in het pdf-format wordt opgeslagen.

Tegenwoordig kunnen ook diverse tekstprogramma's het bestand opslaan als pdf.

Bovendien is het gemakkelijk te beveiligen tegen ongewenste bewerkingen, maar wel nog afdrukbaar.

Voor een ieder is er een gratis programma voorhanden om dit te lezen (bijv Foxitreader).

Ludmilla, het is wel aan jou gericht, maar het geldt natuurlijk voor een iegelijk.

Wellicht zou dit als spelregel kunnen worden opgenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Ludmilla,

Om het niet al te verwarrend te maken, een reactie op je laatste bijdrage.

Las ik het goed?

Ik dacht even te lezen dat Evert (van der Zouw) zijn eerdere uitgave "Het Utrechts Bijnamen boek", dat in 2008 in de uitverkoop lag voor € 2,00 [bron

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

aan het oppoetsen was.

Of komt er toch een geheel nieuw boekwerk(je) over Utrechtse bijnamen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Archie,

docx, het is goed dat je het even noemt, ik denk dat ik een regel te hoog/laag gezeten heb met opslaan, normaal gesproken gebruik ik doc.

Je tips over opslaan als pdf neem ik ter harte.

Evert van der Zouw laat weten dat met zijn uitgever is afgesproken dat ze misschien ooit een tweede druk van het Utrechts Bijnamenboek zouden overwegen als er voldoende leuke aanvullingen zouden zijn. De Smoel is dus een aanvulling.

Het andere boek waar hij aan werkt is 'Uit de schaduw van De Dom' oftewel 100 korte biografieën van geboren en getogen Utrechters.

Twee verschillende projecten dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...