Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gerrit (de) Pau(w)s in Ransdorp


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

De namen van het kind zijn Sijtje Ruts. Waarbij ik opmerk dat er een duidelijke punt staat in de naam Ruts. Op dat moment is de achternaam dus geen Ruts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 169
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    90

  • Petra

    41

  • Robert Leukfeldt

    36

  • Harmke

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Dat was mij ook opgevallen. Er werd vroeger veel een punt of streepje boven de u gezet ter onderscheid van een n (denk ik).

Ik kan trouwens van die naam niets anders maken dan Ruts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ruts, geen bekende voornaam. Rut dan weer wel. (Ruth) Maar goed... er staat Sijtje en niet Fijtje. Lijkt mij dus geen "hit"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou Frank... dat Ruts, daar doe ik niet zo moeilijk over. Ze laten het kind volledig zo inschrijven. Naar oma? Naar suikertante? Kan gebeuren, kwam voor.  Rut(te)s is een patroniem.

Erger is, dat er ook volgens mij Sijtje staat. En dáár wordt het toch wel erg dubieus. Jammer...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat begrijp ik. Het is inderdaad jammer. Het is de enige "Ruts" die ik ben tegen gekomen in de omtrek van Ransdorp. Dan maar een keer naar Amsterdam en kijken of daar nog wat te vinden is in een of ander archief. Hopelijk hebben ze wat uitgespookt of zelfs belasting betaald.

Sijtje ... Fijtje ... Aaltje .... ik vind de eerste twee meer op elkaar lijken. Deze dame zit me nog niet lekker. Je kunt wel merken dat het familie is. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Frank,

Volgens mij heb je nog steeds geen link geplaatst met het overlijden van Fijtje toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor zover ik het kan bekijken is dat overlijden nog niet gevonden... Het zal wel voor 1778 zijn geweest (hertrouw met Antje Jacobs) en misschien was Sijtje dus toch wel identiek aan die Aaltje die in 1770 werd begraven, maar ik blijf twijfelen. Verder zijn we nog steeds niet, dacht ik.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb inderdaad nog geen overlijden van Fijtje gevonden, maar wel het overlijden dan Aaltje in 1770. Daar staat (volgens mij in ieder geval) dat zij de huisvrouw was van Gerrit Pauws. De link naar DIE scan staat eerder in deze discussie.

In een andere tak van mijn familie heb ik me ook neergelegd bij een einde in de registratie. Het is lastig om vroegere gegevens te vinden als je niet naar mensen zoekt die enig aanzien, of iets op hun kerfstok hadden. Ik heb in het algemeen een vrij saaie familie, dus er valt vaak niet veel bijzonders te vinden helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Frank,

Sorry, ik kan geen link vinden die jij gegeven zou hebben. Ik zie alleen die ik gevonden had...daar waar Aaltje staat... is dat dus die link die jij bedoelt? Ik probeer voor mezelf even duidelijkheid te krijgen waar ik nu wel en niet gekeken heb, vandaar dus die vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb zojuist op rootsweb (ik zal zo nog even op FS kijken) het huwelijk gevonden van Gerrit Prins met Aaltje Rutten van Geem.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Back to square one, zoals de Britten zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De link naar het huwelijk van Gerrit Prins met Aaltje van Geem.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Aaltje is dus maar twaalf jaar getrouwd geweest...

En jij bent inderdaad terug op Af. Je hebt een vermoedelijke doop van Fijtje (ingeschreven als Sijtje), en je hebt man en kinderen -- maar niet alle dopen, Hendrik ontbreekt? 

We nemen nu maar aan dat dit puinruimen is geweest. Terzijde gesteld wat niet relevant is, kun je je nu gaan concentreren op wat wél relevant is. (Makkelijk praten.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb ook het huwelijk. Maar inderdaad is de doop van Hendrik ook nog zoek. Ik ga weer verder bladeren. Er zit niet veel anders op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

sorry...ik snap er niets meer van...onnavolgbaar geworden voor mij... ik zou zeggen..zet het eens allemaal op een rijtje 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Geprobeerd het op een r(S)(F)ijtje te zetten….

Het huwelijk zou zijn:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De geboorte van hun dochter:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Fijtje Ruts is begraven op 27-03-1770 in Ransdorp. Bij die melding staat zij aangegeven als "Huisvrouw van Gerrit Pauws"

Dat schijnt deze vermelding te zijn:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een eventueeel 2e huwelijk:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het overlijden van Gerrit:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

En dan plots de volgende akte:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wat zoeken we nu eigenlijk?? Echt…ik ben de draad helemaal kwijt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat we zoeken (ik in ieder geval) is de doop- en overlijdensakte van Fijtje Rutte, de vrouw van Gerrit Pauws en de doop van Gerrit.

Ook mis ik die gegevens van hun zoon Hendrik, die op 12 april 1776 in Schellingwoude met Antje Jans Jongbloed trouwde.

Dat is overigens een andere Hendrik Pauws, die op 14 november 1789 in Zunderdorp met Lijsje Abbering trouwde. ZIJN vader is de uit Duitsland afkomstige Philip Conrad Pauws.

Fijtje Ruts is dus niet begraven op 27-3-1770, want dat was Aaltje, de vrouw van Gerrit Prins.

Er zijn niet veel mensen met de patroonriem Ruts in die omgeving. De enigen die ik heb gezien waren kinderen van Rutger van Geem. Het zou dus goed mogelijk zijn dat Fijtje en Aaltje zussen waren, maar dat is wellicht iets voor later.

Misschien dat een nacht slapen meer helderheid brengt. Morgen zal ik de feiten, zoals ik ze nu heb, op een rijtje zetten.

Weltrusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:"> :sleepy:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:"> :sleepy:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:"> :sleepy:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:"> :sleepy:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:">
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inderdaad 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goeiemorgen,

De stand van zaken:

Op 18-04-1750 trouwen in Ransdorp Gerrit Paus en Fijtje Ruts.

Op 01-07-1753 laten zij in Ransdorp Bregje dopen

Op 25-03-1755 wordt het lijk van een ongenaamd kind van hen in Ransdorp aangegeven

Op 14-09-1757 wordt het lijk van een ongenaamd kind van hen in Schellingwoude aangegeven

Op 12-09-1763 wordt het lijk van een ongenaamd kind van hen in Schellingwoude aangegeven

En dan is er nog Hendrik Gerritsz Pauws .... bij de doop van veel van zijn kinderen is Bregje doop getuige. Ik heb aangenomen dat Hendrik ook een zoon is van Gerrit, maar heb van hem nog geen doop of overlijden kunnen vinden.

Het enige dat ik verder van Gerrit Pauws weet is:

Hij hertrouwt op 21-02-1778 te Schellingwoude met Antje Jacobs. Bij dat huwelijk waren beiden weduwe/weduwnaar.

[Dat betekent dus dat Fijtje Ruts voor februari 1778 overleden moet zijn. Voor zover bekend heeft Gerrit geen kleine kinderen meer, dus haast zal hij niet gehad hebben.]

Op 18-04-1787 wordt Gerrit Pauws begraven in Schellingwoude.

Van alles waar een datum bij staat heb ik een scan van FS, maar omdat de meesten hier al zijn langsgekomen heb ik ze even weggelaten. Desgewenst plaats ik ze nog eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Over Fijtje Ruts, de vrouw van Gerrit Pauws, weet ik eigenlijk niets anders dan dat ze met Gerrit is getrouwd geweest en dat ze voor 1778 overleden moet zijn.

In de zoektocht naar meer gegevens over het gezin van Gerrit in Ransdorp en omgeving ben ik nog een paar keer het patroniem Ruts of Rutgers tegen gekomen. Bij ene Hendrik en ene Aaltje. Deze blijken beiden kinderen te zijn van Rutger Meijndertsz uit Durgerdam en Grietje Arents uit Huizen, waarvan hier de huwelijksinschrijving in 1728.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb NA die huwelijksdatum gekeken, maar daar was geen Fijtje te vinden.

Omdat deze Rutger Meijnderts (van Geem)  de enige Rutger is die ik in de omgeving ben tegen gekomen, vermoed ik dat hij wel de vader is van Fijtje. Wellicht uit zijn eerdere huwelijk, maar dat moet ik nog zien te vinden.

Mijn idee is dat Fijtje niet na 1730 geboren kan zijn, want dan zou ze bij haar huwelijk in 1750 wat aan de jonge kant zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Glashelder, Frank!

Voor de volledigheid nog één kleine toevoeging, in de speculatieve sfeer, ook ontleend aan jouw eerdere berichten:

Een Sijtje Ruts werd ged. Nieuwendam 8 jan. 1730 als dochter van Simon van Bruggen en Trijntje Bergerbood, getuige Antje Walgist (?).

Was dat misschien toch (maar dan moeten we een verschrijving incalculeren) de gezochte Fijtje?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het overlijden van Hendrik heb ik inmiddels gevonden...

05-02-1836

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Helaas staan daar de namen van zijn ouders niet bij. Wel die van zijn derde vrouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kleine correctie: niet 1836 maar 1833, dus overl. 5 febr. 1833. Z'n leeftijd staat erbij (81 jr.) dus je kunt hem nu het geboortejaar 1751 toeschrijven (teruggerekend vanaf begin 1833 komt je waarschijnlijk ergens in dat jaar uit). Hij was dus het eerste kind!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

oeps ... heb het wel goed ingevoerd, maar zit met mn gedachten bij het boodschappenlijstje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

In Schellingwoude kwam ik Hendrik tegen als vader, gehuwd met Jongbloed. Getuige bij de doop Bregje:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechts onder

En op de volgende pagina links boven de geboorte van een kind van Bregje???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nee, zo te zien allebei kinderen van Hendrik Pauws en Antje Jongbloed.

De een in 1780 (Pytje) en de ander in 1783 (Andries). Er zullen toch wel wat doopinschrijvingen tussen horen te zitten??  Maar ik krijg het jaar 1780 op afb. 44 // afb. 45 is zwart // en afb. 46 is al 1783. Raar.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Kijk...die Andies had ik niet gezien, heb niet verder doorgebladerd daar. Bij werkt 44 en 45 wel

Maar volgens mij is op 21 okt 1781 toch echt een zoon van Bregje geboren. (zie plaatje)

toegevoegd: Pijtje... dat lijkt zo, door de verbinding met de letter erboven.

toegevoegd: nog een kind van Bregje

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechts boven

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nee, zo te zien allebei kinderen van Hendrik Pauws en Antje Jongbloed.

De een in 1780 (Pytje) en de ander in 1783 (Andries). Er zullen toch wel wat doopinschrijvingen tussen horen te zitten??  Maar ik krijg het jaar 1780 op afb. 44 // afb. 45 is zwart // en afb. 46 is al 1783. Raar.

Petra.

Op afb 44 staat links boven nog de doop van Jacob. Ook daarbij is Bregje getuige.

Antje Jongbloed is de eerste vrouw van Hendrik. In 1785 trouwde hij met Antje Greuning en in 1792 met Jannetje Peekel. Met z'n eerste vrouw kreeg hij 5 kinderen en met de andere vrouwen elk 4.

Hendrik kreeg met Antje Jongbloed :

Gerrit, 23-09-1776

Jannes, 08-12-1777

Jacob, 14-09-1779

Pytje, 04-02-1780

Andries, 17-04-1783

Pytje zal wel verkeerd gelezen zijn. Het zal wel Fytje moeten zijn, want zo staat ze ook op haar overlijdensakte.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...