Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gerrit (de) Pau(w)s in Ransdorp


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ha die Frank, dat doe je netjes, dit onderzoek. Wat jammer dat het er niet uitkwam, daar in Monnickendam!

Over Ruwaard: die naam komt in het Noorden helemaal niet voor. Maar in AlleGroningers staan zo'n 1000 vermeldingen van een achternaam of patroniem  Reeuwerts of Riewerts (gezocht op r*wer*s) en nog zo'n 1300-1400 vermeldingen van Rewert etc. als voornaam (gezocht op r*wer). In beide gevallen moet je een kleine vervuiling incalculeren omdat een naam als Rijkwert ook wordt meegenomen, maar de trend is duidelijk: inderdaad niet zeldzaam hier.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 169
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    90

  • Petra

    41

  • Robert Leukfeldt

    36

  • Harmke

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Ha die Frank, dat doe je netjes, dit onderzoek. Wat jammer dat het er niet uitkwam, daar in Monnickendam!

Over Ruwaard: die naam komt in het Noorden helemaal niet voor.

Ruwaard, Ruaart, Reeuwert .... In een tijd dat velen niet konden lezen of schrijven is dat allemaal hetzelfde, lijkt me.

Maar in AlleGroningers staan zo'n 1000 vermeldingen van een achternaam of patroniem  Reeuwerts of Riewerts (gezocht op r*wer*s) en nog zo'n 1300-1400 vermeldingen van Rewert etc. als voornaam (gezocht op r*wer). In beide gevallen moet je een kleine vervuiling incalculeren omdat een naam als Rijkwert ook wordt meegenomen, maar de trend is duidelijk: inderdaad niet zeldzaam hier.

Petra.

Dan is nu de vraag: is er bij die jongens zo tussen 1715 en 1730 een dochter geboren die een naam heeft meegekregen die lijkt op Fijtje en is die dan ook nog Luthers en richting Holland verhuisd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Yep... allemaal hetzelfde. Maar: in het Noorden kwam de spelling met Ruw* niet voor. Ze zouden er zelfs niet aan gedácht hebben om het zo te schrijven, behalve in de gelatiniseerde vorm Ruwardus.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Onder bovenstaande link vind je alle vaders r*wer* uit stad en provincie Groningen die voor 1750 een kind lieten dopen: het zijn 61 vermeldingen. Je kunt ze stuk voor stuk aanklikken! Aan een spelling voor Fijtje waagde ik me niet, dat kwam hier amper voor (en kon natuurlijk ook nog variabel geschreven worden).

Via een andere (niet publiek toegankelijke) invalshoek zocht ik nog even verder, maar ik kwam onder de gedoopten niets tegen wat op Fijtje (eventueel Sophia) leek. Maar ja: als ze zelf Luthers gedoopt is, is de kans meteen weer zoveel kleiner. Er waren weinig Lutherse kerkgemeenschappen in Groningen en die doopboeken gaan ook niet altijd zover terug, meen ik.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is wel ruim een halve eeuw later, maar de em.dominee schreef in zijn email

"In het EL-lidmatenboek komen voor, ene Johann Heinrich Paust, 28.2.1785 lidmaat en Heinrich Gerhard Paust, lidmaat 21.6.1793. Beiden kwamen uit Fürstenau".

Ik heb ooit een poging gedaan om genealogische gegevens uit Duitsland te krijgen, maar dat bleek heel moeizaam te gaan. Het leek mij dat daar nog minder centraal geregeld is als hier. Je moet daar echt hielen likken bij de plaatselijke pastoor of dominee om in de kerkboeken te mogen kijken.

Misschien dat iemand anders daar betere ervaringen mee heeft, want ik zie daar zo gauw geen kans voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond net op een site iets over emigratie vanuit Fürstenau in de 18e eeuw. Er stond dat de emigranten konden worden onderverdeeld in 4 groepen. De vierde die genoemd werd waren

Walfänger, seizoenarbeider die op de walvisvaart gaat, vertrekt voor paas naar Holland (Zaandam/Hoorn/Amsterdam/Rotterdam) en komt laat herfst pas weer terug. Vooral seizoenarbeiders uit Gehrde en Menslage namen hieraan deel.

Monnickendam had schijnbaar een flinke Lutherse kerk en trok veel lui uit die omstreken aan. Ik ben overigens nog nergens een vermelding tegengekomen wat iemand voor werk deed, laat staan dat ze walvisvaarder waren.

Maar het ziet er dus naar uit dat ik moet zoeken in Gehrde en Menslage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is niet te geloven, maar ik denk dat ik Gerrit Pauws heb gevonden!

Als ik op de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zoek in de database op de naam Paus, kom ik Gerrit Paus tegen die vanuit Fürstenau naar Haarlem emigreert. Er staat de datum 21-04-1726 achter ... Dat zou heel goed zijn geboortejaar kunnen zijn. Als het de Gerrit Paus is die met Fijtje Ruts trouwt is hij dan 24 ten tijde van zijn huwelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, dat zou geweldig zijn! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Je zou nooit op dat idee zijn gekomen, als je niet éérst zo "breed" bezig geweest was met het onderzoek hier, dus: petje af.

Ik zou nu wel gaan toetsen - elders in die bron - waar zo'n datum voor staat. Vertrektijdstip of geboorte?

Nu dus een heel nieuw onderzoeksterrein.

Daar in Duitsland had je perioden, ik weet niet of dat altijd gold, dat je als "Auswanderer" toestemming moest krijgen om te vertrekken. Daar is ook wel het nodige van bekend, maar ik heb er nooit mee gewerkt. Iemand anders hier?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is inderdaad weer een nieuwe regio waar ik moet gaan zoeken. In diezelfde database vond ik nog een naam die in mijn bestand voor komt: Treintje Engels. Zij vertrekt vanuit Duitsland naar Monnickendam, staat er. Daar was ik haar ook tegengekomen en was het spoor kwijt geraakt.

Gelukkig hebben veel Nederlanders roots bij de buren, dus het lijkt me sterk als er niet al eens iemand naar 1 van de gezochten heeft gespeurd, of toevallig is tegengekomen.

Hoop doet leven 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hmm, net bericht gehad van de eigenaar van de database ... Die datum is de migratiedatum.... Hij zou dus 21-04-1726 naar Haarlem gegaan zijn.

Ik heb het lidmatenboek van Haarlem doorgebladerd en vond hem inderdaad...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

... op 21 april 1726.

Jammer dat er verder geen gegevens bij staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ah... zo kwam de database dus aan die datum.

Nu wordt-ie weer veel lastiger. Is't'em of is't'em niet? 

Hoe staat het trouwens met "Treintje" Engels -- kan dat nu nog degene zijn die je zoekt?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 5 July 2013 om 08:49 zei Petra:

Ah... zo kwam de database dus aan die datum.

Nu wordt-ie weer veel lastiger. Is't'em of is't'em niet? 

Dat is een goede vraag. Het lastige is dat ik hem alleen (net als in die database) kan vinden als lidmaat in Haarlem. Dat verklaart overigens wel waarom hij niet te vinden is als lidmaat in Monnickendam. Ik zou me kunnen voorstellen dat hij "vergeten was" zich te laten overschrijven.

In het doopboek van Badbergen, waarvan er op die site een transcriptie te vinden is, kan ik hem niet vinden. Ook geen naam die er op lijkt.

Citaat

Hoe staat het trouwens met "Treintje" Engels -- kan dat nu nog degene zijn die je zoekt?

Nou, ik heb ooit het huwelijk gevonden tussen Jan Harmze Smit en Treintje Engels; op 1 februari 1739.

DEZE Treintje Engels zou het misschien wel kunnen zijn, want dat zou qua tijd wel kunnen kloppen.

Er staat echter nergens in de huwelijksgegevens dat zij uit Duitsland kwam.

Die Jan Harmze Smit, zou (volgens eerdere discussie) dezelfde moeten/kunnen zijn als Jan Purmer.

Ik kan wel een overlijden vinden van een Jan Purmer (19 mei 1773 te Monnickendam) maar daar staat niets bij over de naam Smit, Duitsland, of zijn vrouw Trijntje Engels.

Ik heb ooit een notitie gemaakt dat Jan Harmens Smit in 1760 te Katwoude zou zijn overleden. Moet nog kijken of ik dat kan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond een Jan Harmensz "uyt ostvriesland tot Ilpendam" in Purmerend.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Daar zou ik me toch niet op durven vastpinnen... Dat is wel een heel gewone naamscombinatie! (en als het hem echt is, kun je het verder schudden, want Oostfriesland is best wel groot.)

Het lijkt overigens of al die Luthersen uit Duitsland komen, goeie genade.

Als Smit zou een Duitse herkomst best kunnen (Schmidt), als Purmer wordt het meteen weer veel vreemder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Het was volgens mij toch ook eerst schmit van Purmer. Dus die smid kwam uut purmer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 5 July 2013 om 17:27 zei Petra:

Daar zou ik me toch niet op durven vastpinnen... Dat is wel een heel gewone naamscombinatie! (en als het hem echt is, kun je het verder schudden, want Oostfriesland is best wel groot.)

Hmm, daar moet ik je wel gelijk in geven.

Ik hoop nog ergens een Jan Purmer te vinden...

Citaat

Het lijkt overigens of al die Luthersen uit Duitsland komen, goeie genade.

Volgens de dominee waarmee ik mailde kwamen er veel luthersen naar Monnickendam vanuit Duitsland, Denemarken en Zweden. Het kan nog veel erger...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het was volgens mij toch ook eerst schmit van Purmer. Dus die smid kwam uut purmer

Nou, dat heb ik helaas nog net gevonden, maar Trijntje werd soms genoemd als huisvrouw van Jan Smit en soms als huisvrouw van Jan Purmer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Frank,

Ik meen toch echt dat er ergens tussen het zoekwerk gesproken werd over Smid, van Purmer...  maar zal alles in de loop van de komende dagen nog eens nalopen..als ik er nog uit kom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

baaaaaaaaalen..... heb ik in mijn opruim woede de aantekeningen waar ik gezocht had weggegooid...  nah... als het weer regent en ik terug ben van vakantie, zal ik alles maar weer eens op een rijtje zetten. Hoop voor jou dat het deze week nog veel regent... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lol.. Even geen regen. Hoewel ik zeer benieuwd ben, heeft het echt geen haast. Als het goed is lopen ze niet meer weg. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep

Na een paar jaar wil ik eigenlijk deze discussie weer nieuw leven inblazen.

Ik ben na een aantal omzwervingen (en tijdelijke "echte" verhuizingen richting ziekenhuis) weer met genealogie bij het gezin Jacob Koning x Bregje Pauws aanbeland. 

Resumé:

Jacob Koning en Bregje Pauws trouwen in Schellingwoude op 15 mei 1774.

Bregje is gedoopt op 1 juli 1753 te Ransdorp als dochter van Gerrit Paus (begraven op 18-04-1787 te Schellingwoude) en Fijtje Ruts (begraven op 12-09-1775 te Schellingwoude).

Zelf is de op 14 januari 1823 overleden te Schellingwoude.

Jacob Koning is begraven op 26 juni 1775, ook te Schellingwoude.

 

Samen krijgen zij 1 zoon: Gerrit, geb. 16-03-1775/ged. 19-03-1775/overl.09-01-1837

 

Dit is zo'n beetje alles wat ik van dit gezin weet.

Na het overlijden van Jacob is Bregje hertrouwd met Hendrik Heijns op 09-11-1776 te Schellingwoude

Hendrik overlijdt op 07-05-1812 te Schellingwoude.

Zij krijgen samen 5 kinderen tussen 1778 en 1787; 4 meiden en 1 knul.

 

En dit is wat ik van DIT gezin weet.

Ik zou graag willen weten wie de ouders van beide echtgenoten van Bregje waren en wanneer deze mannen geboren/gedoopt zijn.

 

Ik heb diverse doopboeken doorgeworsteld, maar krijg de juiste dopen niet te pakken.

 

Groet

Frank

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...