Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gerrit (de) Pau(w)s in Ransdorp


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

maar goed...weer leuk geweest...  Riewerts is dus toch een zeer goede optie...  hoe ze daar nu bij komen... ik stop dr even mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 169
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    90

  • Petra

    41

  • Robert Leukfeldt

    36

  • Harmke

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Nou nou nou... Robert een paar dagen druk met andere zaken, ik een paar keer druk met slapen. En kijk es wat er allemaal alweer staat!

Tsja, het ziet er nu echt naar uit dat Fijtje meestal Rut(te)s heette, maar soms Rieuwerts. Beetje ongewoon, maar ik kan er niets anders van maken. Nu op zoek naar een Rut alias Rieuwert N. in de voorafgaande generatie? Eventueel met een Bregje als echtgenote, want het is niet zeker dat die voornaam van manszijde komt. Meestal wisselden ze af: eentje naar zijn kant, eentje naar haar kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik werd vanmorgen wakker met het plan jullie de doopinschrijvingen van Gerrit en Fijtje te laten zien, want die had ik gevonden.

Toen ik al m'n tabbladen doorkeek om ze te vinden bleek ik ze wel gevonden te hebben ... maar in m'n dromen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Ik heb het doopboek van Ransdorp tot 1757 doorgebladerd, maar nergens anders dan de bekende plekken een Rieuwerts of Ruts te vinden. (Aaltje en Hendrik Ruts hadden we al eens gevonden). Ook geen Paus.

Ik vermoed nu dat ze van elders kwamen. Misschien brengt het lidmatenregister uitkomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik hoop het voor je, Frank. Maar ik heb zo'n idee dat Lutherse lidmatenregisters schaarser zijn dan gereformeerde.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond een luthers lidmatenregister in Monnickendam, waarin ook "ledematen van buijten de stadt" in staan, waaronder in Ransdorp.

Daarin vond ik Pieter Jansz Ruwaart, die op 09-12-1704 vanuit Amsterdam komt.....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ruwaart zou afgekort kunnen worden naar Ruts, of verbasterd naar Remerts....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Remerts niet... Rieuwerts misschien nog wel. Maar ik zou er niets onder durven verwedden.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vind het ook nogal vaag eigenlijk.

Ik ontdekte wel dat Monnickendam DE Lutherse kerk was in die tijd. Als je ziet waar de leden vandaan komen zou je denken dat het een Europees Luthers centrum was. Nooit geweten.

Helaas maakt dat de zoektocht naar de afkomst van Gerrit Paus en Fijtje Ruts er niet makkelijker op. Hun ouders zouden eigenlijk overal vandaan kunnen komen.

Ik had eerlijk gezegd verwacht niet verder dan op loopafstand van Ransdorp te hoeven zoeken. In het lidmatenboek zag ik inschrijvingen uit Duitsland, Zweden, Denemarken en overal in Nederland.... Helaas niemand met een voor- of achternaam die op Paus en Rieuwerts (of Ruts) lijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Tsjah...bijna een speld in de bekende hooiberg. Ben nog maar eens opnieuw gaan kijken in dopen en overlijden....maar nog steeds geen rut-ruts-rutten- rieuwerts voor de huwelijksdatum van 1750 die me verder zou kunnen helpen.

Riewerts zou natuurlijk ook weer de voornaam van haar vader kunnen zijn. Als ze niet in de omgeving geboren is...dan gaat het  wel een klein speldje worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat het verstandig is voorlopig als aantekening bij beide personen te zetten dat ze stamouder zijn omdat verder iets vinden vrijwel onmogelijk is anno 2013.

Dan zie ik later wel weer.

Ik heb in dezelfde omgeving nog een flink aantal eindjes die uitgezocht moeten worden, dus misschien komen we ze daar wel bij tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, dat is waarschijnlijk de slimste manier.

En... tevens lijstjes maken van WAT zoek ik WAAR en WANNEER.

Als je ooit een keer toe komt aan het doorzoeken van het rechterlijk archief in zo'n plaats, heb je alles paraat. Ik doe zoiets -- maar natuurlijk nooit vaak & compleet genoeg -- op plaatsnaam (met de plaatsnaam als naam van het bestand). Ook ideaal voor zoektochten elders, maar dan op provincienamen... voor als ik een keer naar Arnhem moet, of naar Den Bosch... ik noem maar een dwarsstraat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ga ik doen!

Voor een nieuwe zoektocht open ik dan wel een nieuw draadje om verwarring te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ah...maar we stoppen nog niet helemaal, ik kom de naam Ruts tegen in 1726, in combi met de naam die ik volgens mij hier eerder heb gehoord  "van bruggen"  hun zoon heet Johannis.  Of... was dat al gevonden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eh... Volgens mij had ik die nog niet gezien.

Naast Fijtje zijn er nu dus drie anderen die de naam Ruts voeren: Hendrik, Aaltje en nu dus Trijntje.

Hendrik en Aaltje hebben ook wel de familienaam VAN GEEM. Hun vader is Rutger van Geem.

Maar Robert, dit oude lijf kan twee nachten tot half twee niet aan. :-\  Ik was de hele dag een wrak. Morgen ga ik weer verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

voor mij idem dito...maar ben wel een beetje een avond mens..en nog veel adrenlinoggewatte over... Maar...  wel iets wat zou kunnen...hoewel Sijtje/Fijtje dan al wat ouder was toen ze huwde. De dochter van Michiel wordt geboren in 1713  dat zou bij huwen dus 37 zijn geweest...dat kan natuurlijk best:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Links onder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heren toch... wat een nachtbrakerij... op dat moment sliep ik allang!

Twee puntjes: helaas, er staat geen Fijtje maar Sijtje.

En verder: natuurlijk kan ze 37 zijn geweest bij huwelijk, maar ik geloof er niets van. Enerzijds omdat dat ècht heel ongewoon was, anderzijds omdat ze nadien óók nog een aantal kinderen gekregen heeft, en tenslotte: in de nakomelingschap is noch een Michiel, noch een Grietje te bekennen.

Het had zo mooi kunnen zijn!

Prettig weekend verder,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is veel mogelijk, maar Fijtje krijgt op 12-09-1763 nog een (dood geboren) kind.  Als deze Sijtje "onze" Fijtje is zou ze dan 50 zijn. Ik ben het met Petra eens dat DAT wat ver gezocht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Het was natuurlijk een tijd dat er alleen door onthouding geen kindertjes van de ooievaar komen. In ieder geval hebben we een Ruts. En wie weet...wie weet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik heb net eens gekeken in mijn eigen stamboom, 43 jaar en nog bevallen van een dochter. Ik weet 50 is geen 43, maar het was niet ongewoon in die tijd dus om na je 40ste nog te bevallen van een kind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

maar dan nog ... Sijtje is geen Fijtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Maar ruts ook geen rieuwert.....

Maar goed, ik zit nu met mijn eipadje en dat zoekt niet lekker, ga in de loop van de dag nog weer eens achter de pc zitten en toch eens verder zoeken. Het was zo mooi geweest toch? Waar ik nog aan heb lopen denken, is misschien ook wat ver gezocht...zou het niet kunnen dat ze eerder gehuwd is geweest en dan met een rieuwert en dat die naam dus eerst werd gebruikt.

Jammer die die dominees/pastoors e.a soms zo'n krakkemikke handschrift hebben. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pulling_hair.gif" alt="default_pulling_hair.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat Sijtje Fijtje zou kunnen zijn is slechts een aanname van ons. Dat Fijtje Ruts getrouwd was met Gerrit Paus staat in de trouwinschrijving. Later staat duidelijk aangegeven dat Fijtje Riewerts huisvrouw van Gerrit Pauws was. Is geen aanname.

Over eerdere huwelijken ... tja, dat zou kunnen.

Ik moet zeggen dat ik in die boeken erg veel bekende namen tegen kom en daardoor soms flink door wordt afgeleid.

In die tak van mijn familie woonden er erg veel in Waterland.

Een is een echt zoekplaatje, Klaas Schreuder. Die is geboren op 14 maart 1810 in Uitdam, maar zijn moeder was niet getrouwd. Zij was op dat moment weduwe van Lubbert Buter en trouwde later met Jacob van Besten. De truc is er achter te komen waar die naam Schreuder vandaan komt.

Ik zit (of eigenlijk: lig) 's avonds als je hier weer wat schrijft ook steeds met mn ipadje te rommelen. Het is dan, als je toch al slaperig bent, best vermoeiend. Vooral als er naast je eentje licht te ronken.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Sijtje...Fijtje en nu een Zijtje Ruts...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechts in 1733

Ja..dat is 20 jaar na de geboorte van de Fijtje Ruts, 20 schijnt echter weer erg jong te zijn. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

20 jaar is misschien wel wat aan de jonge kant, maar ... we hebben de geboorte/doop van Fijtje Ruts nog niet gevonden. Ze was met Gerrit Paus getrouwd op 18-04-1750. Als dat haar eerste huwelijk was - en aangezien ze in 1763 nog een kind krijgt - zou 1720 volgens mij wel zo ongeveer het uiterste jaar van geboorte zijn en dan is 1733 wel erg jong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Doop gevonden in Monnickendam:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hier heten ze Gerrit Paus en Veytje Ruaarts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ghe..Veytje en dan zou Sijtje niet kunnen ?? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Ruaarts...komt alweer wat dichter bij Ruts...

Niet dat ik mensen tegen de schenen wil schoppen...maar of de familie had een aardig spraakgebrek..of de diensthebbende vertegenwoordiger van de kerk was hardhorend en dronk te veel...  ons&

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik zag in dat doopboek hier en daar ook staan (bijv.) "vader Jan Hogenbirk (ook wel Jan de Groot in de wandelgang)"    ... De naam is even uit m'n duim gezogen...

Hoe z'n kinderen door het leven zijn gegaan is me niet bekend, maar het zou beide varianten kunnen zijn.

Ruaart zou afgekort Rut kunnen zijn. Ik heet eigenlijk Francis en dat hebben ze ingekort tot Frank....

En ik weet niet hoe het dialect uit die hoek van Waterland klinkt, maar ik zou me kunnen voorstellen dat Ruaart of Riewaard ongeveer hetzelfde kan klinken.

En ik heb mijn eigen achternaam ook wel eens zien opschrijven als VAN OMMEN terwijl het toch echt VAN ANDEL is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heeeej, daar heb je de doop van Hendrik!  Da's mooi... dan klopte het dus toch. Er vallen me een paar dingen op.

Ruaart -> Ruwaart -> Riewert: prima, acceptabel, en wie weet zet het ons weer op een ander spoor dan alleen-maar-Rut.

Monnikkendam... ook mooi, wie weet zet het ons op een nieuw spoor qua herkomst en/of omzwervingen.

Veytje: dat bevestigt de eerdere vondsten. Klinkt immers vrijwel als Fijtje, gewoon kwestie van spelling. Sijtje of Zijtje, daarentegen, heeft een totaal andere beginklank.

Het geloof, tenslotte. Jullie gaven er geen commentaar op, maar die doop was klaarblijkelijk R.K.?  Dan was Gerrit Pauws niet bepaald eenkennig!  Luthers lidmaat, en overal laten dopen...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, over dat geloof klopt het niet helemaal wat je stelt, want de eerste 110 scans van die serie is boek 401 (a en

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.png" alt="B)"> van de Lutherse kerk.

Voor de rest is het, denk ik, een kwestie van geluk om nog iets verder te kunnen komen. Online zal het lastig worden, want veel ouder is er niet veel beschikbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb vandaag contact gehad met een emeritus dominee van de Lutherse kerk in Monnickendam, die ook aan genealogie doet. Deze meneer heeft een kopie de boeken van de kerk voorhanden en heeft voor me gecheckt. Gerrit Paus en Veijtje Ruaarts komen niet voor in de huwelijksinschrijvingen en ook niet in het lidmatenregister.

Mij werd verteld dat heel vel leden van de lutherse kerk daar hun roots in Duitsland, Denemarken en Zweden hebben.

Nu had Petra het er al over dat Ruwaard in het noorden als voornaam heel gewoon is..... Ik hoop dat Paus niet eigenlijk Pauls of Paulusse is geweest, want dan kan vrijwel iedereen zijn vader zijn geweest.

De truc is nu om uit te vinden WAAR ze lid zijn geworden van de Lutherse kerk (in die buurt bij voorkeur) en dan bij hun inschrijving zien waar ze vandaan kwamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...