Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gerrit (de) Pau(w)s in Ransdorp


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ghe...  toevallig net aan het kijken

Kind van Hendrik en Antje:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

oww en dan nog in die overlijdens akte staat de geboorte datum voluit geschreven toch:  22 maart 1751

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 169
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    90

  • Petra

    41

  • Robert Leukfeldt

    36

  • Harmke

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumleden Groep

Bregje Pauws trouwde op 09-11-1776 met Hendrik Heijnsz.

Hun kinderen:

Grietje, 12-09-1778

Hendrik, 21-10-1781

Feitje, 17-06-1785

Antje, 17-01-1787

Bregje overleed op 14-01-1823

Hendrik Heijns overleed op 07-05-1812

Alles in Schellingwoude.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inderdaad ... die had ik nog niet in mn bestand ingevoerd. Nu wel 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bregje is trouwens eerder getrouwd geweest. Op 30-04-1774 trouwde ze in Schellingwoude met Jacob Koning. Met hem kreeg ze op 16 maart 1775 een zoon, Gerrit, die  op 19-03-1775.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kijk, dat vinnik nou leuk: een hele familietak in elkaar zetten. En DAN pas kijken of je verder terug kunt komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik moet zeggen dat dit gebeuren met het forum het wel erg leuk maakt. Normaal zit ik in mn eentje boeken door te bladeren en op een gegeven moment zie je door de letters de tekst niet meer en zie je dus van alles over het hoofd.

Dank daarvoor met zn allen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog een losse opmerking: Gerrit Pauws en Fijtje Ruts zijn mijn 7x overgrootouders. Vandaar dat dit gezin me erg interesseert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Heb je er verder wel bij stilgestaan bij de zondagse versie van Fijtje?

Da's namelijk Sophia.... In de grote stad willen ze dat nog wel eens oppoetsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb inderdaad zitten denken hoe ze zondags zou heten, maar kon er niet op komen. Heb er dus nog niet verder naar gezocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben bang dat zo'n zondagse naam niet veel uitmaakt in die boeren dorpen destijds. 't Is allemaal Neeltje, Marritje, Fijtje, Jannetje enz. enz.

Ik heb net weer het doopboek van Ransdorp doorgebladerd tot 1730. Niemand met de naam Fijtje en niemand met de naam Sophia. Wellicht is ze toch ergens anders gedoopt.

In mijn aantekeningen heb ik staan dat ik de doopboeken tussen 1720 en 1730 heb doorgeworsteld van Broek in Waterland, Schellingwoude, Nieuwendam, Watergang en Landsmeer (en nu dus ook weer Ransdorp). Helaas heb ik in geen van die (online-) boeken geen doop van ene Fijtje Ruts gevonden.

Zoals ik al eerder schreef was de naam Rutger redelijk zeldzaam in die omgeving en tijd. Het kan natuurlijk zijn dat ze bijvoorbeeld in Huizen is geboren en een keer met de boot richting Amsterdam is gekomen en in Schellingwoude of Ransdorp is neergestreken. Daar heeft ze een kerel aan de haak geslagen en is een gezin begonnen.

Ik ga denk ik eerst eens  kijken of ik in de omgeving haar begraven kan vinden. Dat heeft misschien meer kans van slagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vind in Schellingwoude wel een lijk van een Fijtje Rieuwerts ... ook een familienaam/patroniem die ik niet eerder heb gezien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Rieuwerts ... Ruts ....Rutte ....

Lijkt niet echt op elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier in het Noorden is het geen ongewone naam. In AlleGroningers zie je het enkele honderden keren als familienaam/patroniem, maar duizenden keren als voornaam: Rieuwert (met alle denkbare varianten, ook Reeuwert e.d.).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan Rut een afkorting van Rieuwert zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

mmmm  ik heb nu zo'n beetje de boeken die online staan doorlopen..

Ransdorp

schellingwolde

holysloot

durgedam

maar kom niet meer verder dan de info die er nu gevonden is...  mocht ik een plaats over het hoofd hebben gezien..zeg het dan even. Maar ik denk dat het niet verder gaat lukken. Neem de geboorte van Hendrik, die was dus op 22 maart 1751, maar nergens een doopakte te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het overlijden van Grietje Rutten ....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

het overlijden van Rutger Meijndertsz van Geem

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

mmmm  ik heb nu zo'n beetje de boeken die online staan doorlopen..

Ransdorp

schellingwolde

holysloot

durgedam

maar kom niet meer verder dan de info die er nu gevonden is...  mocht ik een plaats over het hoofd hebben gezien..zeg het dan even. Maar ik denk dat het niet verder gaat lukken. Neem de geboorte van Hendrik, die was dus op 22 maart 1751, maar nergens een doopakte te vinden.

Ja, ik heb google maps er bij gehaald om te zien welke dorpjes er in de buurt lagen, maar veel verder dan dit kom ik ook niet. Buiksloot lag er ook nog in de buurt (nu een buurt van Amsterdam) en Nieuwendam. Broek in Waterland ligt iets verder weg, maar kom ik ook wel tegen in deze boeken.

Misschien is er een huwelijksbijlage waarin de doop van Hendrik staat, bedenk ik nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om de familie iets uit te bouwen ...

Van de schoonzoon van Gerrit Pauws, Hendrik Heijnz, weet ik dat hij op 07-05-1812 in Schellingwoude is overleden als 63-jarige. Hij zou dus geboren moeten zijn tussen mei 1748 en mei 1749. In Schellingwoude en Durgerdam heb ik zijn doop niet gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

't Zou mooi zijn als Fijtje inderdaad een zuster van Aaltje blijkt te zijn... dan heb je met het overlijden van Rutgert Meijnderts weer een voorvader te pakken. Heb je al in Amsterdam gekeken naar een eventuele doop van Fijtje en Hendrik?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nee, in Amsterdam heb ik nog niet gezocht. Eerlijk gezegd verwacht ik ze daar niet, maar een reden daarvoor heb ik niet. Ik heb vanmorgen toevallig op Genver even bij de dtb's van Amsterdam gekeken.... Dat zijn er wel heel veel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eh, ik heb geen indexen gevonden en wat die jokers betreft...ik hoop dat je dezelfde humor als ik heb, want een zoekfunctie heb ik ook niet gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zowaar... Er is maar 1 NH doopboek waar 1751 in staat en op 22 maart staat daarin geen doop. Hendrik ontbreekt daar ook in de omliggende dagen. Helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Overigens .... Fijtje en Gerrit waren Lutherse lidmaten. Ik weet niet of dat bij iemand een elletje doet rinkelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Amsterdamse dopen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Frank, ik gebruik * als joker. Ik kreeg hier één Fijtje Rutgers uit, nl. in de 17e eeuw en niet als kind, maar als moeder. Maar ga eens experimenteren?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ah, het stadsarchief. Neem me niet kwalijk. Daar had ik niet aan gedacht om te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een Fijtje met de juiste jaartallen heb ik in Amsterdam niet in de index gevonden, maar wel een Gerrit Paus:

kind:

, Hendrik

doopdatum:

25-02-1731

kerk:

Lutherse Kerk

godsdienst:

Evangelisch-Luthers

vader:

Osier, Nicolaas

moeder:

Paus, Elisabeth

getuige:

Paus, Gerrit

getuige:

Paus, Johanna

bronverwijzing:

DTB 214, p.60(folio 32v), nr.6

Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)

Doopregister: NL-SAA-23904177

Ten tijde van het huwelijk met Fijtje Ruts zou deze jongen net 19 jaar zijn. Is het waarschijnlijk dat in die tijd jongens op die leeftijd al trouwden? Eerlijk gezegd heb ik voor zowel Gerrit als Fijtje nooit later gezocht dan 1730, omdat ze in 1750 dan "pas" 20 jaar oud zouden zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed ... Note to self ... Ik moet wel eerst lezen voor ik wat post....

Deze Gerrit Paus wordt dan niet gedoopt, maar is getuige en is dus veel ouder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En vermoedelijk té oud voor een huwelijk met Fijtje Ruts? Zeker een jaar of 40, in 1750. Mmmm. Wel suggestief: dat het om de doop van een Hendrik gaat.

Heb je al in de ondertrouwregisters van het Stadsarchief gekeken?

P~~

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry dat ik gister niet meer reageerde. Ik had een hok vol verjaarsvisite.

De Hendrik die we zoeken wordt ook wel Hendrik Gerritsz Pauws genoemd. De vader va deze heet Nicolaas Osier.....

In het ondertrouwregister komt geen Gerrit Paus voor. De naam Pauws komt helemaal niet voor.

Ik denk niet dat we in Amsterdam hoeven te zoeken, voorlopig. Misschien als we de ouders van Gerrit zoeken, maar dan moeten we eerst z'n patroniem weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...