Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gerrit (de) Pau(w)s in Ransdorp


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik ben op zoek naar meer gegevens over Gerrit Paus (in alle schrijfwijzen) die op 18-04-1750 in Ransdorp trouwde met Fijtje Ruts (of Rutten).

Zij kregen in ieder geval 3 kinderen: Bregje, gedoopt op 01-07-1753; Hendrik (Bregje en Hendrik zijn vaak getuigen bij de doop van elkaars kinderen); en een kind dat zonder naam begraven werd op 25-03-1755.

Fijtje Ruts is begraven op 27-03-1770 in Ransdorp. Bij die melding staat zij aangegeven als "Huisvrouw van Gerrit Pauws" en niet als weduwe. Gerrit moet dus later overleden zijn.

Ik heb het gaardersregister, waarin ik de begraafdatum van Fijtje vond, verder doorgebladerd tot 1811, maar Gerrit heb ik daarin niet kunnen vinden. Ook heb ik het begraafregister van de NH kerk doorgebladerd vanaf 1770, maar ook daar staat hij niet in. Wel veel "naamloze" drenkelingen. Hopelijk zat hij daar niet bij.

Heeft iemand misschien meer gegevens of ideeën?

vast bedankt voor de moeite.

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 169
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    90

  • Petra

    41

  • Robert Leukfeldt

    36

  • Harmke

    1

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gast Kèren

@Frank

Vaak na het overlijden van een ouder [partner] ging de overgebleven ouder bij een kind in wonen.

Het kan dus een idee zijn, als er kinderen buiten Ransdorp zijn gaan wonen, eens daar te zoeken.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

volgens mij staat daar overigens geen Fijtje?

links onder

en volgens mij hier dezelfde

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inderdaad... geen Sijtje maar Aaltje. En staat er eigenlijk wel Gerrit Pauws?  Ik maak er Gerrit Prins van 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_blush.gif" alt="B-4">

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

zou kunnen...maar...alle anderen met de achternaam Prins die ik daar tegenkom hebben een puntje op de i

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nakijken dus. Trouwt er daar in Ransdorp een Gerrit Prins met een Aaltje Rutte(n)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

beter zou zijn als we de akte van de vragensteller konden zien en dan vergelijken.....denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is de akte waar Frank het over heeft;Gerrit Paus-Fijtje Ruts,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

vr gr Harmke.

ps rechterkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Harmke...

Dat klopt precies: het betreft hun huwelijk. Maar Frank zocht naar het overlijden en dus debatteerden wij over deze inschrijving, van 20 jaar later:

Fijtje Ruts is begraven op 27-03-1770 in Ransdorp. Bij die melding staat zij aangegeven als "Huisvrouw van Gerrit Pauws" en niet als weduwe. Gerrit moet dus later overleden zijn.

En dáár lees ik dus Aaltje Rutte en Gerrit Prins.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik lees ook Aaltje...maar Prins is een twijfel bij mij 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechter blz op 16 mei

Wel een Gerrit Prins  als overleden.....  maar kan zo snel niet alles lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ransdorp 16 mei 1797

Van't lijk van Gerrit Prins te Durgerdam in de banne van Ransdorp in de 4de classe, 3 gulden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Bedankt.

Maar al met al nog geen stap verder natuurlijk. Ik heb dat boek vanaf mijn eerste link doorgenomen en helaas dus alleen de genoemde Prins gevonden. Daar staat echter niet bij dat hij gehuwd was. Ik neem aan dat Frank dit boek bedoelde in zijn vraag. Maar afwachten tot hij een reactie geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat lijkt me een uitstekend idee. Ik vind genealogisch zoeken altijd leuk (anders deed ik dit ook niet), maar in het luchtledige reageren werkt demotiverend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

sorry dat ik een tijdje niet reageerde. Ik zal vaker hier kijken. Ik kreeg helaas geen notificaties.

Waarom ik naar PAUWS zoek en niet naar PRINS ... op 1 juli 1753 wordt in Ransdorp Bregje Paus gedoopt, "dogter van Gerrit Paus en Fijtje Ruts"

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daar staat volgens mij vrij duidelijk FIJTJE en niet Aaltje.

Bregje is regelmatig getuige bij dopen van de kinderen van haar broer Hendrik en daar wordt haar familienaam ook wel als POUS, DE PAUWS of DE PAUWST geschreven. Gelukkig staat er meestal bij dat zij huisvrouw van Hendrik Heins (ook in allerlei schrijfwijzen) is, dus gaat het wel steeds om dezelfde persoon.

Met Gerrit Paus ben ik dus nog niet veel verder, helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In Schellingwoude, waar dochter Bregje met haar gezin woonde, vond ik nog deze trouwinschrijving:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Of het hier om dezelfde Gerrit Pauws gaat weet ik nog niet, want er zijn er meer in die omstreken, maar deze is in 1778 weduwnaar en dat klopt als het overlijden van Aaltje Rutte, in 1770 te Ransdorp, inderdaad zijn vrouw betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

uit Nieuwendam, Ned.Herv. Helaas geen nadere info dan je al hebt:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooi gedaan, Robert.!

Ik heb even naar die akten gekeken: in 1753 lees ik inderdaad Fijtje. Geen twijfel mogelijk. (Had dochter Bregje ook een kind met die naam? En is het huwelijk van Gerrit Paus eigenlijk al gevonden?)

In feite zijn we nu nog geen stap opgeschoten: wanneer en waar is Fijtje overleden, indien niet (onder de naam Aaltje Rutte(n) vrouw van Gerrit "Prins") in 1770? Als zij dat geweest is, heeft Gerrit "Pauws" acht jaar gewacht voor hij hertrouwde. Vind ik een beetje lang, voor die tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die overlijdensakte, in gaarders heb ik haar niet gevonden,buiten de door mij gevonden link dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra, Bregje had inderdaad ook een dochter die Feitje heette, maar die had een als vader Hendrik Heinsze.

Ook de broer van Bregje, Hendrik, had een dochter met de naam Fijtje. Zij trouwde later met Jan Bolhuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

uit Nieuwendam, Ned.Herv. Helaas geen nadere info dan je al hebt:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dank je. Die had ik nog niet gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooi gedaan, Robert.!

Ik heb even naar die akten gekeken: in 1753 lees ik inderdaad Fijtje. Geen twijfel mogelijk. (Had dochter Bregje ook een kind met die naam? En is het huwelijk van Gerrit Paus eigenlijk al gevonden?)

In feite zijn we nu nog geen stap opgeschoten: wanneer en waar is Fijtje overleden, indien niet (onder de naam Aaltje Rutte(n) vrouw van Gerrit "Prins") in 1770? Als zij dat geweest is, heeft Gerrit "Pauws" acht jaar gewacht voor hij hertrouwde. Vind ik een beetje lang, voor die tijd.

Het huwelijk van Gerrit Pauws was inderdaad al gevonden in het gaardersregister van ransdorp.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Pauws of Prins .... Er was in die tijd ook een Gerrit Prins in die omgeving. Hij was getrouwd met Grietje Bierdrager. Hun dochter, Grietje, trouwde in 1829 met Hendrik Pauws, zv Gerrit Pauws en Barber Proper. DIE Gerrit is de kleinzoon van Gerrit ev Fijtje Ruts.

De "grap" is dat Ransdorp, Schellingwoude en Durgerdam kleine dorpjes waren, op loopafstand. Eigenlijk is iedereen familie van elkaar met af en toe een nieuwkomer er tussen. De Bierdragers, bijvoorbeeld, komen uit Elburg. Als je dan namen hebt die (slordig geschreven) op elkaar lijken is een vergissing snel gemaakt en zoek je je een breuk naar een aanknopingspunt.

Ik hoop dat ik de juiste naam zoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooi zo, er komt een beetje klarigheid in de probleemstelling.

Gerrit [Paus, etc.] tr. (1) 1750 Fijtje Rut[te]s en (2) 1778 Antje Jacobs.

Hij, Gerrit, overleed dus niet zozeer 'na 1770' maar 'na 1778'.

Nu resteert de hamvraag (eigenlijk zijn het er twee):

a. Is die Aaltje Rutte vrouw van Gerrit [Prins?] die in 1770 overleed, identiek aan Fijtje Ruts?

b. Waar en wanneer is Gerrit [Paus, etc.] zelf overleden?

Ik voeg zelf toe:

c. Weten we al waar en wanneer Antje Jacobs is overleden? Dat zou kunnen helpen om de chronologie te verduidelijken. (Antje Jacobs weduwe van ... of vrouw van...).

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat ik de begrafenis van Gerrit Pauws heb gevonden.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als Antje nou hertrouwt als weduwe .... Ik heb geen kinderen van Gerrit en Antje Jacobs kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hee, dat gaat erop lijken!  Jammer dat er niets bijstaat over de huwelijkse staat van de overledene.

Kinderen van Gerrit en Antje lijken me niet zo voor de hand liggen, Gerrit was toen zeker al een jaar of vijftig en zij misschien ook wel?  Ze kan inderdaad nog een keer hertrouwd zijn (voor haar een derde huwelijk).

En als het allemaal klopt zou Fijtje dus toch overleden kunnen zijn onder de naam Aaltje...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben in t gaardersregister van Schellingwoude aangekomen in 1800 en ben het overlijden, of een volgend huwelijk van Antje Jacobs nog niet tegen gekomen. Ook WieWasWie helpt er niet bij. Maar Zunderdorp, Durgerdam, Nieuwendam en Broek in Waterland horen ook nog tot de mogelijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dan kun je nog even vooruit... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat mag je wel stellen.

Voor nu in ieder geval iedereen enorm bedankt voor het meedenken en -zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Aanvullende vraag ... de doop van Fijtje Ruts ... ik heb iets gevonden in Nieuwendam dat qua tijd zou kunnen ....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik begrijp bij deze doop alleen niet waar de naam RUTS vandaan komt.

Hoe denken jullie over deze vondst?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...