Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Razzia Sportpark Sneek 1944 - Is er een namen lijst?


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik werk op het moment met iemand wiens voorouders van Sneek komen. Op een gegeven moment vertelde hij dat een broer (naam?) van zijn vader ooit door de Duitsers was opgepakt op een voetbalveld (waar?). De familie zou nooit geweten hebben wat er met hem gebeurd is. Nou moet ik hierbij toevoegen dat hij weinig van zijn familie afweet en dat het m.i. mogelijk ook nog wel een ander familielid zoals een oudoom zou kunnen zijn geweest.

Als rasechte stamboom onderzoeker was mijn nieuwsgierigheid natuurlijk gewekt en ging ik op zoek. De Sneker bloednacht van 13/14 juli 1944 kwam nogal eens aan mij voorbij. Maar, uiteindelijk had ik beet. Op 21 mei 1944 had er een razzia plaatsgevonden op een voetbalveld en het was in Sneek (zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

).

De grote vraag is nu: Bestaat er een lijst van de mensen die zijn opgepakt en die vermoedelijk naar Duitsland zijn afgevoerd.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Sylvia,

eigenlijk ga ik er vanuit dat je de site van Jack Kooistra wel kent maar toch.........je weet maar nooit.

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In ieder geval kun je er op geboorteplaats zoeken, misschien is dat een mogelijkheid om verder te komen !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook bij de Oorlogsgravenstichting kun je alleen op plaats zoeken

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

, 11 namen, na aanklikken blijven er vier over:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De vier slachtoffers die als vergelding werden opgepakt en gefusilleerd,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

behoren mogelijk niet tot de 24 slachtoffers die na de voetbalwedstrijd op 21 mei zijn afgevoerd, toch jammer dat daar geen lijst van is. Je kunt ook contact opnemen met het Rode Kruis,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor jullie reacties.

Helaas zijn er teveel variabelen in het spel en hebben zoektochten op eg Jack's site en het OSG me tot nog toe niets opgeleverd. Hopelijk zou een lijst met de opgepakten me de mogelijkheid geven om wat "reverse engineering" uit te voeren, dus dat staat als enige op van mijn verlanglijst.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • Forumleden Groep

Journalist Peter van der Meeren werkt aan een boek over  de mannen die op 21 mei 1944 van het voetbalterrein van LSC in Sneek zijn weggevoerd. Alle informatie over de namen van de mannen is welkom.

Josje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hi Josje,

 

Ik had al eens contact met deze man gehad in 2015. Van hem heb ik toen niets gekregen, maar wacht nu alweer 2 1/2 jaar op een antwoord nadat ik hem de mij bekende informatie had gegeven.

 

Bedankt voor je reactie,

 

Groetjes, Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...