Guest Peter Buyk Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Omdat ik maar niet de juiste software gevonden krijg om mijn stamboom op het Web te plaatsen ben ik van plan de stamboom in HTML te plaatsen op het internet. Het ontwerpen van een layout is geen probleem voor mij, maar waar ik bijvoorbeeld tegen aanloop is het linken van pagina's naar elkaar, wanneer je met 1 persoon begint moeten daar steeds linken naar toe gemaakt worden, vanuit andere personen. Zijn er hier personen die hun Stamboom ook zelf in HTML gebouwd hebben en mij wat tips kunnen geven, wanneer je een script gebruikt bijvoorbeeld Gedview, dan worden er automatisch linken gemaakt gemaakt naar personen die een verbintenis met elkaar hebben, hoe kun je dit op een makkelijke en snelle manier in HTML doen. Andere nuttige tips zijn natuurlijk ook altijd van harte welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Hallo Peter, Welkom op dit forum!! Zelf ben ik een kneus in het bouwen van websites, genealogische of niet-genealogische. Misschien ken je al wel voorouders.net?? Daar wordt actief gewerkt aan software om de stamboom te kunnen publiceren op Internet, met server ruimte. Zie hiervoor: Please login or register to see this link. en klik daar in de groene balk op mijn voorouders Misschien is het niets, maar wilde het toch even vermelden. Wellicht komen er goede tips van andere forumleden. Succes!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peter Buyk Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Hoi Keren, De software van voorouders.net is mij bekend (Family Tree PHP), ben hier al mee aan het testen geweest, het nadeel van FTP is dat het niet opensource is en maar 1 ontwikkelaar heeft, hoewel het een veelbelovend produkt is ben je altijd afhankelijk van de ontwikkelaar hoe lang hij door blijft gaan met de ontwikkeling, bij opensource produkten is deze kans kleiner, omdat daar de ontwikkelaars groep meestal ook groter is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted August 4, 2010 Share Posted August 4, 2010 Hallo Peter, Jammer dat het je niet verder kan helpen, maar ik snap je uitleg wel. Hoop dat je antwoord krijgt op je vraag. Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lily Posted August 5, 2010 Member Group Share Posted August 5, 2010 Hallo Peter, Ik denk dat wat jij wil, heel erg bewerkelijk zal zijn. Met welk programma wil je dat doen? De meeste programma's doen dit automatisch in een uitvoersjabloon. Zelf gebruik ik al jaren Pro-Gen (zie voorbeelden op Please login or register to see this link. . Maar waarom gebruik je niet Aldfaer hiervoor? Dit is een gratis programma en de ondersteuning is prima. Ook is er een forum voor gebruikers. Het adres is: Please login or register to see this link. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peter Buyk Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Hoi Lily, Ik gebruik Aldfaer al een heel tijdje, maar kan nu niet zeggen dat dit programma mij bekoort, ik gebruik het momenteel voornamelijk omdat het goed omgaat met voorvoegsels van achternamen. De uitvoer mogelijkheden met betrekking tot het maken van web pagina's vind ik ronduit slecht. Ook is het een groot nadeel dat je alleen foto's en documenten kunt koppelen aan een persoon en niet aan een gebeurtenis van een persoon. Ook ben ik niet te spreken hoe men omgaat met wensen van gebruikers, men kan wel wensen indienen, maar volgens mij bepaalt een heel klein groepje mensen, of wensen ook daadwerkelijk doorgevoerd gaan worden. Het argument dat door een aantal mensen gebruikt wordt dat Aldfaer een populair en goed programma is, omdat het zovaak gedownload wordt is naar mijn inziens behoorlijk misleidend, het groot aantal downloads komt naar mijn inziens voornamelijk omdat het programma gratis is, en men daarom een aantal tekortkomingen van het programma maar voor lief neemt. Zou men bijvoorbeeld een bepaald bedrag moeten betalen voor het gebruik van het programma, dan zou mijn inziens de populariteit van het programma snel dalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lily Posted August 7, 2010 Member Group Share Posted August 7, 2010 Hoi Peter, Ik moet je natuurlijk wel een beetje gelijk geven, dat men eerder een gratis programa download. Maar ook programma's waarvoor je moet betalen kunnen tegenvallen. Ik heb destijds gekozen voor Pro-Gen, omdat je daar ontzettend veel me kunt. In de loop der jaren zijn daar toepassingen voor geschreven en het resultaat is, dat ik nog steeds geen programma heb gevonden dat doet wat ik met Pro-Gen allemaal kan. Voor gegevens voor een website is het ideaal en je kunt de standaard uitdraaien d.m.v. css helemaal naar je hand zetten. Veel mensen vinden het een ouderwets programma, omdat het nog in DOS is. Maar de uitvoer en nog wat zaken zijn gekoppeld aan Windows. Wanneer je een html pagina helemaal naar eigen hand wil zetten, dan is Word misschien de oplossing. Daarmee kun je verwijzingen maken naar personen en deze ook terug laten komen in een index. Deze pagina kun je opslaan in html en eventueel helemaal "mooi" maken met Dream Weaver of een ander programma. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Ik gebruik ook Aldfaer. Het is eerder een programma dat zeer geschikt is voor mensen die hun gegevens ooit in boekvorm willen uitbrengen. Ooit wilde ik al mijn gegevens op internet zetten. Ik had al flink rondgekeken op internet, maar als je niet behoorlijk veel van computers af weet, dan is dat niet te doen. Van de nodige genealogische softwareprogramma's heb ik proefversies gedownload. Soms weet je na die download nog niet hoe of wat (gebruiksaanwijzing nergens te vinden enz) en dan kom je automatisch uit op een gratis programma. En dan nog iets: Als ik gegevens invoer dan moet het er ook precies zo uitzien als dat ik het ingevoerd heb. Niet dat iemand Francoise heet in plaats van Françoise of dat je een index krijgt met 104 mensen die Cüsters heten terwijl er 100 Custers heten en 4 Cüsters. Programma's waar schrikkeljaren niet in bestaan, al die mensen zijn geboren of gestorven op 1 maart en helemaal het toppunt is een programma waar men rekening houdt met het feit dat iemand kan hertrouwen, maar als die persoon nu eens drie keer trouwt in zijn leven?? Dat kan dat programma niet aan. Dan is die persoon dus een of twee keer gescheiden! Het komt misschien allemaal wat zeurderig over, maar het ideale genealogische softwareprogramma? Nee, we zijn er nog lang niet! Please login or register to see this image. /emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6"> Met vriendelijke groet, Limburger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted August 7, 2010 Member Group Share Posted August 7, 2010 Hallo Limburger, Zelf ben ik allesbehalve een expert op het gebied van computers. Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> Ik ben wel eens aan de gang gegaan met Aldfaer en Brothers Keeper. Beiden gratis, maar daar was ik ook niet tevreden over. Lily Pool gebruikt Pro-gen en ik ook al een aantal jaren. Please login or register to see this image. /emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> Daar voor kon ik goed met Haza-data overweg, maar te moeilijk om iets op internet te zetten, als je hier niet erg bedreven in bent. Met Haza-data kan ik nog steeds goed werken, maar gebruik het thuis niet meer. Wel elders met een vorige versie, onder MS Dos. De aanschaf is vrij duur, zeker nadat er een windowsversie kwam. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12"> Pro-gen schrijft makkelijk bestanden weg, dat gaat vanzelf als je publiceren wilt. Voor het plaatsen van accenten is het erg makkelijk, dat werkt via Ctrl-A. Please login or register to see this image. /emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0(("> Het is allemaal erg persoonlijk, je moet gewoon proberen wat je zelf het meest goed vindt. Progen heeft via hun website een duidelijke gebruiksaanwijzing. Vergeleken met andere programma's, vind ik het ook niet duur. Please login or register to see this image. /emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> Het komt zeker niet zeurderig over, Limburger. Please login or register to see this image. /emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44"> groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lily Posted August 7, 2010 Member Group Share Posted August 7, 2010 Wat ik vaak gemerkt heb in de jaren dat ik de PC gebruik (vanaf 1993) voor het invoeren van genealogische gegevens, dat mensen zulke verschillende wensen hebben voor het gebruik van een programma. De programmamakers proberen deze wensen te honoreren en het resultaat is dat sommige programma's verschrikkelijk onoverzichtelijk worden. En daardoor moeilijker in het gebruik voor de gemiddelde pc-gebruiker. ??? Ikzelf heb eens een paar programma's geprobeerd, die geschreven waren door mensen die de standaardprogramma's niet beviel en dus zelf maar aan de slag zijn gegaan. Maar die bevielen mij dus weer niet Please login or register to see this image. /emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6"> Een programma waarover iedereen tevreden over kan zijn, zal er helaas nooit komen.......... Fijn weekend! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest limburger Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 In september komt CBG met StamboomNederland. Dit wordt een website waar je je gegevens kan plaatsen, bijwerken en ook delen met andere genealogen. Ik ben vooral benieuwd naar het gebruikersgemak en wat ik voor het gemak maar noem: "de toeters en bellen" Kan je een portretfoto plaatsen naast de gegevens van bijvoorbeeld je betovergrootvader. Kan je een oude foto van een boerderij plaatsen naast de gegevens van een familie die daar generaties lang gewoond heeft? Ik kijk hier echt naar uit! Met vriendelijke groet, Limburger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Lily Posted August 7, 2010 Member Group Share Posted August 7, 2010 Daar ben ik ook benieuw naar Please login or register to see this image. /emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif"> Wist alleen niet dat het al in september gelanceerd gaat worden. Want dit programma gaat samenwerken met wieiswie.nl dat in het voorjaar online gaat. Zie voor informatie: Please login or register to see this link. Groetjes, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted August 8, 2010 Member Group Share Posted August 8, 2010 In september komt CBG met StamboomNederland. Please login or register to see this image. /emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9"> Je zal dan wel lid van de CBG moeten zijn denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group charlotta Posted August 8, 2010 Member Group Share Posted August 8, 2010 Hoi Erick, We wachten het allemaal maar af, of het iets voor sommigen is. Please login or register to see this image. /emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9"> En ja.... je zal wel "vriend" van het CBG moeten zijn! Please login or register to see this image. /emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> groetjes, Charlotta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group ErickJ Posted August 8, 2010 Member Group Share Posted August 8, 2010 Afwachten dan maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Schaap Posted April 21, 2012 Member Group Share Posted April 21, 2012 Zijn er hier personen die hun Stamboom ook zelf in HTML gebouwd hebben en mij wat tips kunnen geven Ik heb mijn bevindingen zelf in een website gezet, middels het gratis te downloaden programma NetObjects Fusion. Het is echter geen genealogie software, maar puur software om websites te maken. En het werkt volgens WYSIWYG. Ik heb diverse software uitgeprobeerd om vanuit een GEDCOM bestand html pagina's te genereren, maar steeds miste ik iets wat ik voor ogen had. Het nadeel is, dat je wel alles zelf (binnen de software vrij eenvoudig) moet linken. Het voordeel vind ik, dat ik het precies kan maken zoals ik het graag wil. Please login or register to see this link. Groeten, Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Ludmilla Posted April 21, 2012 Member Group Share Posted April 21, 2012 Ik moet zeggen dat het er heel erg mooi uitziet. Netjes, simpel, duidelijk. Bij het doorklikken naar kinderen, blijf je in de linkerkolommen ook overzicht houden tussen broers/zussen en kinderen. Ook met de documenten er in krijg je een compleet overzicht. Vanuit welk programma heb je een gedcom gemaakt, of maakt dat niet uit? Is dat inclusief de documenten, of moet je naderhand veel toevoegen? Hoe gaat het met updates; verwerk je die vanuit een nieuw gedcom in te voeren of handmatig op de website? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Schaap Posted April 21, 2012 Member Group Share Posted April 21, 2012 Dank je voor de complimenten. De basis staat in myheritage, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Eigenlijk is alles handmatig opgezet. Dat is op zich wel wat werk, maar ik had in mijn hoofd hoe ik het eruit wou laten zien. En ik heb (nog) geen stamboom software gevonden die deed wat ik wou. Heb ik een update (foto, document, een nieuwe ouder) tsja dan werk ik het nu wel op 2 plaatsen bij. Myheritage zie ik als mijn archief op mijn pc, de website om te publiceren op het net. Gr. Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts