Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ik ben m'n bron kwijt


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dit heb ik in mijn stamboomproggie staan:

Huwelijk op 15 Oct 1737 in Arnhem tussen Salomon Jacob Cohen en Rebecca Mordechai Italiaander.

Bron: Gemeente archief Arnhem

Maar verder is alles leeg, zou ik wat weggegooid hebben? vergeten in te vullen?

Hoe dan ook, zo'n datum verzin ik niet zomaar, ik moet het ergens online vandaan hebben, van een officiele site, want in een archief in Arnhem ben ik nooit geweest.

Ik vind helemaal geen arnhems gemeente archief, kom steeds bij gelders archief uit, en daar vind ik het niet. Archieven.nl ook niet.

Iemand suggesties?

Op genver, bij DTB Arnhem, zie ik niets dat op burgerlijke huwelijken lijkt voor die periode.

Salomon woonde in Arnhem, Rebecca op de Oudeschans in Amsterdam. Ondertrouw in A'dam 23 Aug vermeldt acte van HW Brantsen, Secretaris in Arnhem, en is niet door bruid of bg ondertekend. Huwelijksafkondigingen in A'dam 25/8 1/9 8/9, hierbij staat vermeld dat een ecte is verleend om in Arnhem te trouwen. Ik zie wel bij de impost actes in A'dam dat ze op 21 augustus 60 gulden betaald hebben voor een huwelijk 1e classe. Alsof ze allebei in A'dam woonden. Maar getrouwd zijn ze er niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

2) Salomon Zalman Jacob Jokeb Cohen

Gehuwd te Arnhem 1737, dtb 723/6; bride is widow of Abraham Jacob Italiaander. met:

Rebecca Mordechai Italiaander-halevi, geb. te Amsterdam 1708 1e huwelijk 2e huwelijk, dochter van Mordechai Abraham Italiaander Levie-Victoria en Alida Edil Abraham Uri Rees

Gebeurtenis: gebeurtenis Amsterdam OKT 1768 On 29 Cheshvan 5529 the widow Rivka bat late Mordechai Levie-Italiaander z.l. takes a loan from katsin pu k"h Michael ben Netanel Bachoer z.l. for the amount of fl. 2200,-, and as collateral she introduces 3 seats in the great synagogue, belongin g to her.

Gebeurtenis: gebeurtenis Amsterdam apr 1769 on 5 Nissan 5529 the widow Rivka bat Mordechai Levie-Italianer z.l, widow of the late k"h Zalman ben k"h Jokeb Kats z.l. sells:

one seat to aluf katsin pu k"h Michael ben Netanel Bacher z.l.

one seat to " " " " " " & his son katsin k"h Eizik Bacher

one seat to same buyers

Zie site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groeten, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Daar heb ik het dus niet vandaan, dan zou ik nl verwezen hebben naar Akevoth en niet een archief als bron genoemd hebben.

Misschien heeft Akevoth daar de Arnhemse ondertrouw te pakken, anders had er een datum gestaan. Overigens trouwde zijn zus Rachel de eerste keer (van de drie) in Nijkerk, niet Arnhem. Salomon niet.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er staat bij dat verhaal ook een referentie. Ik kan helaas via het aangegeven nummer dtb 723/6  een resultaat vinden bij het archief Arnhem. Maar misschien kijk ik verkeerd. De DTB boeken bij Genver heb ik nagezien (NH en RK) maar vond daar het huwelijk niet. Maar bij Genver staan geen nummers van de DTB boeken.

met vriendelijke groten , Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

@Loes, Bart,

De dtb 723/6 is van het ondertrouwregister uit het SAA, Amsterdam Stadsarchief.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Die is leuk! Had ik over het hoofd gezien.

Ik ben er achter, door wat aantekeningen toen ik net met de Cohens was begonnen. Het komt oorspronkelijk van de Joodse huwelijken in Arnhem van Mayer-Hirsch. Er stond bij dat de gegevens uit het gemeente archief Arnhem kwamen. De meeste Mayer Hirsch pagina's waren opeens van het internet verdwenen, en blijkbaar deels door iemand anders gekopieerd.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb nu wel mijn twijfels. Bij de Amersfoortse huwelijken van joden staan er ook die zeker in Amsterdam hadden plaatsgevonden.

Ik zal informeren bij het Gelders archief waar het vandaan zou kunnen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Kèren,

Bedankt voor deze toelichting. Ik zocht dus verkeerd, weer wat geleerd.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Loes

Ik heb nog twee linkjes voor u:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wellicht heeft u er wat aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De zus van die Marianne Abraham Lapidoth was Lea, de moeder van die Salomon Jacob Cohen. En Salomons zus Eva was met Benjamin Jonas Cohen getrouwd was. Massa's neef - nicht huwelijken, en veel huwelijken tussen de tabaksfamilies Cohen, Italiaander, van Rees, Lapidoth, van Minden.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...