Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

gezocht: doop Femmetje Arents, ca 1643 Deventer


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Femmetje Arents (van Wijenburgh/Wijleburgh) gaat op 24-10-1670 in Amsterdam in ondertrouw, zij is dan 27 jaar en van Deventer.

Dit is de link naar het NG doopboek Deventer 1638-1656

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik kan het helaas niet echt goed lezen. Wie wil voor me kijken of er in 1642 of 1643 een Femmetje, dochter van Arent wordt geboren?

Bij voorbaat veel dank!

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline, je hebt geen ongelijk: lastig handschrift, moet je vaker lezen om zeker te zijn.

Ik dacht een geschikte inschrijving te vinden op p. 69 van de scans (of p. 126 in de potloodnummering), de laatste inschrijving, 27 april 1643:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Arent Tonnyss (?) en Janneke Gerretz, kind Fenneke.

Helemaal aan het eind van dat jaar staat ook nog een Arent als vader... met een kind Jenneke, of toch Fenneke? Dat is 27 dec. 1643, geen moeder vermeld, scan 79.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dat is het beste wat ik ervan kan maken...

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra, bedankt voor je reactie. De laatste lijkt idd een Jenneke.

Op 27 april 1643 lees ik dan ook Fenneke - ja, en dan is de vraag is een Fenneke een Femmetje? Ik ben geneigd te zeggen: nee, hoewel ja me beter uit zou komen.

Ik vrees dat het gebrek aan reacties betekent dat niemand er meer van kan maken.

Het kan zijn dat de leeftijd bij trouwen dan verkeerd is opgegeven. Of misschien is ze niet in Deventer geboren. Je zou zeggen: zo'n achternaam geeft houvast, maar dat valt vies tegen.  De Wijenburg is een kasteel in Echteld, Gelderland. En Wijlenburgh/Wijlebergh komt nauwelijk voor. En is misschien wel een verbastering -  één van degenen die ik tegenkom met de naam is  Rembrandts vrouw Saskia van Wijlenburgh.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jacqueline... Fennetje en Femmetje zijn onderling inwisselbaar. Een Berent uit Groningen wordt een Barend als hij naar Amsterdam verhuist, een Femmetje uit Amsterdam wordt een Fennegien in Groningen. Proefondervindelijk!  Ik stel me zo voor, dat Groningen en Drenthe/Achterhoek/Twente in dit opzicht vergelijkbaar zijn.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

W.b. Femmetje is dit nieuw voor me. In dat geval zal ze het hoogstwaarschijnlijk zijn - heel mooi!

Nogmaals dank,

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...