Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Cappers / Kappert (Doesburg)


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste forumgenoten,

Aan de kop van een Groningse genealogie waarmee ik mij bezighoud staat een Evert Cappers (Kappert, etc.) die (voor de eerste maal) in 1689 te Groningen trouwde als soldaat onder de guarde van de prins van Nassauw. De Groningse gegevens zijn alle bekend, het gaat mij nu om zijn herkomst uit Doesburg.

Ik heb de site van het streekarchivariaat De Liemers en Doesburg bezocht, maar kwam daar niet veel verder mee -- zeker niet qua DTB. Kan iemand advies geven / helpen om zijn doop te vinden [etc. etc.] zonder dat ik daarvoor speciaal naar Arnhem - of naar Doesburg zelf - moet afreizen?

Alvast veel dank,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je vermeldt niet of je al gezocht hebt in de doopboeken die via Genver te doorzoeken zijn. Ook mis ik in je verhaal het evt geloof van de betreffende persoon. Wellicht weet je dat wel

.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart, hier bij ons in Groningen is iedereen standaard gereformeerd, tenzij anders vermeld (dat zijn de uitzonderingen).

Kinderen van Evert, uit drie huwelijken, tussen haakjes de namen die duidelijk naar moederszijde zijn te herleiden: Gepke, Michiel, (Egbert), (Jannes), Everhardus.

Nee, in de Genver-toegankelijke doopboeken heb ik niet gezocht. Ik zie nooit kans om "erbij te komen" -- een intrinsieke onhandigheid van mezelf waar ik mij bij neergelegd heb. Als je mij de link daarheen opgeeft ga ik het uiteraard proberen.

Groet,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is de gewenste link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard, dank je wel!  Ik ga er vanavond op studeren. (Het is nu te mooi weer... ik ga een eindje fietsen).

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een iets specifiekere link (naar het doopboek) is deze:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

uh...hier bij ons in Groningen..iedereen...standaard...gereformeerd????  Denk dan toch dat je een specifiek dorp op het oog hebt?? Heel Groningen gereformeerd??? nehhhh

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra en anderen,

De DTB gegevens van Doesburg zijn ook te vinden via het Gelders Archief.

Helaas wordt er nergens (dus ook niet elders in Gelderland) een Evert C/Kappert/s gedoopt. Wel doopt een Michiel Cappers, gehuwd met Elisabeth Overhagen in 1669, 1671 en 1672 kinderen in Doesburg. En er is een doopgetuige Evertien, die zelf ook kinderen doopt. Wellicht was deze Michiel ook militair, het ging vaak van vader op zoon,  en doopt hij elders een Evert. Wat vreemd is, dat volgens de gegevens bij het Gelders Archief de eerste twee dopen NG, en de laatste RK is.

De enige Evert Cappert in Doesburg die ik vond is deze

Gelders Archief

Kerkelijke gemeente: Doesburg

Kerkelijke gezindte: Burgerlijke gemeente

Andere naam dan overledene: Evert Cappers

Begraven te: Doesburg

Begraafdatum: 08-06-1695

Volgnummer op pagina: 5

Pagina: 13

Toegangsnummer: 0176 Retroacta Burgerlijke stand

Inventarisnummer: 495.3

En één in Borculo – alwaar echter ook niet gedoopt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ORA Borculo, inv.nr. 378,  "Protokol van opdragten ten stadgerichte", 1682-1689

orab 378 31 12 4 1684 Evert Cappe, in de met beschikking

orab 378 78 22 11 1686 Evert Cappers e.v. Hendersken Cappers

orab 378 78 22 11 1686 Hendersken Cappers e.v. Evert Cappers

In de Groningse huwelijksinschrijving van 1689 wordt niet vermeld of de bruidegom j.m. is –kan hij eerder getrouwd zijn geweest? Huwelijk of dopen heb ik niet kunnen vinden.

De naam Gepke komt in deze periode niet voor in de DTB van Gelderland.

groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 2 June 2013 om 18:41 zei Robert (2.0):

uh...hier bij ons in Groningen..iedereen...standaard...gereformeerd????  Denk dan toch dat je een specifiek dorp op het oog hebt?? Heel Groningen gereformeerd??? nehhhh

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/uploads/emoticons/default_cool.gif">

Nee heus, Robert... ik meen het. In Groningse pre-1811 genealogieën is het eigenlijk niet nodig om het geloof te erbij te zetten. Men is doodgewoon gereformeerd, of NH als je dat liever hoort. Was iemand RK, Luthers of Doopsgezind, dat wordt dat in de genealogie specifiek vermeld.

@ Jacqueline: wat aardig van je!  Ik ben druk aan het doornemen van de Doesburgse doopboeken, maar de naam Evert komt bijna niet voor en de naam Cappers/Kappert helemaal niet (althans tot dusver). Ik ga met je gegevens aan de gang.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de Groningse huwelijksinschrijving van 1689 wordt niet vermeld of de bruidegom j.m. is –kan hij eerder getrouwd zijn geweest? Huwelijk of dopen heb ik niet kunnen vinden.

De naam Gepke komt in deze periode niet voor in de DTB van Gelderland.

Jacqueline... ik heb de pagina van het ondertrouwboek even aangeklikt. Bij geen enkele inschrijving in deze periode staat j.m. of j.d., alleen "weduwe" -- dat was verplicht. Het zal wel z'n eerste huwelijk zijn, hij trouwt ook nog in 1691 en 1697. Ook over eerdere kinderen wordt niet gerept.

Gepke is inderdaad veel duidelijker Gronings dan Gelders.

Ik werk toch maar verder met dat doopboek, misschien valt mijn oog ergens op,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

Ik was ook al aan het zoeken, maar de naam Kappers komt wel voor zie de index:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en Cappers

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Helaas ook niet meer dan Jacqueline kunnen vinden.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels heb ik, moeizaam bladerend, de twee kinderen van Michiel Cappers en Elizabeth Overhagen teruggevonden: Aeltien en Hendrick, resp. 1669 en 1671. Ik ga ze in de inleiding zetten, want ik vermoed inderdaad dat deze Michiel de vader van Evert is (vernoeming...).

Kan iemand me nog helpen met het derde kind, uit 1672, dat volgens de opgave van Jacqueline R.K. gedoopt is?  Via de link van Richard heb ik geprobeerd een R.K. doopboek in te zien, maar ik krijg er alleen een klapper uit.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Dat is dit kind:

Doop Catharina Kappers, 28-10-1672

Doopdatum:  28-10-1672 

Doopplaats:  Doesburg 

Dopeling:  Catharina Kappers 

Moeder:  Elisabetha Overhuygen 

Getuigen e.a.:  Evertien Kappers 

Vader:  Michiel Kappers 

Kerkelijke gemeente:  Doesburg 

Kerkelijke gezindte:  Rooms Katholiek 

Toegangsnummer:  0176 Retroacta Burgerlijke stand 

Inventarisnummer:  493.1 

Pagina:  11 

Volgnummer op pagina:  21 

Zo te zien is er alleen maar een index van RK dopen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ha fijn, dank je wel!

Ik rond het nu maar af voor vandaag. Ik zie echt niet in wat ik van hieruit nog meer zou kunnen doen!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Citaat van Jacqueline, hierboven:

Gelders Archief

Kerkelijke gemeente:      Doesburg

Kerkelijke gezindte:      Burgerlijke gemeente

Andere naam dan overledene:      Evert Cappers

Begraven te:      Doesburg

Begraafdatum:      08-06-1695

Volgnummer op pagina:      5

Pagina:      13

Toegangsnummer:      0176 Retroacta Burgerlijke stand

Inventarisnummer:      495.3

Heeft iemand een idee hoe ik kan zien wat er in het origineel staat?  Ik vermoed dat het de begrafenis van een vrouw of kind betreft.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ik denk dat je daarvoor naar Doesburg mag 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ik weet niet of Arnhem het heeft. Is gesloten tot 18 juni ivm verhuizing.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

•Een uitgebreid overzicht van de aanwezige doop- trouw en begraafboeken (en van welke plaatsen u er bewoners in zult aantreffen) is in bewerking.

•De originele boeken zijn maar ten dele aanwezig bij het Gelders Archief. In een aantal gevallen zijn deze inmiddels in bewaring bij de plaatselijke of regionale archiefdienst. Voor vragen over de vindplaats van originelen kunt u mailen naar info@geldersarchief.nl of tijdens openingstijden bellen met de studiezaal.

•Aangezien de originelen deels bij de regionale of plaatselijke archiefdiensten zijn ondergebracht, zijn daar mogelijk inmiddels wel indices vervaardigd en voorhanden. Klik hier voor een overzicht van de websites van archiefdiensten.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In het gemeentearchief vindt u doop-, trouw-, begraafboeken en andere bronnen die u kunt raadplegen. Bent u op zoek naar deze gegevens? Maak een afspraak bij de gemeente. U kunt dan de openbare gegevens inzien.

Je kunt het in Doesburg ook door archivaris op laten zoeken tegen betaling.

Hij heeft voor mij ook eens onderzoek gedaan.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Is misschien geen gek idee, want dat on-line zoeken... ik heb inmiddels pijn in mijn pols van al het muizen. Ik hou het in gedachten, misschien doet zich nog meer voor wat in èèn moeite mee kan.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...