Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Loterij en obligaties


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Een toevalstreffer: in 1770 een notariele acte in Amsterdam mbt het erfdeel van Roosje de Jonge Meijers, dochter van Meijer Joseph de Jonge (overleden 1760) en Eva Ezechiel Cohen. Ik citeer voorzover ik het kon lezen:

Ze krijgt 3 obligaties uit de loterij van 6 miljoen ... 27 Feb 1750 ten laste van Holland & West-Friesland ieder 1000 gulden groot staande ten name van Constantia Helena van Damme, weduwe enz ... dat was een naam die ik eerder had gezien:

Ludmilla had deze obligaties, waren 20 obligaties (Utrecht 1760) al eens voor me gevonden, zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Maar kan iemand me vertellen wat is dat met loterijen en obligaties? Ik vind die "loterij van 6 miljoen" zo 21e eeuws aan doen ...

Hoe ging zoiets, was het voor iedereen of alleen voor de welgestelden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In het kort komt het hier op neer:

Obligaties kopen was bijna deelnemen aan een soort gegarandeerde loterij (van de overheid). Altijd prijs.

Een deel van de obligaties werd jaarlijks uitgeloot en werd het vermelde bedrag uitbetaald.

Op de andere obligaties, die nog niet uitgeloot waren, werd rente uitgekeerd.

Wil je meer weten, gebruik dan deze link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gewoon even googelen op

obligatie loterij holland westfriesland

levert snel resultaat op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het was in principe een obligatie met een vaste rente, maar sommige obligatienummers vielen in de prijzen en kregen bijv. een behoorlijke lijfrente uitgekeerd, die veel meer waard was dan de obligatie plus de cumulatieve rente. Het was wel degelijk een gokje zonder de uitgesproken 'nieten' van een gewone loterij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had wel gegoogled, maar zonder het woord obligatie erbij. Kwam iedere keer in medemblik terecht.

Duidelijk nu. Leuk boek ook.

De drie obligaties van 1000 gulden elk  bedroegen in 1770 samen 3103 gulden en 14 stuijvers.

Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...