Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

jan maassen (hek)


priegel

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

hier zitten toch speurders, daarom vraag ik het toch maar;

ben al heel lang op zoek naar de volgende persoon;

jan maassen hek is geboren op zondag 05-07-1801 in lunteren, zoon van maas hendriksen hek en geertje jansen. Hij is gedoopt op zondag 19-07-1801 in lunteren.

Notitie bij de geboorte van jan: den 19 july

v maas hendrikssen

m geertje janssen

z jan geboorenen den 12 july

op den hondskamp

(jan is overleden. gezien het geboortejaar!)

niks kan ik meer over hem vinden, maar wie weet weet iemand hier wat.

de naam komt later meer in de fam. voor dus ik denk dat hij langer geleeft heeft, niet als baby gestorven dus, maar wat is er van het terecht gekomen??

Hek is de latere achternaam geworden.

alvast dank voor het meedenken

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

kan het dit kind zijn????

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

hoop dat iemand even mee wil denken en helpen

begraven lunteren pag. 508

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien ook een mogelijkheid - via Gelders Archief

Begraafinschrijving Begraven nn Janssen, 09-02-1803

Overledene:

nn Janssen

nn Maassen

Jan Maassen

Kerkelijke gemeente: Lunteren

Begraven te: Lunteren

Begraafdatum: 09-02-1803

Volgnummer op pagina: 6

Pagina: 167

Toegangsnummer: 0176 Retroacta Burgerlijke stand

Inventarisnummer: 599

Echter zo'n zelfde melding komt ook voor  31-01-1806 te Lunteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

rpg heb die akte erbij opgezocht maar dat is een kind van jan maassen!

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

blz 511

toch bedankt

dan denk ik toch dat die op blz 508 het is!

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Volgens mij bedoel je blz 507, ik zie op 508 geen Maassen.  Er staat hendrik maassen en die laat kinderen na. Wat mij opvalt dat er niet bij staat dat hij een vrouw achterlaat. Dit staat bij andere aantekeningen wel.

Nog even verder gekeken dan mijn neus vandaag lang is, er is op blz 508 inderdaad vermelding van overlijden van een kind van Maas Hendriks. Ik heb je topic naam denk ik verward (jan maassen staat daar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik bladerde nog even wat voor en achteruit door dat boek. Komt bij de vraag op, daar je verder niets weet over deze Jan. Hoe weet je zeker dat het de ouders zijn die je noemt. Heb je daar gegevens van? Neem het wel aan, maar ik zie namelijk op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

nog een geboorte van een Jan Maas, maar dan de zoon van Maas Janssen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

de jaren voor de doop van zoon Jan kom ik heb niet tegen, heb je een huwlijks datum van de ouders? In 1804 kom ik een dochter van hen tegen op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Jantje volgens mij. De naam Jan kwam destijds dus denk ik al vaker voor?

De toevoeging Hek kom ik voor het eerst tegen op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

maar is volgens mij later toegevoegd? Aan het schrift te zien tenminste

Op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

weer zonder Hek

huwelijk van Hendrik Maas en Geertje Jansen was 3 mei 1801,het is dus aannemelijk dat jan de eerstgeborene was. Ik denk dan ook dat de overledene dezelfde persoon is. Tevens heet het volgende kind Jantje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

robert, dank voor het meedenken!

zelf heet ik hek van meisjesnaam, wat ik gedaan heb; mijn vader, zijn vader enz. eerst uitgezocht, toen kwam ik op hendrik hendriksen hek, die jij zag als zoon van maas hendriksen hek, dus vanaf 1806 werd hek er al bijgezet.

ben gaan zoeken of hendrik meer zussen en broers had, klopt,

1 jan maassen, geboren op zondag 12-07-1801 in lunteren. Hij is gedoopt op zondag 19-07-1801 in lunteren. jan is overleden op vrijdag 05-02-1802 in lunteren, 6 maanden oud. Hij is begraven op zaterdag 06-02-1802 in lunteren.

2 evertje hek, geboren op woensdag 16-02-1803 in lunteren. Zij is gedoopt op zondag 27-02-1803 in lunteren. evertje is overleden op dinsdag 15-04-1856 om 00:00 in lunteren, 53 jaar oud [bron: akte 45]. evertje bleef ongehuwd.

3 jantje hendriksen, geboren op vrijdag 14-12-1804. Zij is gedoopt op zondag 30-12-1804 in lunteren. jantje is overleden op woensdag 16-04-1879 om 20:00 in lunteren, 74 jaar oud [bron: akte 92]. jantje trouwde, 33 jaar oud, op zaterdag 19-05-1838 in ede [bron: akte 21] met peter beek, 35 jaar oud. peter is geboren op maandag 21-03-1803 in ede, zoon van jan janssen beek en maartje peeters. Hij is gedoopt op zondag 03-04-1803 in lunteren. peter is overleden op dinsdag 25-09-1877 om 08:00 in lunteren, 74 jaar oud [bron: akte 161].

4 hendrik hendriksen hek, geboren op maandag 06-10-1806 in kerspel - lunteren. Hij is gedoopt op zondag 26-10-1806 in lunteren. hendrik is overleden op zaterdag 15-11-1856 in lunteren - ede, 50 jaar oud [bron: akte 148]. hendrik:

(1) trouwde, 24 jaar oud, op zaterdag 30-04-1831 in ede met rikje barten, 23 jaar oud. rikje is geboren op woensdag 10-06-1807 in kerspel - lunteren, dochter van derk barten konstapel en jantje evertsen. Zij is gedoopt op zondag 21-06-1807 in lunteren. rikje is overleden op donderdag 08-08-1839 om 19:00 in lunteren, 32 jaar oud [bron: akte 105].

(2) trouwde, 38 jaar oud, op zaterdag 05-04-1845 in ede [bron: akte 10] met willemijntje hoefakker, 30 jaar oud. willemijntje is geboren op dinsdag 13-12-1814 om 09:00 in lunteren, dochter van hendrik hendrikze hoefakker en reijntje carels schuurman. willemijntje is overleden op zaterdag 15-09-1849 om 07:00 in gouda, 34 jaar oud [bron: akte 713 en akte174].

5 gerrit hek, geboren op dinsdag 09-05-1809 in kerspel - lunteren. Hij is gedoopt op zondag 18-06-1809 in lunteren. gerrit is overleden op zondag 19-12-1847 om 05:00 in lunteren, 38 jaar oud [bron: akte 182]. gerrit bleef ongehuwd.

die no 3 jantje hendriksen, die noemt zich bij haar huwelijk hensriksen, komt meer als achternaam in die tijd voor bij ons, maar haar doop klopt met de namen van de ouders van de andere kinderen!

dank zij Jakkes hebben we nu ook de doopboeken om hier via de pc na te zoeken en dus opeens vond ik wel die overlijdens datum van jan no 1!

zijn geboorte datum staat erbij, die akte heb ik ook gevonden alleen wat ik in de eerste stukje schreef de geboorte datum klopt niet, wel wat ik eronder schreef, daar staat wel de goede datum.

ps, Geertje Jansen is overleden 2 dagen na de geboorte van jongste zoon Gerrit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

nog even; bij evertje in het doopboek staat;

gedoopt 1803

den 27 febr

v  maas hendriks

m  geertje jans

d  evertje geboren den 16 febr

hondskamp

alle kinderen, alleen de laatste niet geboren hondskamp, dus daarom weet ik bijna zeker dat jantje hensriksen ook een kind is van maas en geertje!

gedoopt 1804

den 30 dec  v  maas hendrikssen

                    m  geertje janssen

                    d  jantje geboren den 14 dec

                                                hondskamp

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Duidelijk onderzoek dus. Echter in de doopnoeken staat nog gewoon Jantje Maas en bij de geboorte van Hendrik in 1806 werd er Hek achter gezet. Maar volgens mij niet op het moment van opmaak. Bij veel geboorten staat de wijk of straat, Hek was een oud hotel maar ik weet niet sinds of waneer. Kan het niet zo zijn dat Hek dus een geografische aanduiding is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Dat Hek en Maas heeft mij aan het denken gezet, vooral ook omdat ik Maas ook als voornaam ben tegen gekomen. Ik heb daarom eens gekeken op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daarmee vervalt mijn bedenksel over Hek als locatie denk ik. Maas Hendrikssoon Hek ligt dan meer voor de hand?

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

robert, fijn dat je zo meedenkt!

het vreemde is, waarom noemen de kinderen jantje en hendrik zich hendriksen en geen maassen??

hun vader heette maas hendriksen en maas was een zoon van hendrik gerritsen (gaertsen) en hermijntje maassen!

jantje heet bij haar huwelijk jantje hendriksen, daarom heb ik dat bij haar geboorte maar aangehouden en als notitie dus gezet hoe ze in het doopboek gezet is.

de hondskamp was vroeger een hele grote boerderij en omdat het boerenknechten waren, denk ik dat ze daar bij woonden, maar waarom ze hek als achternaam kozen zal een raadsel blijven.

misschien leunden ze graag tegen een hek aan?

misschien waren ze goed in hekken maken?

een broer van maas, ene Geurt heeft in 1812 de geslachtsnaam Hek aangenomen.

gera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

dit is een pentekening van de hondskamp in lunteren omstreeks 1820 gevonden op internet

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...