Jump to content

Scheiding?


Loes
 Share

Recommended Posts

  • Member Group

Wiewaswie: Isaac Jacob de Vries & Judik Juda Rood, huwelijk Haarlem 17 okt 1824.

maar er staan twee gebeurtenissen: huwelijk, maar ook scheiding. In 1824 was het toch echt een huwelijk!

Ze moeten samen een hele zwik kinderen gehad hebben, eerst in Amsterdam, daarna Haarlem, de jongste in 1849. Toch moet het mis gegaan zijn, Isaac stierf in Amsterdam in 1866: "Ongehuwd". Aangifte door kennissen, geen familie, en leeftijd 83 ipv 77. Namen ouders wel correct: Magdalena Cohen en Jacob Isaak de Vries.

In 1870 deed hun zoon Simeon aangifte van het overlijden van Judik in Haarlem, 62 jaar, "echtgenoot van Izaak Jacob de Vries" (!)

Please login or register to see this link.

In de kantlijn staat een correctie van de aangiftedatum, maar nog iets, zou dat iets met een scheiding te maken hebben? De eerste letters van elke regel zijn weggevallen, iets met niet getrouwd? en het eindigt met I(?) de Vries (en de namen van de ambtenaren). Of staat er alleen maar dat de doorhaling (gewoond hebbende) alhier Amsterdam had moeten zijn?

In 1860, huwelijk dochter Magdalena in Haarlem, woonden beide ouders in Haarlem, en in 1863, huwelijk zoon Simeon in Haarlem, woonden beide in Amsterdam. Op beide aktes staat Isaacs handtekening, dus hij had ze (nog?) niet in de steek gelaten.

Terug naar het begin: dat er echtscheiding staat bij dat huwelijk op wiewaswie, of het Noord-Hollands Archief, zou dat dan inhouden dat er een officiele scheiding geweest moet zijn? In Haarlem?

Loes

PS een andere overlijdensakte gevonden, A'dam 8-1-1878 Isaac Jacob de Vries, weduwnaar Judik Juda Rood. Nu slaat die scheiding nergens meer op.

Link to comment
Share on other sites

Guest Masje II

Volgens huwelijksakte heeft er geen scheiding plaats gevonden.

Please login or register to see this link.

Indien een scheiding zou hebben plaats gevonden zou dat in de kantlijn vermeld zijn.

Mogelijk verkeerd ingevoerd. Ook op de bijgevoegde akte, hetzelfde als hier boven staande link, staat daarover niets vermeld. Men kan eens de rechtbankverslagen in Haarlem eens gaan inzien.

mvg, Masje II

Link to comment
Share on other sites

  • Member Group

Indien een scheiding zou hebben plaats gevonden zou dat in de kantlijn vermeld zijn.

Mogelijk verkeerd ingevoerd.

Dank je, dat lost het probleem van die vermelding op.

Normaal gesproken was het me misschien niet eens opgevallen, maar die overlijdensacte in 1866 ... Ik ben daardoor helemaal op het verkeerde been gezet.

Isaac's moeder was Magdalena Alexander Cohen (in Rotterdam getrouwd). In de bijlagen van Isaac's huwelijk was ik een broer van haar tegengekomen en diens vrouw. Magdalena Cohen is geen naam die veel voorkwam, en dat in combinatie met Jacob de Vries ...

Ik keek nog even naar twee andere huwelijken van zijn kinderen, in 1875 en 1877, om zijn overlijden bevestigd te zien maar hij was aanwezig!

Er was inderdaad nog een Magdalena Cohen, die met een Jacob Isaac de Vries was getrouwd, in 1769. Maar hun zoon Isaac stierf in 1847. En er moet er dus nog een geweest zijn. Blijkbaar toch niet zo'n zeldzame naam.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...