Jump to content

Nieuw familielid gevonden

ErickJ

Recommended Posts

• Member Group

Mijn vader had mij verteld dat er vermoedelijk nog een familielid moest zijn een broer van zijn vader. Na veel zoeken op Genlias kon ik hem vinden:

Joannes Hubertus Janssen

* 11 sep 1872 te Geulle

† onbekend

gehuwd op 11 nov 1909 te Bunde met Lucia Pisters

dochter van Jan Laurens Pisters en Maria Catharina Louwis

Lucia Pisters

* 28 nov 1877 te Bunde

† onbekend

Door dat de moeder als Maria Helena Pinxt was op gegeven en niet als Helena Pinxt was het mij niet opgevallen 

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9"> , nu nog de ontbrekend data erbij zoeken.

• Member Group

Hoi Erick,

Leuk dat je nog een familielid gevonden hebt!

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Een overlijden heb je nog niet gevonden, maar is mogelijk in Duitsland geweest.

Met die voornamen die niet altijd volledig worden vermeld, is het soms lastig zoeken.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

groetjes,

Charlotta

• Member Group

Je kunt nu bij het CBG zijn persoonskaart aanvragen, dan heb je misschien zijn overlijden, en mogelijk zijn nageslacht....

Zo ontzettend leuk zijn dat soort vondsten, toch?

• Member Group

Een overlijden heb je nog niet gevonden, maar is mogelijk in Duitsland geweest.

En hoe kom ik daar achter?  

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

Je kunt nu bij het CBG zijn persoonskaart aanvragen, dan heb je misschien zijn overlijden, en mogelijk zijn nageslacht....

Waar moet ik daarvoor zijn? [heb ik nog nooit gedaan]

Zo ontzettend leuk zijn dat soort vondsten, toch?

Zeer zeker

• Member Group

Ga naar de link

Please login or register to see this link.

, in de linkerkolom zie je staan diensten, dan ga je naar persoonskaarten en print het formulier uit. Daarop vul je de gegevens in (kijk nog wel even naar de richtlijnen die ze geven), opsturen en na een tijd krijg je de gegevens thuisgestuurd met het verzoek enkele euro's,  3,80 per kaart, over te maken.

Als de kaart er is....en mits hij na 1938 is overleden en het is altijd afwachten wat er op staat.

Ik zag trouwens via google dat er een Michel is die veel van jouw familienamen op zijn site heeft en ik zag dat er een bakker Janssen in Bunde was....

Guest Masje II

Hallo Erick,

Heb je al eerder op GenLias (als indicatie voor het zoeken) de naam Joannes Janssen en Helena Pinxt ingetikt?

Ik weet uit mijn eerdere grondige onderzoekingen in Limburg dat een van de doopnamen Hubertus of Maria ook wel eens werden weggelaten bij geboorte kinderen, huwelijk of overlijden. En varianten van de achternaam (is gelijk aan...) of deel van de achternaam (begint met..) kan ook nog wat leuks naar boven brengen.

Als voorbeeld:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Regionaal Historisch Centrum Limburg

Algemeen Toegangnr: 12.029

Inventarisnr: 22

Gemeente: Geulle

Soort akte: Overlijdensakte

Aktenummer: 21

Aangiftedatum: 06-12-1898

Overledene Joannes Janssen

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 05-12-1898

Leeftijd: 76

Overlijdensplaats: Geulle

Vader Hendricus Janssen

Moeder Maria Sibilla Vrancken

Partner Helena Pinxt

Relatie: echtgenoot

mvg, Masje II

• Member Group

Maje II,

Je zoektip is waardevol, maar dit genoemde echtpaar zijn de ouders, en bekend ; de zoon Joannes trouwde met Lucia Pisters. Kijk maar eens op de hobbypagina van Hobby Genealoog, hij mist nog wel wat andere gegevens....

Erick,

Nu het een broer van je vader betreft, dus je oom, (en datzelfde geldt voor zus Maria Hubertina), dan kun je ook een briefje schrijven naar de gemeente Geulle met een verzoek om meer informatie, wel een kopie van je eigen ID bijsluiten. Niet geschoten, altijd mis

/emoticons/default_shy.gif" alt="7^^">

• Member Group

@ Masje II, dat klopt ik heb altijd met meerdere extra namen en de namen door elkaar verder gezocht.

@ Ramon, Ik denk dat ik maar naar het archief ga in Maastricht ik heb redelijk veel gegevens over mijn voorouders. Ik kan dan een foto van het archiefstuk nemen als bewijsstuk.

Het archief van Geulle zal wel naar Meerssen zijn gegaan na de gemeentelijke fusie een jaar of twintig geleden.

Ramon heb jij die site adres van Michel? Er zijn namelijk een paar verschillende takken van de naam Janssen in de omgeving Bunde en Geulle en omstreken. Je schreef dat je mijn hobby pagina heb bezocht hoe vond je de samenvatting van mijn stamboom daar?

Maar beiden bedankt voor de tips

• Member Group

Je hebt drie vragen voor me, ik heb drie antwoorden voor jou

/emoticons/default_upsidedown.gif" alt="B-23">

1. voor het archief van Bunde en Geulle kun je inderdaad terecht in Meerssen

2. ik kan niet meer precies vinden wat ik eerder vond, wel heb ik dit voor je, het is niet heel veel, maar misschien kom je verder

3. Je site is ruim opgezet, al je hobbys komen aan bod (mooie auto). Genealogie staat wat verder naar beneden. Ik weet hoe ik een stamreeks of parenteel moet lezen, dus ik kom er wel uit, maar voor een leek is het minder eenvoudig. De vet geschreven namen, zijn de personen'/generatie waar de informatie daaronder over gaat. Ik weet dat de mogelijkheden op een blog wat beperkt is, maar je zou het iets kunnen verbeteren door te verwijzen, bijvoorbeeld:

I. Thomas Houbiers,  ? te ?, † 30 nov 1775 te Geulle hij trouwt.....

en dan de kinderen, achter de naam van Thomas Houbiers jr, zie II

voor zijn naam daaronder, II. Thomas Janssen gedoopt Houbiers, ...kinderen, achter Joannes Janssen, zie III en daaronder voor zijn naam III

Er zijn veel vraagtekens nog te onderzoeken en ook veel interessante details, zoals de toevoeging Janssen.

Alles lijkt me vreselijk boeiend om te onderzoeken.

De foto's daaronder en de stukjes uit de aktes zijn heel mooi weergegeven.

Heb je al eens contact gehad met de heemkundevereniging

Nog even over die persoonskaart van de broer van je vader. Je zult in het archief niet zoveel vinden over zijn kinderen, je neven en nichten, i.v.m. de privacy. Mogelijk staan hun gegevens wel op de persoonskaart van het CBG. Daarnaast kun je altijd een briefje schrijven aan de burgerlijke stand, met een kopie van je ID, om te bewijzen dat je familie bent, en de mededeling dat je op zoek bent naar deze familieleden.

Ik woon niet in de buurt van Limburg, zodat ik je niet ter plaatse kan helpen zoeken, maar zal nog eens kijken of er iets online staat.

In ieder geval succes,

• Member Group

@ Ramon

1 Ik heb een mail naar de gemeente Meerssen gestuurd voor info van de jaartallen in het archief.

2 van de site van Michel Pinxt heb ik geen info kunnen vinden helaas

3 Ik zal het aanpassen

4 Mijn vader heeft contact met de Heemkunde vereniging gehad hij zelf komt van Geulle / Bunde

5 Daar zal ik mijn vader naar laten kijken hij woont in de gemeente Meerssen

• Member Group

Nou, dat is een hele lijst.

Inmiddels wijken we wat verder af van je laatste aanwinst en komen nu bij de oorsprong van je familie.

Nog even een vraag: werk je met een genealogieprogramma zoals Aldfaer of zoiets, en verwerk je daarin ook de doopgetuigen?

Bij de doop van Thomas Janssen in 1794 staat er een Reinerus Janssen als getuige genoemd.

Bij de doop van Henricus Houbiers in 1724 staat Catharina Houbiers als getuige genoemd. Breng je ook die personen in kaart zodat je een familieverband kunt vinden?

Als ik kijk naar de vernoemingen, dan valt me op dat Thomas geb 1726 zijn eerste zoon Joannes noemt, naar zijn vader? maar dat was Thomas, en de tweede Matthias, naar de vader van zijn vrouw.

Datzelfde bij generatie 1, tweede zoon naar vader van de moeder, eerste zoon naar vader van vader?

De naam Houbiers komt in het doopboek verder niet voor, wel Houben.

Verder nog een klein detail op je site: de gegens van geboorte uit de kerkelijke registers, zijn veelal doopdata, mits anders aangegeven. In plaats van * wordt het dan ~.

Guest Masje II

Hallo Erick,

Heb je ook de "zijscheuten" van je stamboom? In je genealogie op je site heb ik daarover weinig of niets kunnen ontdekken. Op dit moment en nog op een andere dag ben ik je genealogie van je site wat aan het ordenen en voor zover mogelijk aanvullen aan de hand van onder meer GenLias. Maar dat betekent wel dat men die aanvullingen nog moet controleren. Ik heb een vermoeden dat iemand met de kwartierstaat bezig is waar ook een echtpaar Janssen-Vossen in staat vermeld. Alleen weet ik niet meer precies of ik de goede heb, omdat er zoveel echtparen met deze combinatie in Limburg woonachtig waren/zijn. Voor zover ik kan inschatten is het écht geen grote familie en ik denk dat men tot ongeveer maximaal 15 pagina's A4 toch een vrij complete genealogisch tot geboortejaar ongeveer 1920 uitkomt. Ga een poging wagen, het intrigeer me wel de lijn naar de Houbiers (waren ze ook geen bokkenrijders)

Zou de vader van Thomas Houbiers niet Henricus Houbiers hebben geheten.

De tweeling van Thomas heten namelijk

Henricus (mogelijk de naam van de vader van de vader)

en

Goswines (de naam van de vader van de moeder)

Veel succes in de archieven en niet te veel friten eten in Maastricht. En laat die bananenvlaai in dat Belgische dorp Smeermaas maar aan je voorbij gaan. Het is enorm lekker, maar niet goed voor de lijn. Heb het geproefd toen ik een wandeling maakte vanuit Maastricht naar het mooie Vlaamse dorp Oud-Rekem.

mvg, Masje II

Guest Masje II

Erick,

Als je naar het archief in Maastricht gaat, neem zeer zeker de DTB-boeken van Gronsveld door. Misschien ligt daar de sleutel naar het verdere verleden. Onderstaande gegeven zal je al wel hebben, maar dit ook voor anderen bedoeld.

HENRICUS HOUBIERS, huwde Gronsveld 8 juni 1687 (getuigen: Joanna Houbiers en Petrus Dirick) MARIA NORBIEX (NOORBEEK)

Vermoedelijk uit dit huwelijk:

1 Catharina Houbiers

2 Thomas Houbiers

Zonder een bezoek aan het archief en een grondige bestudering van de DTB's zal men er anders niet uitkomen.

Veel succes!!!

mvg, Masje II

• Member Group

Dat is een hele mooie tip, Masje II.  ^;&

Fijn dat je ook met Erick meedenkt en omdat ik even de zon ga opzoeken, 

/emoticons/default_beach_r.gif" alt="be00"> laat ik het de komende tijd even aan jou over. Ben benieuwd over een tijdje te lezen welk nieuws er is. Succes jullie beiden.

• Member Group

Nou, dat is een hele lijst.

Inmiddels wijken we wat verder af van je laatste aanwinst en komen nu bij de oorsprong van je familie.

Nog even een vraag: werk je met een genealogieprogramma zoals Aldfaer of zoiets, en verwerk je daarin ook de doopgetuigen?

Bij de doop van Thomas Janssen in 1794 staat er een Reinerus Janssen als getuige genoemd.

Bij de doop van Henricus Houbiers in 1724 staat Catharina Houbiers als getuige genoemd. Breng je ook die personen in kaart zodat je een familieverband kunt vinden?

Als ik kijk naar de vernoemingen, dan valt me op dat Thomas geb 1726 zijn eerste zoon Joannes noemt, naar zijn vader? maar dat was Thomas, en de tweede Matthias, naar de vader van zijn vrouw.

Datzelfde bij generatie 1, tweede zoon naar vader van de moeder, eerste zoon naar vader van vader?

De naam Houbiers komt in het doopboek verder niet voor, wel Houben.

Verder nog een klein detail op je site: de gegens van geboorte uit de kerkelijke registers, zijn veelal doopdata, mits anders aangegeven. In plaats van * wordt het dan ~.

Ik werk met Family Tree 2008 en kan getuigen bij de doop/geboorte en huwelijk vermelden ook vermeld ik de akte gegevens die bij Genlias genoemd zijn.

Over de voornamen heb ik me eigenlijk niet in verdiept maar ik heb gezien dat er een verband is.

Ik vermoed eigenlijk een beetje met wat fantasie dat vader en zoon Thomas misschien het niet met elkaar konden vinden op een bepaalde moment en dat het zo erg was dat junior zijn naam veranderde in Janssen en zijn eerste zoon niet naar zijn vaders vader vernoemde

Hallo Erick,

Heb je ook de "zijscheuten" van je stamboom? In je genealogie op je site heb ik daarover weinig of niets kunnen ontdekken. Op dit moment en nog op een andere dag ben ik je genealogie van je site wat aan het ordenen en voor zover mogelijk aanvullen aan de hand van onder meer GenLias. Maar dat betekent wel dat men die aanvullingen nog moet controleren. Ik heb een vermoeden dat iemand met de kwartierstaat bezig is waar ook een echtpaar Janssen-Vossen in staat vermeld. Alleen weet ik niet meer precies of ik de goede heb, omdat er zoveel echtparen met deze combinatie in Limburg woonachtig waren/zijn. Voor zover ik kan inschatten is het écht geen grote familie en ik denk dat men tot ongeveer maximaal 15 pagina's A4 toch een vrij complete genealogisch tot geboortejaar ongeveer 1920 uitkomt. Ga een poging wagen, het intrigeer me wel de lijn naar de Houbiers (waren ze ook geen bokkenrijders)

Zou de vader van Thomas Houbiers niet Henricus Houbiers hebben geheten.

De tweeling van Thomas heten namelijk

Henricus (mogelijk de naam van de vader van de vader)

en

Goswines (de naam van de vader van de moeder)

Veel succes in de archieven en niet te veel friten eten in Maastricht. En laat die bananenvlaai in dat Belgische dorp Smeermaas maar aan je voorbij gaan. Het is enorm lekker, maar niet goed voor de lijn. Heb het geproefd toen ik een wandeling maakte vanuit Maastricht naar het mooie Vlaamse dorp Oud-Rekem.

mvg, Masje II

Ik heb een hele boel "zij scheuten" die zelfs nog verder terug gaan dan mijn eigen stam lijn als je wil kan ik je het gedcom file sturen en dan kan je zelf zien wat er aan familie in zit

Wat de naam Houbiers betreft heb ik ook het vermoeden dat Henricus Houbiers en Maria Norbiex de vader en moeder zijn van Thomas en dat Egifius  Houbiers en Joanna  Houbiers broer en zuster zijn van Henricus  Houbiers en Catharina Houbiers een zuster is van Thomas

Guest Masje II

Hallo Erick,

/emoticons/default_contemplating5.gif" alt="*7^">  Er komt mogelijk een doorbraak, om verder terug naar je voorouders te zoeken.

Het schijnt wat gecompliceerder te zijn dan dat men zou kunnen denken.

Je denkt dat Thomas Houbiers zijn familienaam vóór het huwelijk de familienaam Janssen zou hebben aangenomen.

Ik denk dat deze redenering niet helemaal juist is.

/emoticons/default_Idea027.gif" alt="(%%(">Wat blijkt het geval.

In de DTB boek van Geulle (FamilySearch) staat vermeld dat ene Henricus Janssen (Houbiers) op 2 juli 1802 is overleden. In eerste instantie zou ik zeggen: een kind van Thomas Houbiers en Maria Mechtildis Peeters.

Daarna heb ik op GenLias gekeken en op die datum (staat wel 3 juli) blijkt dat Henri (Henricus) Janssen te Geulle overleden 78 jaar oud is. Indien men terug rekent dan komt in aanmerking Henricus Houbiers gedoopt te Geulle op 21 september 1724, kind van Thomas Houbiers en Petronella Thijssen. Mogelijk dat hij niet gehuwd is geweest.

Maar... dan zou Thomas niet alleen de familienaam veranderd te hebben maar ook Henricus/Henri.

Of... heeft hun vader de familienaam al veranderd?

Ben benieuwd hoe het bij Gosewinus Houbiers zou zijn; heb verder nog niets over hem gevonden.

mvg, Masje II

Guest Masje II

Hallo Erick

/emoticons/default_b-wink.gif" alt="b):"> Ook is Henricus Janssen (Houbiers) op 5 september 1762 te Geulle trouwgetuigen van het huwelijk van zijn broer Thomas Houbiers (Janssen) met Maria Mechtildis Peeters.

mvg, Masje II

Guest Masje II

Even een resumé betreffende de oudste bekende generaties.

De bronnen komen uit FamilySearch - Record Search - Geulle en GenLias

Thomas Houbiers (Janssen) sr.

Geboren: Maastricht?

Huwde als Thomas Houbiers, Geulle 16 januari 1722 Petronella Goswinus Thijssen (pag. 14)

Overleden als Thomas Janssen (Houbiers), Geulle 30 november 1775 (pag. 22)

uit dit huwelijk:

1 Henricus Houbiers, gedoopt Geulle 21 september 1724 (pag. 62); overleden Geulle als Henricus Janssen (Houbiers) 2 juli 1802 (pag. 20) (78 jaar: GenLias als Henri Janssen)

Goswinus Houbiers, gedoopt Geulle 21 september 1724 (pag. 62) Geen verdere gegevens gevonden

Thomas Houbiers jr., gedoopt Geulle 22 december 1726 (pag. 62); huwde Geulle als Thomas Janssen (Houbiers) 5 september 1763 (pag. 17) Maria Mechtildis Peeters; overleden Geulle als Thomas Janssen (Houbiers) 10 december 1787 (pag. 22)

Wat zou de reden kunnen zijn dat Thomas Houbiers sr. ná 1726 zijn familienaam heeft (of door anderen) veranderd in Janssen?

En de familienaam Janssen kwam in die periode al heel vaak in Limburg tegen.

Het zou alleen maar meer verwarring geven lijkt me.

Mogelijk brengen de originele stukken meer opheldering in deze mysterie.

mvg, Masje II

• Member Group

Hoe dat precies zit wanneer en waarom Thomas sr of jr hun naam Houbiers veranderde in Janssen weet ik ook niet maar wel ik weet dat Henricus, Goswinus, en Thomas jr als Houbiers gedoopt zijn.

Trouw akte:

hierop staat:                                                                                            Vertaling:

Thomas jansen (:olim Houbiers vide reg baptist 22 j0ber 1726:)                      Thomas Janssen (:voorheen Houbiers zie doopreg 22 december 1726:)

ex Geul et Mechtildis Peters                                                                        uit Geulle en Mechtildis Peters

ex Nuth: testibus Henrico janssen et                                                            uit Nuth: getuigen Henrico Janssen en

Maria Peters                                                                                            Maria Peters

Overlijdens akte:

ThomasJanssenOverledenklein.jpg

hierop staat:                                                                                                Vertaling:

1787                                                                                                          1787

j0 a decembris obiit subito                                                                              10 a december plotseling gestorven

Thomas janssen (:olim Houbiers vide                                                                Thomas Janssen (:voorheen Houbiers zie

registrum baptizatorum 22 xbris 1726:)                                                            doopregister 22 december 1726:)

viduus Mechtildis Peters RIP                                                                            wedunaar van Mechtildis Peters, Rust in Vrede

• Member Group

Hoi Erick,

Wat fantastisch die hulp van Masje II.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Je laat verder duidelijke kopieën zien van de gevonden akten.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

Als de tijd het toelaat, zou ik zeker op korte termijn in de archieven verder gaan zoeken.

Wellicht is er iets te vinden in de rechterlijke en notariële archieven?

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Succes!

groetjes,

Charlotta

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">

• Member Group

Hi Charlotta,

Ja Masje II is een zeer grote hulp geweest, en naar het archief gaan moet ik zeer zeker doen, maar er tijd voor hebben is het grootste probleem.

Volgende week een cursus Nederlands op HBO niveau en dan op 30 aug beginnen de lessen weer voor mijn studie techniek en ik ga beginnen met de studie leraar Engels dus tijd over is er maar weinig

• Member Group

Hoi Erick,

Dat is zeker even een probleem, omdat eerst een cursus Nederlands HBO op de agenda staat. Dat gaat voor!!!

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Daarna lessen voor studie techniek en een studie voor leraar Engels. Daar ben je wel even zoet mee!

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

Dat is heel wat en ik wens je zovast heel veel succes toe.

Het genealogisch onderzoek in archieven moet dan wachten, totdat je daar tijd voor hebt!

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

groetjes,

Charlotta

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

• Beheerder

Hallo allen,

De gezellige klets berichten uit dit topic zijn verplaatst naar [OFF TOPIC] - Genea Café

[iurl=

]

[/iurl]

Om de vragen rubrieken schoon te houden, heb ik dit deel naar het Café verplaatst, waar lekker verder gekletst kan worden.  

/emoticons/default_grin.gif" alt=";D">

Soms is het moeilijk te onderscheiden, we weten er alles van!