Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Oproep Documentatiegroep 40-45


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Oproep van Documentatiegroep 40-45:

Onderstaande vraag krijgen we binnen:

"Mijn buurvrouw van 86 jaar heeft op 10 mei 1940 de vlucht van Putte/ Ossendrecht naar Zuid Frankrijk, Toulouse meegemaakt, ze was toen 13 jaar oud. Ze is daar erg mee bezig en ze wil haar verhaal graag bij ons op de groep komen vertellen.

Ik ben samen met haar het verhaal aan het voorbereiden.

Dat vind ik erg leuk om te doen. Maar mijn buurvrouw(86) mist enkele stukken van het verhaal in haar geheugen. Zo weet ze dus ook niet meer waarom ze toen moesten vluchten.

Ik heb samen met haar internet door gespit. We worden daar niet veel wijzer van, want alles staat heel geschiedkundig opgeschreven, we zouden zo graag een in begrijpelijke taal een inleiding voor de presentatie maken.

Er zijn heel veel verhalen te vinden over de vlucht vanuit Breda maar volgens mijn buurvrouw was die vlucht helemaal anders als de vlucht van Putte, Ossendrecht naar Zuid Frankrijk.....?

Ik weet niet of dat ook echt zo was!

Verder is alle informatie en verhalen over die vlucht, de route en het waarom welkom.

Mijn buurvrouw heeft toen in juli 1940 in Toulouse een schrijfster ontmoet die vanuit Toulouse in augustus 1940 via Zwitserland terug is gegaan naar Indie. In Indie heeft ze nog in het kamp gezeten. Ze heeft later een boek over geschreven over de vlucht en over het verblijf in het kamp in Indie. Mijn buurvrouw heeft het boek in huis gehad, ongeveer 30 jaar geleden Haar man heeft het gelezen en ze weet niet meer waar het gebleven is maar ze kent niet de titel en niet de naam van de schrijfster.

Haar man is overleden dus ze kan het niet meer vragen. Dat zijn dus maar heel weinig gegevens. Ik heb mijn buurvrouw beloofd dat ik alles zal proberen om dat boek te pakken te krijgen. Wat dus niet zo simpel blijkt te zijn.

Even dachten we dat het het boek van Yvonne Keuls "De tocht van het kind" was maar dat blijkt niet zo te zijn.

Mijn buurvrouw is er de laatste jaren erg mee bezig en het zou erg fijn zijn als we het boek te pakken zouden krijgen.

Wij zijn heel blij met elk stukje informatie en ik wil u bij voorbaat danken voor de moeite".

Reageren kan via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

of via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien staat hier iets:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wat de herinneringen kan wakkerschudden?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan de heemkunde kring de vierschaer hierbij geen hulp bieden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Hoi Ludmilla,

ik kreeg van Henriette Adema onderstaand mailtje met het verzoek dat hier te plaatsen.

Ze had zelf al door dat ze op deze manier nooit een senior lid zou worden.......

Groetjes, Maikel

Hoi Maikel,

Ik zit niet op SVF, weet ook niet of ik daar veel mee zou gaan doen, fijn dat jij antwoord voor me wil plaatsen. Gaat om vraag van Ludmilla van Zanten, zij zoekt o.a. welk boek haar oude buurvrouw bedoelt over vlucht naar Toulouse.

Het gezochte boek is waarschijnlijk:

Buigen in jappenkampen

herinneringen van een kind dat aan de nazi's is ontsnapt maar in Japanse kampen terecht is gekomen

Auteurs: Lydia Chagoll

Materiaalsoort: Boek

Onderwerp: Interneringskampen, Nederlands Oost-Indië, Verhalen

Taal: Nederlands

Uitgever: Infodok

Jaar: 1989

Plaatsingscode: 928.9

ISBN: 9065651403

Het boek is in 1981 verschenen met de titel: Zes jaren en zes maanden.

Via deze link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is te lezen dat de Belgische Chagoll met de vlucht op 10 mei in  het camp de réfugiés de La Fourguette à Toulouse terechtkwam. Het gezin vlucht later naar Ned. Indie.

Het boek is tweedehands zowel bij Bol.com als op www.boekwinkeltjes.nl nog te koop.

Hoop dat ik je zo wat verder heb geholpen

(tsja zo wordt ik natuurlijk nooit een senior op SVF ;-)  )

Vast bedankt!

Groeten,

Henriette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt allemaal voor het meedenken. Reacties mogen ook rechtstreeks aan hen, zie in het startbericht.

Ik zal deze reacties doorgeven ter verdere afwerking.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_thankyou4.gif" alt="B-22">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...