Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Den Haag, eigenaardige huwelijksdatum 1752


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Zoiets wonderlijks ...

Bij de Stadhuishuwelijken staat vaak Solvit Trouw regt met een huwelijksdatum meestal een paar weken later, soms vele maanden. Niet bijzonder.

Maar:

Stadhuis 29 Dec 1743 Joel Samuel Levie en Sara Jonas Cohen. Getr 27 aug 1752 voor Schepe de la Bassecour, in aanwezigheid van Secr Dierkens.

!!! Linker pagina op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik ben er een beetje op gaan letten, maar ik vond er nog een paar, tot mijn verrassing met diezelfde datum 27 aug 1752, voor Bassecour en Dierkens.

In 1749, op diezelfde film, img 327 Meijer Isaac Levij en 334 Eliazar Levi (helemaal onderaan, rechts).

(Als ik in 1752 kijk kom ik inderdaad die Bassecour en Dierkens tegen als schepen resp secr)

Ideeën voor een verklaring?

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Annemarie_57

Geen verklaring, maar zijn het allemaal joodse koppels?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Gezien de namen zullen het drie joodse stellen zijn (de twee andere bruiden Lea Salomons en Judit Hartog).

In alle drie de gevallen beide geb en woonachtig in Den Haag.

Sara Jonas Cohen ging waarschijnlijk door het leven als Sara Elkan (overlijdensaktes kinderen). Dus misschien was de naam Jonas een vergissing. Cohen klopt wel, bij een ondertrouw van een zoon in Amsterdam is de getuige Sara Cohen, moeder.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Loes,

Het kan te maken hebben met het feit dat de Joods religieuze huwelijk [=Choepa] belangrijker was. De rest interesseerde hen niet zo, was een noodzakelijke verplichting.

Ik ben zelf eens tegengekomen, dat het koppel naar het buitenland ging, daar de Choepa hield en jaren later in Nederland het nog eens dunnetjes overdeden... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

In de tijd van de BS zie je vaak dat maanden later een kopie van de buitenlandse huwelijksakte wordt ingeschreven in een Nederlandse gemeente, simpel omdat dat bewees dat ze ook werkelijk gehuwd waren.

IMHO, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Zou het kunnen zijn dat ze gewacht hebben op rebbe Solomon Saruco, die in 1752 aantrad. Bijvoorbeeld omdat ze verschil van mening hadden met de vorige rabbijn?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard, dat zal het niet wezen, Saruco hoorde bij de Sefardische gemeenschap in den haag.

Kèren, als drie stellen niet op kwamen dagen om te trouwen, om wat voor reden dan ook, toch een raar toeval dat ze dan alle drie op dezelfde datum een afspraak maken om te trouwen. Of het moet zijn dat schepen Bassecour zich in 1752 op een regenachtige dag zat te vervelen en een paar gaten tegenkwam in de administratie. Draagt de secretaris op die mensen te vinden ... De secretaris wist natuurlijk allang dat het onzin was, bij die armoedzaaiers viel toch niks te halen.

(In 1752 was er ook een schepen Patijn, de Haagse politiek moet in de Patijn-genen zitten)

Recent heb ik voor iemand in Engeland een en ander opgezocht over een De Miranda famile in Amsterdam.

Tot mijn verbazing lijkt het er op dat de Portugese joden (in Amsterdam tenminste) pas joods trouwden als het eerste kind er bijna aan zat te komen, lang na de ondertrouw. Ik heb nog niet gekeken wanneer ze in het stadhuis trouwden, of ze dat ook zo laat deden.

Loes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...