Member Group RichardK Posted May 9, 2013 Member Group Share Posted May 9, 2013 De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag heeft al enige tijd gedigitaliseerde krantenpagina's op de site staan. Daarmee vertel ik natuurlijk niets nieuws. Het is een mooie manier om informatie die ooit in de krant heeft gestaan nog eens te bekijken. Maar... er is een klein moeilijkheidje. De zoektermen worden gemarkeerd met een blauw vlak. Zou je bijvoorbeeld een overlijdensadvertentie willen gebruiken in een publicatie over je familie, dan kost het vreselijk veel moeite om dat blauw weg te halen om een mooie scan te krijgen. Bij toeval stuitte ik op een alternatieve manier. Zoek gewoon de informatie die je wilt hebben en als die in beeld is, kopieer dan de URL (dat zinnetje bovenaan het scherm dat met http begint). Open vervolgens een andere browser, en plak die regel daar in de adresbalk. Op <ENTER> drukken en klaar. Het kan ook zonder van browser te wisselen, maar dan moet je wel de cache leegmaken met F5 of CTRL+F5, anders wordt keurig het oude plaatje (met blauw) getoond. In de praktijk levert deze methode vaak niet het gewenste resultaat op, heb ik gemerkt. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group Cor Posted May 9, 2013 Member Group Share Posted May 9, 2013 Richard, Als .pdf bekijken, ben je het blauw ook kwijt. En is het scherper. Groeten, Cor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kèren Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Hoi, Als je naar volledig scherm gaat en dan op het icoontje klikt, wat ik in de afbeelding rood omcirkelde, krijg je het ook zonder blauw.... Please login or register to see this image. Groetjes, Keren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Member Group RichardK Posted May 12, 2013 Author Member Group Share Posted May 12, 2013 Dank je voor de tip, Kèren. Deze weergave is beter dan een PDF, omdat die laatste geheel zwart/wit is. Bij een "echte" scan zie je kleurnuances, belangrijk als een pagina is aangetast door vocht. En een PDF kan ook vreselijk slecht zijn, kijk maar eens naar de voorpagina van Het Vrije Volk van 23 november 1954. Die PDF is niet om aan te zien, terwijl de scan heel goed is. Groeten van Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts