Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Antonie Nijhof


nadiau

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar informatie over Antonie Nijhof. (overleden 1889)

Ik heb zijn beide huwelijksaktes en zijn overlijdensakte gevonden

Echter geen geboorteakte.

Op alle aktes wordt hij omschreven als zoon van Geziena Nijhof, maar er staat geen vermelding van zijn vader bij, om deze reden ga ik er vanuit dat hij zijn achternaam via zijn moeder heeft meegekregen.

Ik kom alleen helaas niet verder zonder deze geboorteakte, omdat ik over Geziena ook geen verdere informatie heb.

Volgens de 'berekeningen' die ik uit de aktes heb kunnen maken zal hij omstreek 1822 geboren zijn te Borne.

Ik heb de geboortetafels van die periode via genver/familysearch erbij genomen, maar hij is hier niet in terug te vinden.

Ik heb de aktes erbij gevoegd..

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wellicht dat jullie er nog iets uithalen, waar ik niet naar heb gekeken.

groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze foto is zo klein, dat de tekst niet te lezen is.

Hoe heb je de berekening uitgevoerd, om uit te komen in Borne rond 1822?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

gewoon even direct naar de akten kijken en dan vind je dat ie de helft van een tweeling was

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het wordt bevestigd in de huwelijks bijlagen van zijn eerste huwelijk

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

oww dankjewel!

Daar ben ik echt heel erg blij mee 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik heb van de aktes die ik heb kunnen downloaden, niet de bijlages ervan gedownload..

Ik vind het genver/familysearch steeds makkelijk worden, maar dat is wel iets wat even duurt, waardoor ik er ook pas heel laat achterkwam dat er nog bijlages bij de aktes waren en die dus eigenlijk niet meer heb gedownload.

Dat ga ik dus vanaf nu maar wel doen!

@Richard,

Zojuist gezien dat ik de verkeerde link had gegeven..

dit is de juiste, dan kan je op de plaatjes klikken en worden ze groter

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Overigens, in alle aktes stond hoe oud Antonie was ten tijde van zijn huwelijken en zijn overlijden.. dus dat bracht het terug naar 1822 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

een kanshebber voor het overlijden van Gesina (die tussen 1822 en 1862 moet zijn overleden)?????:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(met nog een onechte zoon?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het ziet er inderdaad naar uit dat dit de overlijdensakte is! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dit is 1 van de huwelijkse bijlagen van 1 van de kinderen van Antonie Nijhof

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Die gegevens komen overeen met hetgeen dat in de akte staat..

Lijkt mij dat dit ook niet zonder reden in die bijlages te vinden is..

Echter, hoe nu verder? En ís het inderdaad wel te verifieren dat dit om dezelfde persoon gaat, of zou ik nog andere documenten kunnen raadplegen om dit met zekerheid te kunnen zeggen..

Haar geboorte zal voor 1811 zijn geweest en ik kan in de aktes die openbaar zijn zo niets terug vinden over haar ouders en eventuele partner.

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als een overlijdensakte in de huwelijkse bijlegen zit, dan is het 100% zeker dat het om die persoon gaat.

In dit geval: als de gegevens kloppen dan betreft het in beide papieren het overlijden van Geziena Nijhof. Verder zoeken is niet nodig.

Volgende stap: het opsnorren van het doopboek van Borne (1792 of 1793) en daar kijken wanneer Geziena gedoopt is. Ik heb dat doopboek nog niet online gezien. Niet bij FamilySearch en niet op de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Okej, dat klinkt goed!

De reden waarom ik twijfelde is eigenlijk omdat de naam anders geschreven is Gesina, ipv Gezina en omdat ik bij de andere huwelijkse bijlagen (van de andere 3 kleinkinderen) dit document niet aantrof..

Dankje voor de tip!

Die website kende ik ook nog niet.. Dus wellicht dat ik daar voor de andere leden van de familie nog wel eens gebruik van kan maken.

En ondertussen ga ik opzoek naar dit boek 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ik ben ook een andere site geneaknowhow.net tegen gekomen.. Hebben jullie hier ook ervaringen mee?

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wat te vinden is, via de zoekmodule onder in beeld. Het lijkt er op alsof Gezine in 1808 is getrouwd met een Albert Kolthoff. Dat zou betekenen dat ze eerder is geboren dan in 1792. Hoewel een huwelijk op 16-jarige leeftijd misschien wel mogelijk was.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik was toevallig net deze site aan het doorspitten

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

maar ik zit nu op mijn werk en heb het idee dat de zoekfunctie niet goed geladen wordt.. Ik kan wel zoekgegevens invoeren, maar het lijkt wel alsof ik niet kan specificeren.. Kom automatisch op een bulk info uit, waar ik niet 1,2,3 deze gegevens kan terug vinden.

Maar dat zou beteken dat ze na haar huwelijk nog wel 3 buitenechtelijke zoons heeft gekregen.. en er wellicht nog wel meer kinderen zijn..

Ik kan overigens op deze site ook niet zien of het om bijvoorbeeld een huwelijk, geboorte etc gaat.

Zometeen thuis nog maar eens kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels overigens via WieWasWie nog even verder gezocht op dit huwelijk.. maar daaruit blijkt dat zij ook een zoon hebben gekregen die op 8 jarige leeftijd is overleden in 1812.. Dat lijkt mij helaas geen match kwa leeftijd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En dan vond ik deze site nog:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een beetje ingewikkelde interface en ook lijken niet alle gegevens te kloppen. Jannes en Antonie worden bijvoorbeeld daar niet als tweeling aangemerkt, maar als broertje, met een jaar tussenruimte geboren.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Deze zag ik inderdaad ook voorbij komen, maar moet eerlijk zijn dat Genver dan opeens een stuk makkelijk navigeren wordt!

De informatie lijkt inderdaad niet helemaal te kloppen.. en ook mist er nog een zoon.

Ik vind het zo jammer dat er dan geen bron bij staat.. want wellicht zijn de gegevens net iets verkeerd genoteerd, maar zou ik er wel verder mee kunnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dan gebrek aan bronvermelding zul je vast nog veel vaker tegenkomen. Mensen nemen soms klakkeloos over wat er ergens anders staat, zonder het te controleren aan de hand van de originele bronnen.

Voor een werkelijke weergave is het erg belangrijk dat je het origineel erbij haalt. Of een goede foto van zo'n origineel, bijvoorbeeld bij FamilySearch.

Ook vervelend: het rondzing-effect. Meneer A neemt iets over van mevrouw B, die het weer van meneer C heeft. Meneer A hoort op een gegeven moment dat de gegevens niet kloppen, geeft dat door aan mevrouw B en ze wijzigen het allebei. Dan komt meneer D, die zowel bij C als bij B kijkt, daar verschillen ziet en ... en ... en...

Dat kan allerlei vervelende situaties opleveren, want iedereen heeft het idee dat hij/zij het correct heeft. Dit wordt nog eens in de hand gewerkt door genea-eksters, mensen die zoveel mogelijk namen en data willen verzamelen, en soms maar een aanname doen om verder te komen. Het klinkt eentonig, maar je moet controleren, controleren en nog eens controleren.

Maar... afgezien daarvan kun je ook heel veel leuke dingen vinden met deze hobby!

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja absoluut!

Ik heb er ook enorm veel plezier in om het allemaal uit te zoeken 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Heb wel aan mijzelf de eis gesteld dat ik de officiële akten wil inzien en het anders gewoon niet noteer.. ik schrijf dan de gegevens wel eens op om verder te zoeken, maar noteer ze niet als 'definitief' onderdeel van mijn stamboom.

Ik vind het zo jammer dat mensen gewoon van alles overnemen, want daardoor komt er een enorme berg aan onjuiste informatie vrij op internet.. en dat wordt natuurlijk alleen maar groter.

Ik ben op het moment ook niet niet tevreden over mijn eigen sorteer systeem. Ik krijg steeds meer mensen in mijn stamboom, maar generaties lang hebben zij steeds dezelfde voornamen gekozen.. Nu is het nog overzichtelijk, maar als er nog heel veel mensen bij komen dan wordt het lastig te overzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hmm ik dacht iets gevonden te hebben.. maar dat bleek niet zo te zijn..

Een tweeling, ook met de naam Gesina.. alleen zij is een aantal jaar jonger en uit Hengelo

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ RichardK post # 7

Een lichtelijk late reactie op de volgende uitspraak:

Als een overlijdensakte in de huwelijkse bijlegen zit, dan is het 100% zeker dat het om die persoon gaat.

Omdat er geen overlijdensakte bij de huwelijkse bijlagen zit, maar uitsluitend een AFSCHRIFT van de overlijdensakte of van de dood- of begraafvermelding, vind ik die 100% een boude bewering. Ja sterker nog, het is zeker dat het niet 100% is.

Ik raad dan ook een ieder aan, toch nog het origineel te achterhalen en vooral te lezen!

Het zal niet de eerste keer zijn dat de ambtenaar of de geestelijke zich heeft vergist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Okee, point taken.

Ik vervang 100% door "met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid".

Het kan inderdaad gebeuren dat mensen dezelfde naam hebben, vlak na elkaar geboren zijn en verwisseld worden. Heeft me ooit een half jaar gekost, door het uitzoeken van een verkeerde tak (de neef in plaats van mijn voorvader).

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Archie... daar heb je gelijk in. Altijd de originele inschrijving bekijken.

En zelfs dan kan het nog misgaan: als men in de begraafboeken (of wat ervoor doorgaat, zoals de diaconierekeningen) van het desbetreffende dorp ergens rond 1800 de begrafenis van Jan Cornelis' vrouw heeft zien staan, wilde men nog wel eens aannemen dat het klopt, terwijl de èchte moeder misschien wel twee jaar eerder is begraven onder de betiteling Martje Pieters, gehuwd.

En als je de akten van bekendheid ziet?  Bij de verschillende kinderen uit één gezin wijken zulke getuigenissen vaak verrassend sterk af.

Maar niettemin: als aan de bijlagen van een huwelijk een bepaalde overlijdensinschrijving, van welk kaliber ook, is toegevoegd, dan ga ik er in eerste instantie van uit dat het de juiste persoon betreft. Onder voorbehoud van correctie als het bij nader inzien niet correct lijkt te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...