Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Census NL/DE ?


nadiau

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of iemand weet of er ook een periodieke census te vinden is van Nederland en/of Duitsland?

Ik kan hier eigenlijk nergens iets van vinden..

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier is in elk geval de site voor de Nederlandse volkstellingen:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Duitsland weet ik niet.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dankje!

Is het in Nederland dan helemaal anders gedaan dan in landen zoals de UK en de US..?

Daar heb ik veel lijsten gevonden, waar ook de daadwerkelijke personen opstaan vermeld met hun huishoudens en niet alleen de 'aantallen'

Of kijk ik op de verkeerde plek?

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens mij kun je de census vergelijken met de bevolkingsregister (Nederland). Enkele hiervan kun je terugvinden via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Beste Nadia,

nergens ter wereld is de bevolkingsregistratie zo goed geregeld als in Nederland. Moeten ze zich in de VS en UK behelpen met een tienjaarse check (je moet er niet aan denken wat er in zo'n decade kan veranderen, en dat wordt richting heden alleen maar heftiger), hier is er een continue administratie, al sinds 1850. Er is maar één klein probleempje: het ontsluiten van deze kostelijke bron. Eigentijdse indices, over het algemeen slechts tafels, voldoen nauwelijks als index. Amsterdam is bezig met een index. En binnenkort gaat Friesland er ook iets aan doen (als er tenminste vrijwilligers te vinden zijn, want al dat altruïstische geploeter wordt nauwelijks gewaardeerd).

Hoe het in Duitsland is geregeld weet ik eigenlijk niet  (dat vroeg je ook).

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Inmiddels lukt het me iets beter om wijs te worden in alle documenten die er beschikbaar zijn.

Het probleem zit in het feit dat mijn eigen naam vrijwel direct Duitsland ingaat en ik vind het daar knap lastig.

Ondertussen ben ik ook eens begonnen met de Nederlandse kant van de familie (mijn oma) en realiseer me nu inderdaad dat er echt enorm veel is geregistreerd, en ben dan ook al een heel eind gekomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

naast FamilySearch gebruik ik ook regelmatig deze link:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

even oefenen en je komt er een eind mee.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

staat ook tussen de genoemde link. Ook daar kun je redelijk veel mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...