Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

2 X Christian Krijts - zijn ze dezelfde persoon?


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

#1 Krystjaan/Khristian/Christiaan Krijts/Kreijts/Kreijtz

Dit weet ik over hem:

- Hij was getrouwd met (Joh)Anna vd Sloot (huwelijks datum is nog niet gevonden)

- Ze hadden 3 kinderen geboren en hervormd gedoopt te Amsterdam als volgt: Kristiaan (1807-1833), Dirk (1808-1846) en Pieternella Hendrika (1810- ?).

- Er was verder ook nog een doodgeboren kind begin 1814 in Utrecht. In de overlijdens akte staat dat de vader, Kristian, muzikant is en 26 jaar oud (ie geboren ong 1787) .

- Wanneer zijn vrouw Johanna overlijdt 13-4-1852 te Amsterdam zou ze al weduwe zijn en zou haar man’s voornamen Kristiaan Samuel zijn geweest.

- Verder nog was dit vermeld in de huwelijks akte van zijn zoon Dirk op 10-05-1838 te Leiden:

Dirk Kreijts oud 29 jaren, geboren te Amsterdam, 7 aug 1808, smidsknecht, wonende te Amsterdam, meerderjarige zoon van Krystjaan (Khristiaan) Kreyts, afwezig zedert der jare 1822 zijnde dezelfs verblijf levend of dood onbekend en van Anna van der Sloot, zonder beroep, wonende te Amsterdam

#2 Christian Samuel van Krijtz

Zijn doop in Amsterdam

Zoon: Christian Samuël

Vader: Michiel Godl. Sam.l van Krijtz

Moeder: Christiana Dorot. Ros'a Reijgenbach

Getuigen: Jacob Treslaar, Elizabeth Treslaar

Pastor: Johannes Klap

Doop: 14 januari 1784

Religie: Evangelisch-Luthers, Lutherse kerken

Bron: 267 p. 25 (folio 19) nr. 9

En zijn overlijden:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden

Archieflocatie Gelders Archief

Toegangnr: 0207

Inventarisnr: 5443

Gemeente: Groenlo

Soort akte: overlijden

Aktenummer: 6

Aangiftedatum: 24-01-1838

Overledene Christian Samuel van Krijtz

Geslacht: M

Overlijdensdatum: 23-01-1838

Overlijdensplaats: Groenlo

Vader Michiel Samuel Gods van Krijtz

Moeder Christiana Doret

Nadere informatie moeder ook Reijgenbarg moeder ook Reijgenbarg; dooppl: Amsterdam; oud 54 jaar; beroep overl.: matroos;

Vraag: Zijn de bovenstaande Krijtsen een en dezelfde persoon?

Alvast bedankt voor het meedenken

Groetjes, Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Masje II

Hallo Sylvia,

Na een paar keer gelezen te hebben zou ik zeggen: JA, het zijn dezelfde personen.

Tussen zijn geboorte/doop en overlijden zit inderdaad 54 jaar tussen.

De naam van zijn moeder is hetzelfde bij de doop en overlijdensakte.

De voornamen van de vader zijn de 2e en 3e naam verwisseld, dat wel vaker gebeurde.

Als matroos kan dat ook op een binnenvaart zijn geweest.

Alleen staat bij zijn overlijden niet zijn partner vermeld. Of waren ze gescheiden?

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Dat het familie is, lijkt me duidelijk, gezien de getuigen bij de doop van zijn zoon:

zoon Kristeian Doopbewijs verstrekt

vader Kristian Krijts

moeder Anna van der Sloot

getuigen Kristiean Samuel Krijts

Dorathea Reijgenbach

pastor Anthonij van Eijken

geboorte 29 maart 1807

doop 17 april 1807

religie Hervormd, Oude kerk

bron 36 p. 124 (folio 61v) nr. 3

Maar wie is dan die getuige Kristiean Samuel Krijts. Niet zijn vader. Of wel? Dan is nummer 1 niet gelijk aan nummer 2 in jouw verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Masje II en Mirjam, bedankt voor jullie snelle reacties

Ik heb niets over een scheiding kunnen vinden, alleen dus dat Kristian #1 in 1822 d'r vandoor is gegaan.

Het is interessant dat Kristian #2 al 4 maand dood is wanneer Dirk Kreijts trouwt in april 1838 en dat de familie dan niet weet of de vader leeft of overleden is (niet ongewoon, maar toch ...). In de Jan 1838 overlijdensakte staan helaas alleen de ouders en geboorte plaats vermeld, burgelijke staat was niet bekend bij de aangevers.

Bij de geboorte van zoon Kristiaan is er inderdaad die Kristiean Samuel Krijts als getuige. Ik kon hier alleen concluderen dat de vader dan zelf getuige was (wat wel vaker voorkwam, maar vaak is het vermeld dat het een of beide ouders is). Het kan natuurlijk ook wel een neef of grootvader zijn geweeest. (Christiana) Dorothea (Rosina) Reijgenbach als getuige had me er wel van overtuigd dat ze in ieder geval verwant was aan deze familie.

Ik ben het met jullie eens dat er gewoon veel te veel overeenkomsten zijn en dat gecombineerd met het feit dat er gewoon geen andere kandiaten zijn.

Dus, ik ben inderdaad zo'n 99% ervan overtuigd. De algemene verschillen zijn die me nog een beetje doen twijfelen zijn:

#1 - zou geboren zijn omstreeks 1787, was muzikant en liet z'n kinderen hervormd dopen.

#2 - is in 1783/1784 geboren, was (gepensioneerd) matroos en is zelf luthers gedoopt.

(al kunnen ze natuurlijk wel gemakkelijk verklaard worden)

Sylvia

(en 't is nu echt bedtijd, daar ik dit dus vanuit een ander deel d'r aarde schrijf  

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:">)

Doeiiiii

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Dat de vader zelf getuige is, komt wel voor, maar dan staat er meestal 'de vader'. Raar vind ik dat de vader Christiaan en de vader als getuige Christiaan Samuel genoemd zou worden in één en dezelfde akte.

Maar goed, een neef of zo kan inderdaad ook.

Had je al gezien dat zoon Kristiaan in 1833 op 21-11 trouwt in Aardenburg met een 41-jarige vrouw en vervolgens op 30-12 van hetzelfde jaar daar overlijdt?

Ook bij deze beide gebeurtenissen wordt aangegeven dat de verblijfplaats van de vader onbekend is. Daar bevindt zich bij de huwelijksbijlagen een notariële akte van die Kristiaan voor zijn huwelijk heeft moeten overleggen.

Om het kleingedrukte te kunnen lezen heb ik de huwelijks- en overlijdenskte van FS even gedownload. Dus als je ze nog niet hebt en wel geïnteresseerd bent, kan ik ze je toesturen. Stuur dan maar een mailtje via mijn profiel.

Welterusten,

Mirjam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog effe snel weer ingelogged ...

Ik had de akten van Kristiaan junior in Zeeland een tijdje geleden al bekeken en de informatie ergens opgeslagen. 't Was echter via Dirk dat ik bij Kristiaan senior #1 was uitgekomen, dus was ik daar gewoon iets meer op gefocussed.

Waar ik nog wel naar zoek, is het huwelijk tussen Kristian #1 en (Joh)Anna vd Sloot, de doop en ouders van Anna (ze zou in Utrecht geboren zijn omstreeks 1782) en het overlijden (en een evt huwelijk) van hun dochter Pieternella Hendrika.

Toch vele dank voor de moeite en het aanbod ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
mirjam van rooijen

Utrecht kan ik wel een keer voor je nakijken.

Als Anna daar geboren is, dan bestaat de kans dat ze daar ook getrouwd is. Maar de huwelijken van Amsterdam staan ook niet online, dus dat kan ook nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...