Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Buijs (?) in Schiedam, 20e eeuw


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste forumgenoten,

Een verre neef van mij (een Duitser, ook genealogisch actief) klopt bij mij aan om hulp bij het terugvinden van een oude relatie. Omstreeks 1930 is zijn moeder in Nederland in een gastgezin opgenomen geweest, en nog jarenlang bleef er briefcontact. Hij wil nu heel graag weten wie die mensen precies waren, waar ze woonden, of er misschien nog nakomelingen in leven zijn enzovoorts.

Zoals hij mailde:

"Wichtig ist die Adresse und der Name am Ende.

Heisst er nun BUIGS oder BUYS?

Sicherlich kannst Du helfen. Per WWW komme ich mit beiden Namen nicht

weiter. In den 20iger Jahren muss er in Krimpen a. d. Ijssel gewohnt

haben. Nach dem Krieg war die Adresse wohl auch noch in Schiedam, auf

der anderen Seite von Rotterdam. Ich habe mir per Google das mal

angeschaut, wie es heute aussieht.

Meine Frage an Dich lautet:

Kann man über holländische Seiten, welcher Art auch immer,

weiterkommen (über die Stadt z. B.), bzw. auch genealogisch (wann

gestorben), evtl. sogar Nachkommen auffinden?"

Hij stuurde scans mee van een brief uit augustus 1935, die ik hier niet kan plaatsen maar zo nodig prima naar een forumlid kan doorsturen via een gewoon mailadres. Het adres onderaan de brief luidt:

Th. Buigs [buys?]

Bilderdijkstraat 31b

Schiedam.

En omdat de afzender bij hen bekend was als "Onkel Thom" neem ik aan, dat de initiaal staat voor Thomas en niet voor b.v. Theodorus.

Is er iemand die kan helpen?  Ik heb het zelf al geprobeerd bij SchiedamGen, maar kwam niet verder. Onderzoek in de 20e eeuw is überhaupt niet mijn ding... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">

Bij voorbaat dank,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

Het is Buijs

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik zal vanavond proberen verder te zoeken.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

We hebben ondertussen gevonden dat het gaat om Thomas Buijs en Johanna v.d. Graaf die op 25-06-1920 in Krimpen a/d/ IJssel zijn getrouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

We zijn intussen al een heel stuk verder gekomen, Joke en ik in uitwisseling (zij doet het zoekwerk en ik geef feedback...)  Inmiddels is vrij duidelijk dat het gaat om:

Thomas Buijs, geb. Krimpen a.d. IJssel, zoon van Stephanus Buijs en Aaltje van Es, tr. 25 juni 1920 met Johanna [Anna] v.d. Graaf.

Voor zover we kunnen achterhalen waren er twee kinderen:

o Steef, geb. ca. 1921, overl. Schiedam 20 febr. 1939.

o dochter, in 1948 verloofd [met Jan?];

Zouden er nog nakomelingen van dochter Buijs te achterhalen zijn?  Dan kan dat vermoedelijk niet meer via het forum, maar nog wel via PM.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Bevolkingsregisterkaart Rotterdam

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik vraag voor mijn stamboomprojekt regelmatig persoonskaarten op. Ik kan voor jou dochter "meenemen" op de volgende bestellijst. We weten nu geboorteplaats en -datum, dus kunnen ze haar vinden. Ze zou natuurlijk ook nog kunnen leven, er worden (ondanks al die droeve overlijdensadvertenties van geborenen uit de 50er jaren in de krant) genoeg mensen 89 of 90 jaar.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Petra,

Het zou misschien zeer nuttig zijn contact op te nemen met de Scheepswerf Buijs te Krimpen aan den IJssel.

Zoekend via google blijkt dat Thomas Buijs een broer had genaamd Cornelis Marinus Buijs. Verder zoekend via Google blijkt uit alles dat het de familie Buijs betreft van deze Scheepswerf Buijs. Dus wellicht neven van de dochter welke daar nog werkzaam zijn. Ik plaats voor de zekerheid de gegevens welke in deze richting wijzen.

Broer van Thomas Buijs

Cornelis Marinus Buijs  - geb. 1883 Krimpen a.d. IJssel, overleed 1959.

x 01-02-1908 Krimpen aan den IJssel

Lijntje Vermeulen

Kinderen

1. dochter Johanna

2. Zoon Stephan

Op onderstaande link staat Cornelis Marinus Buijs (broer van Thomas) op foto

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Nazoekend op diverse sites blijkt dat het dezelfde familie in betrekking tot de scheepswerf Buijs in Krimpen:

Contactadres:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zie ook:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Hopende dat deze informatie van enig nut kan zijn

Groetend - Robert P.

« Aangepast door sadminF op 13 apr 2013 12:48 »

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

O wat fijn... het wordt steeds beter!  Dit had ik in geen tien jaar bij elkaar gekregen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9"> voor jullie allemaal.

Robert: mooie uitgebreide info, ik zal eventueel-contact-zoeken met neef Lothar doorspreken. Het gaat hem primair over het gezin waarin zijn moeder verbleef.

Andries: dat zou geweldig zijn, want zo te zien is de dochter de enige van dat gezin die overbleef. Misschien heeft zij kinderen gehad?  Maar ik ken de naam van haar verloofde nog niet, in een brief uit 1948 wordt gesproken over een foto van "dochter en Jan".

Zou je dan misschien op die PK-bestellijst ook de ouders kunnen toevoegen? Van Thomas Buijs en Johanna van der Graaf (geboortedata staan op die kaart in het bevolkingsregister) heb ik nog geen overlijden voorbij zien komen. Alle kosten vergoed ik je uiteraard.

Heel veel dank,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Komt voor elkaar. Volgens de geboorteakte van Thomas is hij zoon van Stephanus en Aaltje van Es. Geen overlijden op wiewas wie gevonden.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Robert, ik had je toch al bedankt voor deze info?

Mijn neef in Duitsland is zeer geïmponeerd en dit alles lijkt hem een schot in de roos.

Hij kwam nog met wat nagekomen (voor)namen uit ansichtkaarten e.d.  Die pasten bijna geheel op de familieleden Van der Graaf zoals Joke Andriessen ze momenteel bijeensprokkelt. Het lijkt erop dat er daarmee meer contact bestond dan met de familieleden Buijs.

Ik wacht nu eerst af wat de PK's van Andries te melden hebben; als de dochter nog leeft en/of te traceren kinderen heeft, probeer ik die eerst te benaderen. Daarna komt de scheepswerf in beeld.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Andries, ben je al (bijna) aan die PK's toe, denk je?  Mijn neef is terug van vakantie en ik ga hem de eerste serie gegevens toesturen... Wil graag weten of ik die overlijdens kan "aankondigen" of een slag om de arm moet houden.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Gast Andries Koornstra

Hallo,

ik kreeg zojuist de zending met de drie aanvragen (2 pk's en 1 lijst). Kun je je adres of email doorgeven Petra?

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hierbij de (voorlopig definitieve) versie van de gevraagde personen, zoals ik die naar mijn achterneef ga sturen.

Thomas Buijs, geb. Krimpen aan de IJssel 28 maart 1891, timmerman, overl. Schiedam 19 jan. 1964, zoon van Stephanus Buijs en Aaltje van Es,

tr. Krimpen aan den IJssel 25 juni 1920 met Johanna [Anna] van der Graaf, geb. Krimpen aan den IJssel 11 mei 1896, overl. Rotterdam 20 sept. 1972, dr. van Willem van der Graaf en Maria Johanna Neef.

Uit dit huwelijk:

1. Stephanus Buijs [steef], geb. Krimpen aan den IJssel 11 aug. 1921, overl. Schiedam 20 febr. 1939.

2. Maria Johanna [Riet] Buijs, geb. Krimpen aan den IJssel 16 mei 1924, overl. Schiedam 19 maart 2010, tr. Schiedam 26 juli 1951 Jan Jongebreur, geb. Schiedam 23 okt. 1923, overl. Schiedam 16 jan. 1996.

Uit dit huwelijk één dochter.

De naam van de dochter in kwestie is bekend uit de PK van de moeder, maar kan hier uiteraard niet worden weergegeven. Vermoedelijk leeft zij nog en is zij ook nader geïdentificeerd door Joke Andriessen, maar op een e-mail mijnerzijds wordt niet gereageerd.

Of mijn neef zich nog wil richten tot de scheepswerf, laat ik vooreerst aan hem over.

Iedereen hartelijk bedankt!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep

Gedurende deze warme zomer (en waar mijn Duitse achterneef woont is het WARM met hoofdletters, echt een landklimaat) zijn een aantal dingen blijven liggen, maar nu heeft hij dan contact gezocht met de kleindochter die met aller hulp - en speciaal die van Joke Andriessen - is teruggevonden. Zojuist mailde hij dit (ietwat gecensureerd vanwege de privacy-aspecten):

Heute haben wir mit [voornaam] telefoniert. Sie war sehr bewegt, dass jemand Interesse an ihren Großeltern hat.

...

Ansonsten hat sie wohl kaum Kontakte zu anderen Verwandten. Ich werde dann die Bilder und Briefe demnächst senden. Sie mächte weiterhin mit uns in Kontakt bleiben.

Daar doe je het toch (ook) voor?

Iedereen bedankt!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep

Dames en heren...

 

Ik kreeg zojuist foto's toegestuurd door mijn achterneef uit Duitsland. Hij heeft een week geleden de kleindochter in Schiedam kunnen bezoeken!  Dat zat al langer in de planning, maar door familieomstandigheden waren eerdere afspraken vervallen, nu is het dan toch gelukt. Heel fijn allemaal.

 

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

 

Mooi dat je neef contact heeft gehad. Daar was het om te doen.

Het was een mooie speurtocht met maar weinig gegevens.

Dat het uiteindelijk zo'n goed resultaat heeft gehad is heel fijn.

 

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...